Pigg häst, minska fodret?
Förut gick han på lösdrift med fri tillgång på hö.
Då behövde man rida minst 3 gånger/vecka för att han skulle hålla sig lugn.
Nu går han ute i hagen från 7.oo till 18.oo/19.oo. Sen står han i box, får 8 kg hö/dag och 1 kg granngården original/dag. Och spelar ingen roll om han rids 6-7 dagar/vecka, han är ändå överpigg och över energisk.
Tror ni det blir någon riktig skillnad om jag halverar kraft foder givan till ½ kg/dag?
Din häst står inne i en box, står helt still, HELT still. I 12-13 timmar. Där har du ditt svar.
Sen bör hästarna inte äta kraftfoder alls då de inte är skapta för det och behöver sällan det, då grovfodret täcker det mesta av hästens behov. Det var ett inlägg om det här någonstans..
håll med #1 till en LITEN del, låt din häst gå ute mer, står dom bara i boxen så sammlar dom ju på sig mer energi :)
Lets not and say we did
Tror också att det kan vara en reaktion på att han bytt till box, men man kan ju inte alltid välja… Ge det lite tid, om han funkade att ha i box förut så kommer det nog att ge sig med tiden.
Behöver han kraftfoder? Öka grovfodret i stället, så han har mer att pyssla med eller ställ honom på halm - tycker våra blivit lugnare sedan de fick halm ovanpå torven.
Sedan håller jag inte riktigt med om att de står HELT STILL när de står på box, iaf inte om man har lite storlek på boxen, även om de helst står och "snackar" med kompisen på andra sidan väggen :D
oj förslåt hästen kan typ vända på sig. eller menar du att de har lika mycket rörelsefrihet i en box som de skulle ha i en hage Med sin kompis I? (inte utanför)
#4 O_O Jag vet inte om det är jag som är dum när jag inte insåg att någon skulle kunna uppfatta det så, eller den som tror att jag menar att de kan röra sig lika mycket i en box som i en hage…
Men HELT STILL som du skrev i ditt första inlägg står de INTE - i så fall undrar jag vem det är som slängt iväg bajshögarna i olika hörn och som bökat runt för att hitta spillt kraftfoder under eller gröna strån i halmen… Vi har väldigt stora boxar (ca 5,80 x 3,50 eller 20 kvm för en isis), så att pålle skulle stå HELT STILL och kunna fixa detta själv, det köper jag inte.
Sedan, om du är UPPMÄRKSAM så skrev jag "iaf inte om man har lite storlek på boxen" för min erfarenhet är att många hästar bor allt för trångt - alltså under minimimåtten - och DÅ står de i princip helt still.
Tycker det är väldigt tråkigt för TS att läsa sånt här, det är inte det hon vill veta - hon har ju haft lösdrift och av någon anledning kan/vill hon inte längre ha det.
#1 Jag tror inte han skulle trivas att stå ensam kvar ute i hagen när alla andra hästar är inne…
Han gillar inte ens att vara sist vid intag.
Nej man då alla andra hästarna får kraft foder så börjar kan sparka i väggen och fara runt när inte han får nåt, därför han får en sån liten giva kraft foder.
#2 Men tror som sagt inte han trivs själv ute i hagen när alla andra hästarna är i stallet.
#3 Han har stått i box innan, gått på lösdrift i 4 år, men nu när jag flytta fanns det verkligen INGA bra lösdrifter, så då fick han flytta till box igen.
Han får den mini dosen så han börjar sparka i väggen och fara runt i boxen om dem andra får krafft foder och han får bara hö, provat ge ett äpple eller nåt istället, men han håller på ändå.
Han får redan mycket hö, + har "bete" i hagen, och står på halm med spån under ;)
