Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3427 ggr
Zabbio
0

Vem ska jag ta ut?

Pappas häst har någon slags problem med kroppen, muskulärt skulle jag säga.

Han är otränad, rids rakt fram en gång i  veckan och drar vagn ibland, men aldrig gymnastiserande rörelser. Vilket jag helt enkelt antar är det stora problemet.

Nu får han ''nicke-hälta'' vid körningen; visar inget oregelbundet i benen osv men tar inte ut steget med ena bak och går krokigt. Min (amatörmässiga) analys säger mig att det handlar om en ganska rejäl låsning framför höger höft. Den sitter säkert vid vänster bog med, de brukar ju sprida sig.

Min reaktion på problemet var naturligt att köta igenom med gymnastiska övningar (öppa vid hand tex) men blir oroad då den högra höften inte följer med normalt när man böjer honom mot höger. Den vänstra flyttar sig och visar på att han iaf är förmögen att böja sig genom kroppen.

Eftyersom jag inte hr en aning om hur jag ska jobba en häst när det här naturliga reflexen att böja igenom saknas, så vill jag ta ut expert hjälp.

Men vem, eller snarare vad? Massör eller equiterapeut? Eller någon annan?

Om någon har tips på nån bra i NV skåne får ni gärna PMa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
0

En equiterapeut ska vara utbildad i att identifiera och analysera problemen och sedan behandla dem på lämpligt sätt, och är alltså mer mångsidig än någon som "bara" är massör. Jag skulle börja med en bra equiterapeut.

CelsiusT
0

Antingen en ET eller om ni har hästen försäkrad så är det ju ett alternativ att ta ut en veterinär som även är kiropraktor, då går det på försäkringen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

Det måste inte alls vara låsning eller annat muskulärt. Så jag skulle nog börja med veterinär, och om inte den hittar något så ta ut en ET eller kiropraktor. Eller CelsiusT förslag, vilket ju skulle vara det bästa. Någon som är både och.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Tror vi börjar med ET i så fall. Han är försäkrad, men en ET borde ju kunna se om det är något mer fel…

Vad kan ett besök kosta?

Gronstedt
0

Omkring 750 har jag betalat för undersökning och behandling, inklusive reseersättning. Men det beror ju på hur lång tid equiterapeuten måste lägga.

Zabbio
0

Det låter rimligt..

Var hittar man någon som är duktig?

CelsiusT
0

Sen brukar en ET (eller ja alla som jobbar med muskelatur oavsettom det är veterinär eller ET) vilja komma flera gånger. Många säger minst 4 gånger. Så det blir ett par slantar. Kan ju säga att första gången tog jag ut ET för jag tyckte det kändes så överseriöst och dyrt att ta ut veterinären. Nästa gång tog jag ut veterinären och det blev otroligt mkt billigare i slutändan att ta en kiropraktikutbildad veterinär direkt än att jollra med ET, försäkringen täcker ju besöken om man har en vettig försäkring (kolla dock upp innan).

Alex
0

#4 Ja, de borde se om nåt mer är fel, men det är inte säkert att de upptäcker det förrän efter några behandlingar. För som #7 skriver handlar det sällan (eller snarare aldrig) om ett besök och sen är det klart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

Jag är som sagt ganska säker på att det är muskulaturen och eftersom jag har viss massage utbildning hoppas jag kunna få lite direktiv att testa själv..

Men frmförallt är det pappa som betalar och jag tror att det blir svårt att få ut veterinär pga det..

Alex
0

#9 Ja, det är ju ni som bestämmer. Får du ut en bra ET/Kiropraktor så bör hältan komma fram efter en behandling om det är så, då muskelförsvaret tas bort.

Jag har dock lite lätt för att bli rädd i såna här lägen då jag sett fruktansvärt mycket hästägare som varit "så säkra" på vad problemet är och att det inte alls är så farligt, eller de som inte kan se att det är något fel på sina hästar alls, för att de inte hoppar på tre ben, så då är de ju inte halta. Obestämd

Säger absolut inte att det här gäller dig, för det vet jag inget om. Och jag är heller inte ute efter att kasta skit på såna personer, för det handlar ju enbart om okunskap. Men efter att ha jobbat i ett stall där vi bl.a tog emot hästar för rehabilitering så har jag sett en hel del.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#10 Jo men precis. Kommer en bra ET ut och fixar låsningar/tittar på hästen så bör de ju kunna säga vad felet är, eller så kommer en hälta eller dyligt fram..

Han har muskelproblem, syns bl.a. på ryggen (saknar muskler, har gett protein och skaffat medryttare eftersom han får så extremt lite motion och är överviktig dessutom, men det har ju uppenbart inte räckt)

Känner mest att jag vill ta en sak i taget. Eftersom jag tror att det är rent muskulärt så vill jag börja där. Han Är väldigt otränad, fet och ogymnasticerad så det är väldigt möjligt att det är problemet. Men skulle det inte vara det så självklart får vi söka vidare.

Hade den här reflexen jag nämnt fungerat normalt, så hade jag börjat med att själv ta tag i honom och gymnasticera honom för att jobba bort spänningarna och stretcha muskulaturen, men nu vet jag helt enkelt inte hur jag ska komma åt det.

Anledningen att jag inte gjort nåt innan.. tja. Det är inte min häst och ärligt talat tycker jag inte att an är så rolig att jobba med. Vår personkemi stämmer inte, även om han är snäll. Men jag pratade med pappa om medryttare och har tagit hand om den biten, samt protein när jag märkte att musklerna började försvinna under fettet, hoppades att det skulle räcka att få honom i form (då var han inte halt eller rörde sig konstigt, drog gärna lite åt ena hållet eller så, men de flesta hästar är jku lite oliksidiga)

Han rör sig inte särskilt konstigt nu heller, inte så att man tänker på det om man inte tittar. Det är nicke"hältan" som syns emellanåt och när man tittar efter ser man att han trampar med bakdelen en aning till höger om framdelen. Men han har en jämn rytm i steget, kliver relativt jämn långt med alla 4 ben och rör sig genom kroppen, mycket rörelse i rygg, rumpa och hals/huvud när han går. Det ser symmetriskt och mjukt ut.

men sen när man tar sig en ordentlig titt är det det här lilla sidvärtes i rörelsen, samt att ryggen inte alls ser bra ut, och en hård muskelknuta framför höften. Idag betedda han sig inte riktigt normalt heller, blev ''rädd'' två gånger och skulle gå åt sidan, sen backa. (tror inte att han egentligen blev rädd som så, men att något legat och stört under körturen, sen behövdes det bara det där lilla för att trigga en reaktion). Kan vara att selen tryckte på en öm punkt vid bogen när han böjde sig för att ''titta'' på den läskiga soptunnan och att det triggade en backning. Han verkade lite öm där selgjorden legat på motsatt sida av den låsta höften.

Men som sagt, vi ska hitta en bra ET att ta ut och börja där. Sen får vi se.

Alex
0

#11 Låter vettigt. Det är ju i princip omöjligt att bedöma något utifrån text, ibland även bara av att se hästen (avgöra om det är muskulärt eller nåt annat). Får hoppas att det bara är ytligt i alla fall, ofta kommer ju dock spänningar, snedheter och muskelproblem av större grundproblem så det är ju svårt att veta. Hoppas i alla fall du fortsätter uppdatera oss om det här, intressant att veta vad ni kommer fram till sen. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#12 Ska få hit en bra ET (behöver fortfarande tips på hur jag hittar någon) så ska vi uppdatera :)

Jo,  visst kan det ligga mer bakom.. men vad jag lärt mig utifrån mig själv m.m. är att rörelse och rätt sorts rörelse oftast är den bästa medecinen mot den typen av problem. Även om det skulle vara en dåligt läkt fraktur, inflammation som blivit kronisk etc, så brukar smärtan och sjukdomen försvinna bättre av att man kommer åt och rör sig korrekt (istället för att använda nöd-rörelsemönstret som kommit in för att spara den skadade vävnaden) och det är oftast där det sitter (om det inte är en akut skada, men det brukar ju inte vara lika diffust eller långsamt kommande). Men självklart är dt bästa att hitta grundorsaken, så att det inte är sjukdom eller kanske man måste undvika vissa saker.. ridning är ju aldrig naturligt exempelvis, så en underliggande skada kanske inte tål det..

Men ett steg i taget. Jag hoppas att det bara är fetma och otränade muskler. :)

Salander
0

Nu har jag bara skummat igenom tråden lite och inte läst så ordentligt men jag säger tvärtom, jag hade tagit ut en bra utbildad massör innan en kiropraktor eller liknande. Anledningen är att efter min erfarenhet så kommer en kiropraktor/ET ut och rättar till låsningar, rätar upp etc. medan massören kommer och lättar upp spänningar i hela kroppen. För att det ska gå så långt att hästen blir sne så måste det ju va musklerna runt omkring som förändrar sig och "drar med sig" kroppsdelen som sedan snedheten/låsnignen sätter sig i? Om inte snedheten kommit direkt vill säga, att hästen gått omkull eller liknande. Kommer då en kiropraktor och "sätter allt på plats igen" så är ju fortfarande musklerna runt omkring spända/ korta och behandlas inte även de så kommer snedheten komma krypandes tillbaka och man får ta ut kiropraktor som får rätta till igen och igen. Min häst va sned i bogen förra hösten och har sedan dess fått regelbundna besök av massören och har rätat upp sig mer och mer för varje gång och jag ha märkt stor positiv skillnad på hela hästens kropp. Men, alla resonerar olika, så här resonerar jag och det finns säkert någon som tycker att jag tänker helt fel… Observera att jag inte säger att man inte kan anlita båda, men jag hade isf börjat med massören för att få en bra koll på statusen på hästens hela muskulatur.

