Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3933 ggr
Elshira
0

Tjocka ben, endast bak?

Jag har ett äldre B-ponny sto (19 år) som de senaste dagarna varit ganska så tjock i bakbenen (fram är hon helt snustorr). Ingen värme i hovarna, inga förstorade blodådror, ingen hälta, ingen ömmhet. Men benen är ganska ordentligt svullna från kronranden och nästan hela vägen upp till hasen (inga gallor på själva hasen).

Då detta är en fånghäst får denna varken kraftfoder eller går på gräs (endast hagkanten som kan betas av då…), rids inte och har rört på sig som normalt. Verkar lika pigg som vanligt och äter som vanligt. Är inget hon kan ha gjort sig illa på i hagen, och har inte sett att hon skulle gjort några särskillda bockserier eller något sådant heller (sådant är för jobbigt enligt henne, bättre att lata sig…). Det verkar inte gå ner något särskillt över natten eller dagen (ute/inne 12/12 ungefär). Hagen är 25 x 45 m, och hon har en kompis hon brukar gå med, stort nog för att de ska strutta omkring lite varje dag i.af.

Det enda som förändrats den senare tiden är att sedan ca 1 månad(?) har alla ponnyer börjat få lite mineral och vitamintillskott då vi fortfarande använder oss av fjolårets hö och vi inte har några beteshagar som de går på, utan de andra hästarna har gräshagar med lite kort glest gräs att peta i… De får 1/2 dl mineralpellets (rek ca 1 dl) och 5 ml flytande vitaminer (rek dos är 20-30 för stor häst).

Vi har även infört slow feeding till alla (andast några hade tidigare) vilket vi haft nu i snart 3 veckor, och detta stoet fick tidigare ca 5 kg hö/dag och åt lite halm, nu äter hon kanske 7 kg hö/dag då hon är en sån där som lever för mat och mest står vid maten än så länge.

Det enda jag kan komma på som kanske skulle kunna påverka är att hon ibland kliver upp på lastpallen där maten ligger = 8 cm hög, men tycket inte att den lilla extrabelastningen borde göra så mot hennes ben…? Eller är det kanske det som är problemet…? Vi håller på att lägga på yttligare en pallkrage, ska se om det blir bättre när hon inte kan kliva upp annars…

Hon är för övrigt inte överviktig, och har annars varit pigg och frisk. Ingen annan häst i stallet som äter samma mat, och inte heller hästen i samma hage har något liknande.

Någon som har några idéer?

Hakuna matata!

JessieS
0

Det är inte så att hon rör för lite på sig då?

Elshira
0

#1 Hagen är den samma som sedan flera år, det har för visso blivit lite lerigare men efter som den hagen är dränerad så är det ingen "gegga" någon stanns alls.

Vädret har varit fint, och de har faktiskt varit ute längre den senaste veckan då det varit så fint väder, till skillnad från månaden innan då det regnat väldigt mycket.

Har i.af sett henne på lite olika platser i hagen hela tiden när jag åkt/gått förbi så hon har inte stått och "häckat" på samma ställe i.af. De brukar stå och sola på förmiddagen på ett visst ställe, och emellan tiden hon äter i hönätet brukar hon klia hagkompisen, äta lite på kvistarna i hagen eller göra sig snygg och förvandlas till "lerskimmel", lika skitig varje dag!

Så om hennes behov av att röra på sig mera just nu av någon anledning ökat så kan det ju givetvis bero på det, men tror ändå inte att det beror på för lite rörelse. Hon har aldrig varit det minsta tjock trots att det vid riktigt pissigt väder som snöstorm fått stått inne en eller ibland till och med två dygn.

Började nästan fundera på något som hjärtsvikt eller liknande, men borde väll ändå märkas i frambenen eller åtminstone att hon blivit lite mer loy då?

Hakuna matata!

JessieS
0

Ja.. Jag vet inte. Jag är väldigt dålig på sjukdomar och sånt när det gäller hästar. Min första tanke är i alla fall att du borde promenera lite med henne men det kan ju å andra sidan förvärra saker också. Jag tycker att du ska ringa till en veterinär och fråga. :)

Elshira
0

Jag tänkte bara uppdatera!

Det verkar som att problemet var att hon ställde sig i foderlådan och där med belastade bakbenen mera. Hon är inte heeelt bra än (hon kanske ställer sig i lådan fortfarande) men jag har inte sett henne stå där i, och benen ser mest lite galliga ut nu, inget baseball trä uppifrån och ner i.af!

Hakuna matata!

JessieS
0

Du kan inte sätta högre kanter på lådan då? :) Så att hon inte kan kliva upp i den.

Elshira
0

#5 Det är på "G", dom kommer i morgon och sedan ska de målas också. Tills dess ser jag bara till att nästen är fulla så hon inte vill gå upp :)

Hakuna matata!

JessieS
0

Vad bra. :) Hoppas att hon blir bra nu då.

Zahara
0

Jag har själv en gammal tant på 27 år, hon är alltid tjock om benen på morgonen när de har stått inne över natten, detta försviner oftast efter en halv timme i hagen och hon fått röra på sig lite.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mantissa
0

Stödstrumpor? :P