Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: exteriör
Läst 9733 ggr
Surviver
0

Ni som är bra på färger?

Jag har en liten fråga om min lillkille, eller ja, han är ju fyra nu men ändå liten. Han är fux men har en massa massa vita hår över hela ryggen och på rumpan, han har även mörkbruna fläckar på rumpan som han har haft hela tiden. Hans morfar är brunskimmel (Tap in), mamman fux och pappan mörkbrun. Nu till frågan, tror ni att han kommer att få mera vita hår med åren eller stanna som han är nu? de mörka fläckarna på rumpan, vad kommer dom ifrån?
Det spelar ingen som helst roll hur det blir men jag är lite nyfiken bara, jag kan ingenting om färger.

Bild på rumpan, de vita håren syns inte så jättemycket nu när han har vinterpäls men på sommaren är dom väldigt tydliga.
Säg till om ni vill se bättre bild på något så fixar jag det.

Surviver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glömde bilden….

Klasselover
0

Har hört att fläckarna kallas trivselfläckar, mer än så vet jag inte ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Surviver
0

# men trivselfläckar är väl mer som cirklar på magen och sidorna, inte oregelbundna bruna fläckar på rumpan… ?

mallan-nog
0

De svarta fläckarna är inga så kallade "trivselfläckar", jag vet inte vad de kallas men har sett de förrut. Skulle tro att de vita hårståna säkert kommer från Tap In, som ofta lämnar skimmlar. Har den fått mer vitt sedan tidigare eller är det lika? Skulle tro att de inte blir så mkt mer, men man vet aldrig.

Bild på häst med massa trivselfläckar!

Emelie89
0

Jag tror inte han blir skimmel iaf…Inte om han redan är fyra. Stickelhårig kan han ju vara men mer blir han nog inte.. Dem mörka fläckarna kan vara pigmentsfläckar? Mitt varmblod har sådanna..Han har även ett stort hjärtformat sådant sen han blev biten en gång av en annan häst…

Surviver
0

#4 ja precis, det var såna jag menade. Såna har han också ;o)

De vita håren kommer säkert från Tap in och lite mera har det nog blivit, men ingen jätteskillnad.

Surviver
0

#5 Nej skimmel tror jag inte heller att han blir, men jag undrade om det brukar bli mer och mer även om det är så lite vita hår. För mej får han se ut precis hur han vill, lite intressant med färger bara ;o)

Emelie89
0

Ja han var rejält stickelhårig, lite rödskimmel anlag då kanske? Tap-In brukar ju lämna det som sagt…Kan ju hända att han får mer vitt med åren, det brukar ju hästar få. Men han blir nog inte jätte vit. :)

Det är roligt med tap-innare att dem får så udda färger :)

exitingsvillemo
0

Tap In är konstantskimmel och kan därför inte lämna avblekbara skimlar, så nej han kommer inte bli ljusare och ljusare som de avblekbara skimlarna blir.

En konstantskimmel (kallas oxå för färgväxlare) växlar mellan sin vanliga grundfärg och vit.

Under tiden den är skimlad, är kroppen mer eller mindre vit, medans huvud och ben behåller grundfärgen.

Konstantskimmel och avblekbar skimmel är 2 helt olika anlag, som inte kan nedärva varandra.

bild på min konstantskimmel och hennes son, som också är konstantskimmel.

Under vintern är hon helt fuxfärgad.

Och en bild på min unghingst, som är avblekbar skimmel.

exitingsvillemo
0

Kan ju tillägga att mitt sto skimlar väldigt mkt, det finns konstanter som inte alls blir så vit som hon blir =)

Skicka gärna ett kort på honom, där man ser de vita håren, svårt att se på helkroppsbilden då solen ligger på och blänker så mkt.

exitingsvillemo
0

Konstantskimmelanlag kan heller inte hoppa över en generation.

Mamman eller pappan måste bära på anlaget för att avkomman ska få den.

Så är mamman fux och pappan mörkbrun så är det genetiskt omöjligt att han fått anlaget =)

Elshira
0

Han är stickelhårig fux (jag tvivlar på att han är konstantskimmel) och har i mun talat "trivselfläckar" lite som födelsemärken vet dock inte det egentliga hamnet. (Nu ser jag inte de vita hårstråna, men det kan vara väldigt lite från början och kommer mer med åldern, hade en arabhingst där detta inte dök upp förrän i 15-års åldern).

