Lyckat med port!
Jag sökte för ett litet tag sedan hjälp för att hitta bett med liten port, efter som jag trodde min häst antagligen skulle fungera på det (red i rakt och tredelat innan men kunde aldrig bestämma mig vilket han verkade gå bäst/sämst på).
Och jag hittade i.af betten i tillräckligt små storlekar (10 cm), och med bara en liten port (så det inte tar i gommen) i england, och för ett vanligt rakt bett samt ett pelham med lika mundel + frakt så blev det faktiskt inte sååå farligt, 450 kr!
Idag blev dock första ridturen sedan i våras och blev med det vanliga bettet med liten port. Och det fungerade kanon! Fördelarna med ett oledat bett, och tungfriheten med ett tredelat på samma gång. Jag rider alltid utan nosgrimma och från att ha "grejjat" lite(!) med betten ibland så fick det idag ligga helt stilla. Jag tror han behövde lite plats för tungan med helt enkelt
Han gick i.af och trampade under sig fint på långa tyglar som vanligt (han gör det när han är lite taggad) så han verkade i.af inte störa sig på det i.af! ^^
Pelhamet väntar jag nog med att testa, men det ska ju som sagt bara vara till för speciella tillfällen vid uteritter med nya hästar då han kan ligga på lite (måste ju hålla avstånd när man är hingst
) eller så. Normalt sett går han alltid på lös tygel annars och är kännslig även för det vanliga raka 
Så sönt att äntligen har hittat ett bett som det "klickar" med i.af! Vissa säger ju at man bör växla mellan olika bett, men jag tror nog ändå att om ett bett ligger ordentligt bra och man sällan behöver ha ritkig kontakt med munnen så lär det vara bättre att inte byta alls. Måste man dra och slita är det väll kanske bra om man växlar slitandet på olika punkter… Rider med repgrimma ibland eller tillsammans med vanliga bettet som "kandar"-light, så det får banne mig räcka…
Så nu har jag fått skiva av mig lite!

Hakuna matata!
Det blev alltså ett rakt bett med liten port och lösa ringar (fasta ringar är ju at föredra men det är nog omöjligt att hitta), och ett pelham med dubbla lösa ringar för att det inte ska se lika klumpigt ut ("show" betten har det, och de har dessutom lite lägre port).
Båda med "cambridge mouth" som alltså mundelen med liten port kallas. Det raka vanliga bettet går också att hitta av märket "magic bit".
Hakuna matata!