Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: annonstorget
Läst 1969 ggr
Mari
0

Ridgjord eller bomlössadel

Någon som har en ridgjord eller en väldigt billig bomlössadel som kan passa en väldigt kraftig fjording?

Helst så billigt som möjligt!

Eller har ni nå annat förslag som man kan använda som sadel? Hittar inget som passar hennes breda rygg.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Star
0

Vad jag har hört så är ridgjordarna dåliga för hästens muskler (får gropar i dem). Och dem billigase bomllösa är både klumpiga och obekväma, får jag säga det själv så tycker jag dem är ganska fula O________O Finns ju lite dyrare bomlösa(ganska mycket) som är ycketbättre. Men är det så så kan man likagärna ta sig till en sadelprovare och be dem prova ut en sadel så kn man köpa en begagnad märkessadel för ungefär samma pris:)

Mari
0

Jag har tyvärr inga stora pengar att lägga på en häst som inte är min (medryttarhäst)
Jag får ingen sadel till henne så jag måste ha en ridgjord eller liknande så jag kan iaf hålla mig kvar.

Jag vet att ridgjordarna inte alls är bra då trycket blir så koncentrerat på de där små ställena..
Men måste ha nått sp jag kan rida henne ett tag framöver tills förhoppningsvis ägarna fattar att hon behöver en sadel  .__.

Det är skitsvårt att hålla sig kvar på henne då hon rör sig som en orm typ :P och har väligt brottomt hem, så nått måste jag ha för att hålla mig kvar och försöka få ordning på henne (är ju svårt när man inte har den balans som krävs)

Haha ja de flesta bomlösa sadlar är fula men de bryr jag mig inte i ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Star
0

Mn man kan ju prova med en bomlös som är lite billigare, har bara hört av en som jag känner att den bomlösa från börjes var väldigt obekväm;)

Mari
0

#4 Cool sadel :D Lite väl smaskigt pris bara ;)

Jag ska kolla på de från börjes, jag kankse även känner någon som har en så jag kan provsitta :P Måste höra mig för först ^^

Tack för tipset!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Star
0

Hööks har:)

Star
0

Annars finns det vanliga sadlar kring 800kr på börjes

Star
0

finns vanliga sadlar som kostar ca  1000kr mindre än bomlös.

Mandysan
0

Star, fast hur troligt är det att de sadlarna passar stirrup's häst? Jag skulle aldrig våga köpa en sådan sadel, det finns en anledning till att dem är så billiga…:S

Star
0

jou, det har du rätt i, tänkte inte så långtOskyldig

Star
0
Mari
0

Star Jag tror inte de sadlarna passar min medryttarhäst, vågar inte läggga ut pengar på en sån billig sadel heller då de säkert bara håller ett litet tag.

Min kompis köpte en sadel till sin häst på börjes för typ 800.- eller nått (paketpris och erbjudande) hon hade tur att den passade men självaste sadeln höll bara i 4 månader, sen var det mesta av "lädret" bortskaft och bommen började bli sne :O
Så jag vill inte köpa nått sånt :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Star
0

ajdå, nee det låter inte bra:S Tänkte inte så långt, men hur ofta rider du hästen, för rider du inte så ofta så kan man ju ha en ridgjord, och fördelen med bomlös är att du kan ha den på andra hästar sedan. Finns även barbackapaddar. Typ en padd med stigläder, vet ej kvaliten, själv så tycker jag att ridgjord är värdelös och obekväm. http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

Vet inte men kanske funkar;)

E_hjo
0

Har en ridgjord som jag vill bli av med om du är intesserad.
Har även en barbackapad.

Mari
0

#13 Jag har inte börjat rida henne ännu då hon inte har fått vinterskor :(
Men red henne flera månader förra året på hösten och vintern.

Det är tänkt att jag ska rida varje dag i mån av tid från min sida (går i skola och pendlar)

Tack för länken ska kolla upp den!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

#14 Kan du ta bild på dem?
Speciellt på barbacka paden då jag inte vet vad det är för nått :S

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bobby
0

Har haft en börjes special sadel på vår ponny! Katastrof sadel!

VeNyRa
0

nu är jag både dum och full, men vad är ridgjord?

E_hjo
0

#16 Ska försöka komma ihåg tills imorrn.   ;)

horspawer
0

värkar jobbigt att inte ha någon sadel till hästen, hur kommer det sig? specielt nu när det snart är halt och sedan om den är lite ostabil att rida des utom. på tal om det.

Detta med att hon har brottom hem. kan ha lite tips om det kanske. Var uppmärksam och stanna så fort hon börjar gå fortare, och om hon går snabbt framot igen så stanna igen, fortsätt tills hon går lungt som du vill. tålamod ;) om hon inte vill stanna eller inte lugnar sig, vänd och gå tillbaks en bit åt andra hållet, stanna vänd och försök igen. :)

Mari
0

#20 tack för tipset, provade det förr men hon stressar bara upp sig ännu mer då :/ Men det kan vara jag som inte stannade tillräckligt länge också så jag ska testa det igen :P

Varför hon inte har sadel vet jag för hästarna är menade att gå med häst och vagn (sånt företag) på sommaren så då har de ej några sadlar till dem, några av hästarna har sadlar som ingick i köpet av dem. Blenda har ingen sadel :/ Westernsadeln jag använde sist ska de sälja så jag får inte använda den, de har ganska många sadlar så jag ska få prova om någon passar henne men det är tveksamt :/

#18 Det är en gjord med stigbyglar på, typ :P

#17 Varför är det en katastrofsadel?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Salander
0

En hyfsat bra och billig bomlös sadel tycker jag är pfiff, säljs bl a på österbo. Pad ingår visserligen inte men är du lite händig med en symaskin så kan du fixa ett fodral själv och klippa till flera lager av ett vanligt liggunderlag och lägga i så det skapas en ordentlig kanal över ryggraden, funkar som nödlösning för en period tills man får tag på nått bättre. Jag har ridit i hööks bomlösa också men föredrar pfiff:en, sålde den dock för ett år sedan då jag vela uppgradera mig.

Ridgjord ska man bara ha om man skrittar ut och inte lägger någon tyngd i stigbyglarna, rida lätt ska man absolut inte göra och inte stå heller tycker jag. Använder ridgjord på min ibland men då bara för att ha en extra säkerhet om hon skulle hoppa till och jag tappar balansen lite.

Kolla hastnet och blocket, finns många bomlösa sadlar ute till bra pris!

Salander
0

tråden va visst gamal såg jag nu, menmen, någon annan kanske har nytta av det jag skrev :)

Klasselover
0

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Haha ojdå, gammal tråd..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mari
0

hihi vilken gammal tråd ni rotat fram Flört Men tack för tips, vem vet, jag kanske i framtiden får tag på en fet fjording igen :-) Eller för all del kanske någon annan läser och blir hjälpt Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se