#4 vet inte hur liten box du har? en min häst kan iaf vända sig, rulla sig osv utan problem. Dock är det ju inte samma rörelse som i en hage, men i hagen verkar han bara stå och äta ändå, om han inte blir sist vid intag ;)
#6 Ha, ha, jag tycker inte 1 kg är litet, men så har jag isis och då blandar jag 1 dl med mineralerna ^^
Gav du äpplet i krubba eller hand? Kanske kan det göra skillnad om han får ett par morötter och något äpple att skrammla i krubban med? Är det havre i kraften? Många upplever ju att hästarna blir extra taggade av det.
Eller kan det vara att han inte trivs med sin nya flock/boxgranne? Sånt kan göra stor skillnad!
1 kg kraftfoder är väldigt mycket. Varför ge kraftfoder alls? Ge honom morötter och äpplen istället. Potatis, knäckebröd är också bättre.
Så det är väl självklart att all minskning av kraftfodret gör skillnad.
#7 typ allt ridfolk jag träffat hittintills ger ju 2-3 kg/gång = 4-6 kg/dag kraft foder, så ½ kg/gång anser jag ju vara ganska lite då :P
Gav det i krubban, hade delat det så det skulle bli "mer" men det dög inte han, han väntade ändå på kraft fodret :(
Granngårdens ORIGINAL Pellets. Ges till vuxna hästar med normalt energibehov som fritidshästar och ridskolehästar.
Har en välbalanserad sammansättning med hög fiberhalt. Mineral och vitaminblandning är anpassade till svenskt grovfoder och innehåller även B-vitaminer. E-vitaminet är av delvis naturligt ursprung vilket ökar upptagningsförmågan.
Sammansättning: Havre, vete, betfor, vetekli, havrekli, korn, vetefodermjöl, grönmjöl, melass, mineral- och vitaminpremix samt sojaolja.
Det skulle vara bättre än krafft, krafft var för mer arbetande och tävlande hästar. Därför tog jag detta istället.
Han gillar dem andra hästarna och verkar trivas i hagen och boxen i allmänhet, han är fortfarande snäll att hantera, men jobbig att rida och motionera då han är såååå himla pigg :/
#9 Ven har sagt att "allt ridfolk" gör rätt då? 
Läs detta så förstår du vad jag menar. Man har alldeles nya forskningsresultat som säger att kraftfoder inte alls behövs, inte ens på högpresterande hästar. Så en fritidshäst behöver faktiskt inget kraftfoder.
Att kraftfodertillverkarna säger att hästar behöver det är väl inte så kostigt. De vill ju sälja sina produkter. 
Att ha kvar han ute själv är inte vad jag förespråkar.
Det jag menar är bara att en "överpigg" häst får bara inte ut sin energi så mycket som han vill. På lösdrift kunde han göra vad han ville, och om han kände för att springa och busa så kunde han göra det.
#10 men deras hästar är inte hyper pigga, fast dem får så mycket och deras hästar verkar inte heller må dåligt av det = kraft foder borde vara okey att ge, och min häst borde inte bli pigg på så lite kraft foder.
Som sagt gick min på bara hö utan problem innan. Dock efter bos flytten blir han jätte dum och riskerar att göra sig illa när dem andra får kraft foder och han inte får nåt därför måste jag ge honom nåt, och då valde jag en sort som skulle vara för lätt arbetande hästar, och gav honom mini dosen = han borde inte bli pigg men det blir han, därför undrar jag om en halverande av dosen kan göra någon skillnad.
#11 och du menar då att min lösning är då?
finns inga bra lösdrifter, och han har kunnat stått i box innan, så jag tycker att jag ska hitta en lösning och ha honom i box, alla andra hästar i samma stall klara ju det, då borde ju faktist min också göra det.
jag har aldrig sagt att min häst måste ha kraft foder pga energin!