Gronstedt
0

#14: En equiterapeut ska berhärska både massage och kiropraktik med flera discipliner och tillämpar dem i tur och ordning.

TS: Vilken ände av landet finns du i?

Salander
0

# 15 De kiropraktorer eller liknande jag har stött på här har inte behandlat med lika mycket massage som min massör gör och jag har upplevt massagebehandlingarna på min effektivare än kirporaktor/ET behandlingar på hästar jag känner/har ridit. Har ju såklart inte träffat på alla kiropraktorer/ET men några stycken och har bekanta som anlitat och som mest fått hästen tillrättad och inte så mycket masserade. Det är min erfarenhet, vilken utbildning de jag har träffat på har kan jag inte svara på, jag talar bara av egen erfarenhet…

740tjejen
0

Skulel tro att en riktig ET inte tar sig ut förrän veterinär godkänt, Det har jag varit med om i alla fall.

Gronstedt
0

Den equiterapeut jag haft till min häst behärskade behandlande massage, kiropraktik, akupunktur, elektroterapi och stretching (och studerade fler terapier). Det var inte alls fråga om att knäcka till rätta och gå därifrån. Eftersom jag kan massara själv fick jag råd om vad jag skulle göra, hade jag inte kunnat det hade h*n kunnat göra det åt mig. Man får vad man betalar för. 

Equiterapeuter arbetar inte uteslutande med massage - men inte heller uteslutande med kiropraktik (då tror jag inte de får kalla sig equiterapeuter?). De har vanligen bättre utbildning än rena massörer i att utreda problematik och rörelsestörningar och har fler alternativ att ta till för att behandla stelheter.

Zabbio
0

#14 Bra resonemang, tack!

Nu tror jag att om låsningen försvinner så att han reagerar normalt vid böjning, så kan jag jobba bort mycket av spänningarna i musklerna med arbete vid hand och ''sjukgymnastik''. Det skulle jag kunna jobba med lite varje dag (istället för en massör som kommer en gång i veckan eller så) samt att jag kan lite grunder i hästmassage. Sen är det ju inte fel att ta ut någon igen efter en tid för att kolla upp sån't jag  kanske missat. :)

#15 Nordvästra Skåne :)

Gronstedt
0

#19: Där vet jag ingen, tyvärr.

Zabbio
0

Tack ändå :)

CelsiusT
0

#9 Ja det var precis så jag tänkte med när jag först tog ut ET, men jag märkte att det blev mkt dyrare än att ta veterinär med en gång. En veterinär kostar ungefär detsamma att ta ut för kiropraktisk behandling som det kostar att ta ut en ET för kiropraktisk behandling. Men självklart kan det ju skilja oerhört i pris, men ring och fråga. Skillnaden är också att Veterinärens kostnader står försäkringsbolaget för medan ETns kostnader får du aldrig igen.

Alex
0

#14 Jag skulle snarare säga tvärtom. Att de flesta problem ligger djupare och massagen bara ger "underhållsbehandling" men inte rättar till grundproblemet. Därav att du kan massera, massera och massera, men fixar ingen till orsaken till att musklerna är spända så kommer du inte tillrätta med problemet. Säger absolut inte att massage är dåligt, men det räcker sällan som enda behandling för att räta till ett problem. Sen ser jag det bara som positivt att kombinera olika behandlingar, om det så handlar om ET/kiropraktik och massage, eller veterinär och ET/kiropraktik. För en skada, oavsett vad den kommer av eller vad den sitter, ger ju i princip alla fall följdproblem för att hästen inte kan röra sig normalt pga skadan och då över-/snedbelastar andra kroppsdelar.

För att återgå lite till tråden inom det här ämnet, hästen beskrivs som att den rids rakt fram och drar ibland. Vad jag förstått rids den inte mycket heller. Hur har hästen blivit sned? Har hästen tränats på ett sånt sätt att den blivit sned? Hur har det då blivit en så kraftig snedhet, om hästen tränas så lite och sällan som den gör? I så fall bör den bli rejält felriden/felkörd för att det ska ge såna kraftiga fel.

Ett alternativ är annars att det finns något äldre grundfel, som sitter djupare eller som funnits länge, och som pga att hästen då utsatts för arbete (även om det är lätt) snedbelastat kroppen för att lindra smärtan, eller i alla fall avbelasta en kroppsdel den har svårt att arbeta med, och därmed har en kraftigare stelhet/låsning trätt fram, eftersom hästen inte kunnat arbeta korrekt med kroppen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport