Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2419 ggr
Onslow
0

Uthyrningsstall

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag skriver för mig och min vän som tänkte hyra sommarhästar nästa sommar (vissa av er har säkert redan sett min förra tråd). Vi har letat lite men hittar inga bra stall!
Vi letar efter ett stall helst i närheten av Stockholm, gärna som transporterar själva (mot en avgift såklart, ifall de vill ha det). Vi söker främst storhästar, då jag som skriver är ca 174cm och väger runt 58-62 beroende på, men jag har mest muskler, och min vän är ca 172cm och väger ca 52kg.
Helst ska hästarna kunna gå på lösdrift. Vi kommer alltså rida utomhus, både i skogen och i hagar och gamla fotbollsplaner där vi kan hoppa et.c. Vi har även tillgång till en uteridbana.
Jag har ridit i 3 år nästa somma och hon har ridit 9 år. Vi kommer inte tävla eller liknande.

Har ni förslag på stall med hästar som skulle kunna passa oss till storlek, erfarenhet med mera?
Självklart finns det folk på plats som kan hjälpa oss om något inträffar!

Snälla, håll tråden ren från "hästar ska inte hyras ut", "Ni bör inte ha sommarhäst" med mera - håll det till min andra tråd. Detta är en tråd där vi vill veta om ni känner till lämpliga stall.

Vi planerar att hyra helst i mitten av juni-mitten av juli, dock kan det ändras.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[donkeyqueen]
0

*putt* Vet tyvär inget bra stall.

Onslow
0

Puttar upp.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Söker fortfarande.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Uss
0

Hej!

Visst är det kul med häst, ffa på sommaren ;D

Jag tycker ni ska kontakta något islandshäststall - det finns många runt Stockholmm och ni är inte för "stora" - MEN att ni ska låta hästarna gå kvar i "sitt" stall.

Det finns många poänger med det; hästarna slipper flytta vilket känns tryggt för dem (flocken är det allra viktigaste för hästar och då menar jag inte bara att det finns en flock utan just individerna).

Ni slipper fundera över uppstallning osv och kanske även sådant som hovslagare, händer det något har stallet förmodligen även en veterinär som de brukar använda osv. Även om det är sommar är det mycket man behöver kunna för att ta hand om en häst på bästa sätt och det är tveksamt om man lär sig det på ridskola. Den dagen man står där med en häst inser man hur lite man egentligen vet… När vi köpte vår första häst hade jag ridit i … nästan 40 år, varit medryttare och haft sköthästar, men det var ändå väldigt mycket som jag fick lära mig!

Det är förmodligen lättare att få hyra om hästen inte flyttar, det har hänt allt för många gånger att hästar hyrs ut och så har de inte kunnat fånga hästen i hagen på hela sommaren och när pålle kommer tillbaka är den fet och halvvild eller totalt utmärglad, hovar har inte skötts, sår har lämnats obehandlade osv.

Onslow
0

#4 Tack för svaret!

Men jag bad att tips osv helst skulle hållas i andra tråden.

Iallafall tror jag att åtminstone jag är för lång och tung för en islandshäst… Tack ändå.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Vi letar fortfarande.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr