Triangelmärkning
Har hört att det går att upphäva en triangelmärkning? Om hästen är ok då alltså. Men det skulle tydligen kosta en massa…
Någon som vet?
Mvh //Lovisa

Vad jag har hört så går det inte. Den är ju t o m frysmärkt. Så är den en gång frysmärkt som ju är samma sak som utdömd, den går inte att rida normalt på eller tävla, så kan man inte ändra på det.

_"den går inte att rida normalt på eller tävla,"
_Har antagligen uppfattat det fel, men menar du att man inte kan rida en t-märkt häst normalt? Cola är t-märkt btw ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Tävla kan man inte men rida normalt gåtr det väl att göra på de flesta t- märka hästar, om det inte är för allvarligt skadade.
En häst i stallet är t-märkt för spatt. Hon rids hur bra som helt i alla gångarter och älskar att hoppa och springa.Den hästen har stått på ridskaola och de brukar vara snabba att få hästar utdömda. Så ibland kan man fynda och samtidigt rädda ett liv och få en (så gott som) fullt frisk häst

man frysmärker hästen med -198 grader i 3gånger 15-20 sekunder(min shettis blev t-märkt igår). och jag har svårt att tänka mig att man kan upphäva en t-märkning när de fryser hästen så dödar de hårsäkarna, så det kan inte tas bort.
Finns också en häst på min praktik som är T-märkt men rids normalt..

Man kanske inte kan få bort märket. Kanske bränner man ett nytt märke ovanpå?
Men vad jag fick höra så kunde det gå att upphäva om man bevisade att hästen var frisk… Ingen som känner igen det? Jag har för mig denna personen hade kollat upp det :/
Jag har ridit många t-märkta hästar som går lika bra som vanliga hästar.. Ibland nästan bättre.. ^^

Själva markeringen på hästen är ju bara en symbol som säger att hästen är t-märkt. Själva t-märkningen är ju rent pappersarbete, och har med försäkringen att göra, bl.a. Man får inte tävla en t-märkt häst, men hur den går att rida beror ju helt på vad den har/har haft för skada eller sjukdom.

t-märkningen har ju med försäkringen att göra som kemikal skriver. kan aldrig tänka mig att de kan upphäva en t-märkning.
jag googlade och hitade denna tråden på buke.

Missförstå mig rätt nu alla som svarat mig ang ridas normalt. En frisk häst t-märks ju inte det är vi överens om allihop va? En häst som är sjuk brukar man inte kunna rida hårt på för då blir den sämre. Därför t-märks ju hästarna. Sedan beror det alldeles på varför hästen blev t-märkt osv.
Ja, jag vet att många hästar går att rida dressyrpass och sånt med. Men då tycker jag nog också att det många ggr är försäkringsbedrägeri också. För då hade ju inte en t-märkning behövts eller hur?!
Vet ett hblsto som blev t-märkt pga lindrig artros i hovleden ena fram. Hon tävlades i klubbklasser i dressyr och hopp. Hästägaren skulle färga t-märket så den inte syntes, så hästen kunde tävla högre klasser, som man INTE får göra med t-märkta hästar. Enbart klubb om ridklubben går med på det. Nu är hon vad jag vet avelsto och promenadhäst.
Kunde ha t-märkt Lyrik för läänge sedan för hans alla skador (strålbenshälta, kotledsartroser, griffelbensfrakturen och kronisk dålig mage), men det går inte försäkringsbolaget med på.
T-märkningar kan gå och upphäva, OM man har rätt försäkringsbolag! Vi har ju Corall som har stor kapacitet i dressr men han blev triangel märkt pga en benskada (det var eg en lättare ryggskada) som "aldrig" ville bli bra. Därför så triangelmärktes han hos sina förförra ägare.
Dåvarande ägare hade Agria som försäkringsbolag. Dom fick ut 50% av det han var försäkrad för i ersättning. Sen hamnade han hos oss efter att ha blivit fullt frisk.
Då vi vill tävla med han så har vi hört oss för med vetrinärer, agria mm.
Det slutgiltigav svaret var att hos Agria kan man inte upphäva triangelmärkningen men jag har hört att det går hos andra bolag…
Så summan är att vi sitter med en topponny (vit med osynlig triangel) som bara får tävla klubbtävlingar..
/Amanda

#12# Vilka bolag kan häva menar du? Jag har aldrig hört att dom går att häva. Klart Agria kan säga så när dom inte ens gör det. Snacka det går ju ….som bekant. Inget ont till dig nu.
#13# Det är inte Agria som har sagt det utan bla en vetrinär.. Men h*n sa inte vilka bolag…

#14# Jasså, ja dom borde ju veta veterinärerna. Har aldrig frågat min vet så jag vet inte men har iaf aldrig hört talas om man kan häva det. Låter konstigt om man får det.