Lusern kanske skulle vara ett alternativ?

Om din häst inte behöver kraftfoder för energi eller protein så räcker det med att han får en näve kraft när de andra hästarna fodras.

Det är omöjligt att säga vad och hur mycket mat din häst skall ha om man inte sett en grovfoderanalys. Med information om vad det är för häst, -ålder, kön, ras, temprament, storlek, samt en analys kan man beräkna en korrekt foderstat.
#13 rädd att han blir tjock då då han ska ha lätt att lägga på sig…
#15 en foder analys skulle nog säga att han får för lite då han får kraft för lätt arbeta men arbetar igentligen hårt :P
Ja jag tror det kan bli skillnad om du halverar kraftfodret,
åtminstone värt att testa.
Hur stor är hästen,ras? Och vad innebär det att han arbetar hårt?

Fast när man räknar foderstat är det i princip bara trav- och galopphästar som räknas göra hårt arbete."Ska ha lätt" att lägga på sig? Lusernets fördel är ju att det är ett grovfoder.
Jag tycker 1 kg kraftfoder låter mycket om det är en ponny som används till hobbyridning.
Jag skulle aldrig bara ha min häst på box. om den nu inte är allvarligt skadad.
Sen jobbar jag med mina hästar enligt PNH, och kollar av de alltid från marken innan jag rider. Skulle den vara skuttig och brallig får den bralla av sig innan jag hoppar upp.
#17 153 hög, varmblodig travare :)
Trav träning + dressyr och lättare hoppning.
#18 han trav tränas fortfarande då jag gillar det, även om han numera är en ridhäst.
Enligt förra ägaren ska han ha lätt att lägga på sig, när han gick på lösdrift fick han fri tillgång på hö och blev tjock.
Han är en liten häst, och tränas i trav, dressyr och lättare hoppning. Jag trav tränar mest då jag tycker det är roligast. Och rider mycket dressyr för att utbilda honom, tanken är att han ska bli hopphäst, men är en bit kvar tills dess :)
#19 jag körde endel NH med min häst förut, nu har vi mest NH tänket i min hantering och ridning. Jag har redan provat låta honom bralla av sig, busa med honom och leka med honom för att trötta ut honom. Men det hjälper inte…
Härdträning är att hästen kör pass så den kommer tillbaka till stallet helt slut. Lite dressyrträning eller hoppning är långt ifrån hård träning.
Tycker fortfarande att du kan minska kraftfodret rejält eftersom hästen reagerar som den gör. Tycker att han visar rätt tydligt att han inte behöver 1 kg kraftfoder om dagen även om de andra hästarna kanske behöver det. Alla hästar är olika och är de dessutom inte vana vid så mycket kraftfoder är det väl naturligt att de får överskottsenergi.
För mycket kraftfoder --> Överpigg ponny
För lite energirikt foder --> slö ponny
Rätt enkelt egentligen.
#21 för utom det att han inte är en ponny?
Och det är ju det jag frågar om, vad ni tror om jag halverar kraft fodret, om det kan ha någon effekt?
Och han blir rejält svettig efter trav träningen och oftast efter dressyr träningen.

Hobbyanvändning då, och det räknas som lätt - medelhårt arbete. Vad som sen står på säcken är egentligen helt oväsentligt eftersom huvudsaken är att hästens behov i största möjliga mån ska täckas upp av grovfoder och sedan bara eventuellt kompletteras med kraftfoder. Och då när man vet vad man behöver komplettera med så väljer man foder.
Så vad händer med värdena i foderstaten om du halverar kraften? Om hans behov ändå täcks är det helt onödigt att han får ett helt kg kraft.
#23 jag tror inte att dem kommer täckas med tanke på att dem andra i stallet som sagt ger ca 2-3 kg kraft foder. Troligtvis uträknat från höet.

Fast vad de andra ger är fullständigt ointressant
Deras hästar behöver ju inte ha samma behov som din, äter olika mängd grovfoder och olika sorters kraftfoder.
Om du inte har en uträknad foderstat skulle jag rekommendera det i första hand. Har man ett okej hö behövs sällan energirikt kraftfoder till en hobbyhäst om den inte är relativt svårfödd.
Tycker faktiskt också att du ska prova lucernpellets (ska blötas! sväller nästan värre än betfor…) - dels kommer du ifrån havren, om det är den han reagerar på, dels byter du spannmålsbaserat kraftfoder mot grovfoder, vilket är bra på flera sätt!
Sedan; titta inte så mycket på vad de andra gör, din häst har egna, unika behov och det är de du ska tillgodose!
#22 Anmärka ord. Det gäller naturligtvis samma för häst. Och JAAAAA! Du kommer märka av minskningen. Det har jag och andra sagt i flera inlägg och precis som #25 skriver är det fullkomligt ointressant hur mycket de andra hästarna i stallet får. Alla hästar är individuella.
Lite kraft ger lugnare häst! Förstår du då?
Dessutom kallas den typen av ridning som du gör med din häst för hobbyridning. Hårt arbete är mycket mer än en svettig häst. Svettig borde varje häst som tränar bli.

tycker inte att 1 kg är mycket. min ponny fick 2.5 kg havre när han tränades. fick så mycket hösilage han ville äta. fick även 1 kg lusern utöver detta. stod då på en anläggning där dom bara är ute 7 h per dag på vintern, och då i en liten rasthage ensam. men visst var det lajbans ibland när man red ut det ska jag inte förneka.
men det är det nu också trots att han går ute större delen av dygnet med hästkompisar i stor hage och 0.5 kg havre.
är det är "foderhäst" du har, som alltså går att påverka av fodret så kan det funka att sänka eller byta foder, är det inte en foderhäst så kvittar det om du ger 0 kg eller 10 kg. en sån häst har jag, mängden spelar ingen roll utan det är allt övrigt som spelar in, inte minst hur mycket jag rider. ju mer jag rider desto piggare blir han!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Förlåt att jag fråga på detta forum, ska inte göra om det, får försöka hitta svaret på nåt annat ställe. Tack för mig.
Anledningarna att jag söker svar på annat håll:
Ni har tydligen hobby hästar och vet inte ens hur man rider en häst hårt i dressyr så den blir genom svettig.
Ni säger åt mig att min häst är egen och jag ska inte bry mig om hur dem andra gör, men sen ska jag göra en foderstat precis som dem vilket gör att min häst kommer hamna på ungefär samma fodergiva vilket blir för mycket kraft.
Ni förstår inte att min häst inte behöver kraft fodret, att jag vet om att han kan klara sig på enbart hö. Men pga hans beteende måste han få nåt annat än morötter och äpplen när dem andra får kraft.
Och ni förstår inte min fråga från #0
#28 tack för ett bra svar, kanske min är som din då ich därför inte blir lugnare oavsett vad jag hittar på…
Det är min häst så jag fodrar den hur jag vill ;)
"Tror ni det blir någon riktig skillnad om jag halverar kraft foder givan till ½ kg/dag?"
JA, det tror jag!!!
Kan det missförstås?
För det första, är han i bra hull? Om han är det, håll igång, vänta en period och ser om han lugnar sig, jobba mentalt med honom så han blir trött! Halvera kraftfodret.
Är han i överhull, ta bort kraftfodret, ge nån näve pellets eller äpplen/morötter som krubbskrammel och så samma som ovan.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Man kan egentligen inte komma någonstans här eller ge ett bra svar om det inte finns en grovfoderanalys.

Fast allvarligt, vi kommer ju bara med råd utifrån det du skriver. Jag har en hobbyhäst, absolut, precis som du (utefter vad du skrivit i tråden, vilket ju är allt vi har att gå på).
Vi har fem uträknade foderstater i mitt stall, de är inte likadana. Varför skulle det bli så i ert stall? Hästarna har fortfarande individuella behov, det är ju det allt handlar om… Jag tycker det är snudd på en skyldighet man har att räkna ut en foderstat så att hästen får rätt förutsättningar att fungera.
Det har framgått klart och tydligt att hästen inte behöver kraften, var i hela fridens namn har någon påstått nåt annat? Som vi har skrivit flera gånger, så ja, det kan absolut göra skillnad om du halverar den, även om det förmodligen hade gett mer resultat att ta bort den eller ersätta med något annat, lusern har föreslagits till exempel.
Att du sen inte vill ta till dig råden kan vi ju inte hjälpa.