Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 7351 ggr
Mantissa
0

Dessa vackra mulor!

http://www.youtube.com/watch?v=2R2hB2vOu98&feature=related

Titta och njut.. Mula nr två, vilket steg!
Seriöst, jag fattar inte att inte fler ser och förstår skönheten i hästarnas långörade kusiner! :P

Aribigga
2

Riktigt tjusiga, tyckte det var ruskigt charmigt med de långa öronen!

Tekniskt sett är de väl mer hästarnas barn än kusiner va? ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Vivs
0

Ha! Va häftiga! Du får ursäkta mig men jag visste inte att mulor kunde se ut så där. En kanske dum fråga, men hur funkar det med aveln på mulor? För de kan väl inte fortplanta sig? Finns det stuterier som bara pysslar med mulor? Och isf är det inte svårt med tanke på att det tar stopp iom avkomman. Hoppas du förstår vad jag menar…

Zabbio
0

Gillar mulor, de är häftiga :P Var sugen på att skaffa en förut.. fast sen kom jag på att de bör ha lite kallblodstemprament (envisa och inte lika känsliga) och jag har ju svårt att komma överens med kallblod.. Fast jag kan ha fel, har nog inte träffat en mula ordentligt :P

Sen saknar jag lite rumpa på dom.. Skäms

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mantissa
1

#2 Det finns stuterier för mulor, men inte i sverige. I sverige finns det så vitt jag vet ingen planderad avel på mulor idag.
Men jag vet ett par som tagit in en stor åsnehingst av poitouras med syftet att hålla honom åt hästston!
Men, ja, de flesta mulor är sterila så det gäller att hålla sig med bra hästston!

#3 Temperamentet kan vara "segt" som på kallblod, det är helt upp till individen. Men mulor ÄR känsliga och de glömmer aldrig så de passar i nte alla. I usa avlar de bland annat på fullblodsmulor till mulracingen, de är mest lika hästar i temperamentet.

Sök goggle efter "draft mules" om du vill se mulor med lite mer rumpa:)
Mulor ärver oftast åsnans smalare höfter= mindre rumpa, fast återigen: det beror på vad man avlar på.
Just därför är det så tråkigt att de flesta när de tänker på mulor tänker sig på små "envisa" ponnymulor (inget ont om dem jag älskar dem också), men de kan vara så mycket mer!
Fullblodsmulor till kapplöpning som jag skrev ovan, exklusiva gångartsmulor, stora kraftiga arbetsmulor mm mm.
http://www.lovelongears.com/mulepix.html

(Kolla även in Pias Pajas, sveriges nya supermula:)http://asneforeningen.org/utst11.html )

Kul att ni gillade dem:)

Cederin
0

Jättefina! Så sött med de långa öronen! Trodde inte att mulors hårrem kunde variera så mycket, och vara så glansfull!

Medarbetare på Naglar och Hår

Lina
0

hahaha! bara jag som tycker mulor är fula?

CelsiusT
0

#4 Hur kan man veta att Pias Pajaz är en mula om fadern är okänd?

Tycker både åsnor och mulor är rätt fula faktiskt. Höga bak på ett vingligt sätt, smala och oformliga. Sen finns det individer som tilltalar mig mer och andra mindre. Men det är ju olika vad man tycker är fint, och utseendet behöver ju inte säga allt heller, kan ju vara jttetrevliga =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
0

#7 Tycker du han ser ut som en häst? :P

viktoria91
0

Har länge funderat på att  betäcka min märr med en åsnehingst, är dte mula eller mulåsna det blir dte? Blandar alltid ihop det! XD

Mantissa
0

#9 Mula= hästmamma och mulåsna=åsnemamma Har du erfarenhet av åsnor eller mulor? Jag vill inte avråda dig men mulor är väldigt speciella, rätt hanterade är de lojala till döden, men de glömmer aldrig om man gör fel! De är med andra ord inte lämpliga som vandringspokaler

Åsneföreningen har ett mulombud som du kan prata med, och de kan även sätta dig i kontakt med någon av de (få) mulägare som finns i din närhet så att du kan få umgås med dessa fantastiska och unika djur.

viktoria91
0

#10 Åsnor är charmiga. Märror är likadana-behandla dem rätt och dem gör allt, behandla dem fel och du får ett levande helvete. Det är mig folk ringer när deras märror konstrar, 2-3 dagar senare får dme tillbaka en väluppfostrad varelse. ;) Hos mig vandrar inga djur vidare, dom stannar tills döden skiljer oss åt.

Har som sagt funderat men har tyvärr inte råd.=/

CelsiusT
0

#8 Det stod att mamman var åsna och pappan okänd. Varför blir det då en mula? I mina ögon så ser det ju ut som en åsna rätt och slätt.

examynia
0

blir inte mulan väldigt stark med tanke på att de är båe åsna å häst? eller har jag hört fel..?

Naiz
0

Häftiga färger :) Den första va ganska fin :)

Men tycker dom har alldles för konstiga ben på nåt sätt. KAn inte sötta fingret på vad det är riktigt. Tycker dom har konstiga bakbensvinklar, lite långa och smala ben på nåt sätt.

Men häftiga :)

Mantissa
0

#12 Då satod det fel. Det var ett importerat häststo som var mamma.

CelsiusT
0

#15 Okej….