Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2820 ggr
Fija
0

Bomfri sadel?

Hejsan!

Någon som har erfarenhet av bomfria sadlar?

Tänkte köpa en sån från hööks. Är det nån som vet om dom e bra?

Min gamla nordis har ju lite problem me ryggen å ha hört att dom bomfria ska va bra då…

Nån som vet?

Fija
0

Är det ingen som vet??

Mandysan
0

nej tyvärr inte:(

june
0

fikk bare høre av en salmaker at man ikke får veie for  mye når man rir med bomsadel.om det stemmer vet jeg ikke….

Fija
0

Tack för svaret!

okejj. Ska då mest bara fara ut på nå skogsturer me henne, bli ju inte å rida nå jätte mycke direkt…

[Theriss]
0

Jag har hört mycket positivt om dem, men även lite negativt. Tyvärr var det så länge sen så jag minns inte mycket av vad som sas… *funderar* Det var nåt om att trycket lättade och att man inte behövde bekymra sig om att klämma hästen.. och sen var det nån som sa att man lika gärna kan rida på en filt.. Ja detta blev lite osammanhängande och gav nog inte så mycket, men någon som har erfarenhet av bomlösa sadlar kan nog svara mycket bättre Flört

CBA
0

Fija- En bomlös sadel har inte trycket på specifika punkter utan fördelar ryttarens tyngd i hela sadeln.

Bomlösa sadlar är bra till växande hästar som ofta förändras i kroppen.

Man kan inte ha en vanlig vojlock eller ett schabrak till en bomlös utan det ska vara en speciell sadelpad.

Många gillar inte att rida i en bomlös sadel då de tycker att de "kommer för nära" hästen och att man känner hästens rörelser för mycket, jag ser det som en fördel.

Många hästar (har jag märkt) ogillar att få en "vanlig" sadel på sig igen efter att ha haft bomlöst på ryggen.

Jag skulle inte köpa en sadel på HÖÖKS (oavsett vilken sadel) utan satsa på att köpa en märkes sadel som håller större kvalité som tex Barefoot, Torsion etc. En kvalitetssadeln må kosta mer men det får man igen i fråga om hållbarhet och komfort. Kolla in olika salusidor på internet och köp begagnat om du inte vill köpa en ny.

Sök på tex www.google.se och skriv in sökordet BOMLÖS  eller BOMLÖS SADEL och kolla in de olika sidorna.

www.stallvra.com kan du läsa mer om bömlöst och från dom kan man även hyra olika bomlösa sadlar för att prova sig fram. Man kan även köpa begnagnat därifrån.

Jag gillar inte Torsion så mycket utan tycker att den känns ganka hård och kantig men Barefoot sadeln är helt OK….men det är en smaksak :o)

Hoppas du fått lite mer kött på benen i din undran om bomlöst :o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fija
0

CBA- Tack så jätte mycket för tipsen!

Ava Adore
0

Jag vet iaf att det är extremt skönt att rida med bomlös.. iaf ut i skogen o lufsa. Vill man jobba lite så känner iaf jag att jag får sämre känsla på nåt sätt.

Zabbio
0

Inte hööks.. snälla söta rara, inte deras bomlösa och framförallt inte deras bomlösa padd till!

Det räcker att jag har förstört min handled för livet pga de där skitsadlarna, vill inte att fler  ska råka ut för samma sak.

Är väldigt skeptisk till alla ''sadlar' som liknar deras modell, och som behöer specialpadd.

Däremot finns det väldigt bra bomfria (vissa ävdar att det är halvbom eller läderbom mewn de brukar heta bomfria) som har paneler på undersidan, är stabilare och fördelar trycket bättre. De är inte så mjuka och man sjunker inte ner och fastnar i dem, men känner hästen bättre än i bomsadel.

Chezz iberico är en billig men relativt bra/funktionell modell. Kvaliteten är inte den bästa så den håller inte många år, och den kräver lite inridning, men jag var väldigt nöjd med min länge.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

De allra bästa sadlarna rent säkerhetsmässigt - och som man dessutom får tävla i (dressyr, vid hoppning bör man ju inte ha bommlös) är de bommlösa som ser ut som vanliga sadlar så att säga.

Soffkuddemodellen som de från hööks är gjorda i är för visso ok (helst något annat märke, och ordentliga paneler under mycket viktigt!), men vill man gå ut helghjärtat för att ha en bomlös så är det en ordentlig sådan man skaffar sig tycker jag. De kostar inte mer än en vanlig sadel men finns givetvis i varierande prisklass. Antingen kan man köpa dem som en vanlig dressyr/allround sadel typ, eller så köper man en mer akademisk (spansk) sadel som det också finns en hel del av. Det är alltså det samma som #9 skriver om, som då oftas har en läderbom vilken fortfarande ger lite stadga men ändå är flexibel.

Själv har jag faktiskt en liten gummisadel till våra små ponnyer som jag fick när jag började rida. Har inte hittat någon ny och verkar knappt tillverkas längre, men de är enligt min mening väldigt bra! Själv har jag den när jag vill rida "barbacka", och rider i den utan stigläder. Man hamnar i jätte bra possition och sitter ungefär som i en akademisk sadel med stöd både framåt och bakåt och med nästan raka ben och inte uppbyggd vid vulstret. Där känner man minsta detalj hästen gör!

Så skaffa en ordentlig bommfri sadel om du ska, det är nog bättre med en sadel med bom än bommlösa i soffkuddemodellen. Men gör du bara det så är jag också övertygad om att det är det bästa!

Hakuna matata!

Salish
0

Min medryttarhäst som också är en gammal nordsvensk har en bomlös sadel. Den passar jättebra och jag älskar den. ^^ Jag vet dock inte vad det är för märke, men den är brun med svart sits.

PaulineH
1

Håller med de andra i tråden - snälla, köp inte en bomlös från Börjes/Hööks.

Om du ställer dig på marken med sadeln mellan benen och sedan stoppar fötterna i stigbyglarna kommer du kunna ta en hand i bakstycket på sadeln och en i pommeln och kunna böja sadeln uppåt så att den sitter som en blöja på dig - så osabil är den. Du kommer då också kunna se att stigläderna sitter föranklade i ett ett par cm brett band över ryggen. Samma sak kommer hända när du står i fältsits eller rider lätt - du får hela din vikts tryck fördelat över ett par fjuttiga cm över hästens rygg. Höök padd ska ju här "fördela" trycket jämnare, men eftersom padden är såpass dålig så funkar det inte speciellt bra, vilket gör att du i sista slutändan ändå bara är en remsa över ryggen på ett par cm som tar upp dela din vikt när du ställer dig i stigbyglarna.

Överlag för en bomlös sadel vara hyggligt robust med bra struktur och en genomtänkt förankring för stigläderna om du ska ha en. Det finns utan tvekan ordentliga bomlösa av både engelsk- och "soffkuddemodell" (liknande den från Hööks), men då får man vara beredd på att lägga ut mer pengar. Men att köpa sig en från Hööks med tillhörande padd tycker jag är att vilja dra på sig onöda veterinär/equiterapefträkningar…

Zabbio
0

#12 + sjukvårdskostnader och minskad imkomst när man ligger inne i operationssalen pga att sadel och padd helt sonika glidit runt när man råkat trampa snett i stigbygeln… Eller av hästens normala rörelser.

De sadlarna är helt enkelt inte bra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mantissa
0

Ridskolan där jag rider har flera bomfria westernsadlar. Jag gillar dem inte, men flera andra elever föredrar dem framför de vanliga.