Har själv en Welsh Mountain higst som är stickelhårig fux med några svartaktiga fläckar på rumpan och även hans två dötrar har ärvt dessa. Han föräldrar är brun/stickelhårig fux och bakom dem finns isabell, brun och skimmel. Welshar får som kanske bekant endast ha "hela färger" dvs inte skäckar eller liknande.

Ena dottern är stickelhårig fux med svartaktiga fläckar och en är skimmel med ljusgråa fläckar (ja hon är apelkastad, men det är tydliga fläckar).

Hakuna matata!

Lorita
0

#4 den hästen är apelkastad.

Förr när man ryktade hästen ren så kallades deom svarta/mörka fläckarna trivselfläckar för hur mycket man än ryktade så var dom kvar och hästen trivdes ändå. Sen varför folk bytt namn och slutat kalla apelkastat för apelkastat det förstår jag inte.

Dom mörka fläckar som hästaen i #1 har är det som förr kalldes för tivselfläckar och bör kallas det i dag också då #4 har ett eget namn nämligen apelkastad och det bör det forstätta heta.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

exitingsvillemo
0

#12 som sagt, han kan omöjligt bära konstantgenen om föräldrarnas färger stämmer

Linnea
0

Min travare är stickelhårig och får fler och fler vita hår varje år. Han också sk trivselfläckar fast i hans fall vet jag att det beror på att han blivit biten på de ställena, han får mörkare päls där.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
1

#13 Så här beskrivs apelkastad i Wikipedia (som man iofs inte kan lita på till 100% ) Detta är också den beskivning jag fått av apelkastad häst.

Apelkastad kallas en häst i vars grundfärg det finns ringformiga fläckar i avvikande, oftast ljusare färg. Apelkastning är vanligast hos skimlar och mörka hästar. Apelkastningen är vanligen koncentrerad till länderna, korset och bakre delen av bålen, men kan synas överallt i varierande tydlighet. Bilden föreställer en apelkastad häst.

Hästen på bilden, #4, får dessa "fläckar" enbart i sommarpälsen och endast då hon mår bra. Precis som andra hästar med trvselfläckar kan dessa försvinna om de mår dåligt. Trivselfläckar kan uppkomma på alla hästar, färger och raser.  Har sett det med egna ögon hur desa fläckar uppstått under en sommar hos en häst som aldrig tidigare haft det. De kan dessutom variera i antal och tydlighet.

Trivselfläckar är aldrig svarta.

Lorita
0

#16 (#4) är apelkastad och ska man använda trivselfläck rätt så är det det svarta/möka fläckar en del hästar har. Utycket kommer från den gamla tidens utryckt att man inte kunde ryckta bort "Smutsen" men hästen trivdes ändå.

det var på den tiden man ryktade tills stövet blev vitt och hästen var blank.

exitingsvillemo
0

#16 vilken förtjusande skönhet Kyss

Tusen
0

#17 Då kommer vi aldrig att säga lika och så får det bli. Anser att en apelkastad alltid har sina fläckar. Din förklaring har jag aldrig hört över huvud taget. Så vem säger att du har mer rätt än jag?ObestämdFlört

Tess-W
0

Denna fuxen har svarta fläckar och står som Spotted Fux

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

exitingsvillemo
0

#20 svarta fläckar kan han inte ha, eftersom fuxar inte har ngt svart anlag, däremot så kan den röda färgen vara så koncentrerad att den ser svart ut, men är egentligen röd =)

Alex
0

Som sagt, något konstantskimmelanlag finns inte (och inget avblekbart heller) då det är dominant och krävs att ena föräldern har det för att din häst skulle kunna få det. Hade han vart konstantskimmel så hade du dessutom märkt det då det syns redan under första året (brukar visa sig när de tappar fölpälsen första gången) och sen skulle du haft en vit häst halva året…

Så är hästens föräldrar brun och fux så är din häst fux, inget annat. Ja, sen angående stickelhår och fläckar lämnar jag över till någon annan. Dock funderar jag på om dessa mörka fläckar inte kan vara några pigmentfläckar bara, i stil med våra s.k. leverfläckar?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0

#22 Rätt. De svarta fläckarna är pigmentfläckar.

Hästen är fux och sen skulle den ev. kunna vara stickelhårig. Svårt att se på bilden tycker jag.

Tess-W
0

Rättar mig själv. Inte svarta, utan mörka, mer som gråa. Men hur som helst så är hon skriven som spotted fux pga av sina fläckar.

Mvh/Therese

Lorita
0

Spotted är prickig och det skriver man om tigrerade också, det kan inte vara ett svenskt pass, där ska trivselfläckar inte stå med.

Elshira
0

#25 Du som håller på med prickiga hästar, är det samma anlag som råkar träda fram av en eller annan anledning eller är det bara en "leverfläck"?

Hakuna matata!

Lorita
0

Det är inte samma anlag, "leverfläckar" är mer riktigt

Caspianowner
0

# 16

aj vilken flott häst. Skimmel på köpet därtill ! !

Elshira
0

#27 Ah ok =)

#28 Jag skulle gissa på att det är en PRE? (A)

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 29

Jag satt en stund och undra om samma sak.

Smarrig är den i var fall.

Tess-W
0

#25 Det har jag faktiskt inte hunnit fråga än, om det är svenskt pass, eller rättare sagt, om hon är svenskfödd. Det är en QuarterAppendix

Mvh/Therese

velepa1986
0

Vi hade en häst i stallet som vart sådär svart och ägaren sa att de va trivselfläckar..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Emelie89
0

Trivselfläckar är väll mer som på denna bild -->

Det där ser ut som "pigmentfläckar" för mig :)

(Bild: Russet Neith foto: Jag)

exitingsvillemo
0

#33 det där kallar jag appelkastad.Glad

Emelie89
0

Anna det är för att hon var nyrakad på bilden precis, hon är ljusbrun egentligen ;)

Tess-W
0

Trivselfläckar är för mig det samma som apelkastade tecken i färre mängd, än en individ som har så många "ringar/fläckar" att det i första anblicken är en "ren" apelkastad.

OT. (eller nå´t) Sen läste jag, för många år sen att namnet "apelkastad" fick de hästar som såg ut som om någon kastat äpplen på dem, och uppstod tidigt. "Trivselfläckar" framkom under senare år.

Stoet i #20 är född med sina, och är för mig varken apelkastad eller har sk trivselfläckar. Leverfläckar skulle jag, idag möjligtvis kunna tro att det är, men inte övertygad. Men skall luska vidare om det, vart det igentligen kommer ifrån.

#25 Vet du varför det inte inte står i svenska pass, att en häst är "spotted" om den den skulle vara det i ett utländskt? Vad är den svenska benämningen isåfall till det utländska?

Mvh/Therese

Elshira
0

Här ser ni hur trivselfläckar ser ut på en skimmel som är lätt apelkastad i grunden.

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

#35 ljusbrun eller inte, jag skulle säga att hon var apelkastad iaf =)

Lorita
0

#33&37 det är apelkastade hästar, ska man gå på den historiska benämningen av trivselfläckar så är det just #1 pigmentfläckar.

Uttrycket är gamalt det är fläckar som hästen har trots att den sköts och trivs.

Apelkastad kommer av ordet apel=äpple det ser ut som om någon kastat äpplen på hästen.

Det är synd när gamla uttryck förvanskas och nu tycks apelkastad försvinna och trivselfläckar få en annan betydelse, mycket synd tycker jag.

Elshira
0

För övrigt tycker jag det är synd att apelkastningen börjar bli ganska ovanlig.

Själv är jag stort fan av både flugskimmel och spelkastade hästar(eller i mitt fall ponnyer)! Som tur är har jag båda delar hemma.^^

Hakuna matata!

Caspianowner
0

Kan någon förklara den här typ av uppkomna fläckar

Det börjar som små. Ju äldre hon blir större blir fläckarna. 

Hon är född mörkbrun. Blev vanlig skimmel utan några synliga fläckar.

Idag är hon 13 år'

Detta börja komma smygandes på henne i runt 10 års åldern.

Idag kan jag räkna dem till 7 fläckar. På bild den som är störst idag.

Hennes far är Arab, skimmel. Jag själv såg inga konstiga fläckar på honom.

Mamma Welsh, enkel vanlig mellan brun. samma här inga egendomliga fläckar lyste fram när jag såg henne.  

Jag tog bilden igår. Tyvärr blöt päls, men vi fick en dag med plussgrader igår och lite nederbörd.

Hon håller på att få dessa fläckar även på huvudet också.

Tror inte att det handlar om trivselfläckar, mer att det ligger en färggen och spökar.

Elshira
0

Bloody shoulder finns ju hos araber (typ oregelbunda födelsemärken) men jag vet inte om dessa brukar tillta med åldern eller ej.

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 42

Bloody Shoulders har jag sett på två engelska Arabhästar i England. Men de hade dem med sig redan som föl. På en av dem satt den vid skulderbladet. på en annan vid buken. Färgen på dem likna blodrött.

De var två avkommor ur en och samma mor med två olika fädrar. Modern själv till dem hade inte Bloody Shoulder. Istället tycktes hon nedärva det till sina föl.

Men deras fläckar liknar inte på det hon här har.

Lorita
0

#41 en hel bild på hästen har du det, det finns en del lustigheter  när det gäller färg. Jag tror att det är vanligare på raser där det finns mycket skimlar så bort-sortringen har inte gjorts så hårt. Möts då två lite udda gener så blir det en udda färgutveckling på fölet.

när det gäller färger så har man bara kartlagt det vanligaste än så länge. Om man tar tigrerade så styrs det av minst 3 gener, vilken färg fölet får.

Caspianowner
0

# 4

Jag ska ta en helbild på henne idag. Ska bara vänta på Att ljuset har Blivit lite Starkare. Kameran fungerar bäst med lite ljus.

Slanger i bilden under dagen.

Caspianowner
0

Sen har jag en bild på Ett rent Arabsto som jag hade här 2009. Hon har en stor blaffa mörkt fält på sin hals som går ner över mot överarmen.

Tyvärr bara en Huvudbild på Henne, men man kan se lite av det Märket.

Lorita
0

#46 är på svensk en riktig trivselfläck, försök ryckta bort den Flört

Caspianowner
0

# 47

Du anar inte vad jag och ungarna försökte göra med den fläcken.

Vi fick inse att den satt för att stanna.

Hade hon nu varit min inte helt omöjligt att så kan komma att bli. Så ska jag ta in henne på en biltvätt Oskyldig

Elshira
0

#46 Det skulle kallas bloody shoulder på en arab =)

Så här kan bloody shoulder ofta också se ut!

Och såhär…

…men de kan givetvis sitta på andra ställen på kroppen och i varierande storlek. Jag hade själv en arab där hon hade ett fyrkantigt märke på magen som såg ut att vara någon form av kinesiskt tecken ^^

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 44

Här en helbild på korsningsstoet. Hon till vänster på bild.

Fläckarna syns dåligt här på bild, men klicka på bilden så tror jag du kan ana dem. Som jag sa tidigare, hon är född mörkbrun. Skimla av som 3åring. Inga fläckar alls. Men som 10 åring börja dem komma till och blivit större med åren.

Stoet till höger på bild är ett rent arabsto. Hon blev kritvit som 2 åring. På sommaren har hon numera på ålderns höst fått en massa prickar som man brukar kalla flugskimmel. Kommer fram på sommaren. Hon är född fux. Hon blev förresten 20 år i går. Haft henne i sen hon var 2 år och, korsningsstoet har haft sen hon var 10 månader. hennes båda föräldrar var skimlar.

Surviver
0

Väcker liv i en gammal tråd igen då han har fått ännu mera vita hår nu. Första bilden är när han var två. Nu är han fem.

Surviver
0

Glöm den här tråden, insåg att jag redan frågat igen förra hösten och lagt ut samma bild där. Jag hittade bara inte den tråden först…

komkoma
0

#51 Jag skulle ju säga att det där va en vanlig fux.

Surviver
0

#53 Jo, han såg ut som det när han var två…

Nu har han fått massor med vita hår överallt som bara blir fler och fler. Här är bakbenet

Surviver
0

Halsen

Surviver
0

och flanken…

Tusen
0

#44 Då blir alla hästar apelkastade då de kokmmer hit  så fall. Hur förklarar du då det?Flört

Hästar som aldrig varit fläckiga förr blir fläckiga då de går på somarbete hos oss.

En apelkastad häst är väl alltid apelkastad? Det försvinner väl inte beroende på var de står, äter, gör eller årstid?

Elshira
0

#54 En helt vanlig fux som är stickehårig. Stickelhåren brukar komma mer och mer för varje år, vissa hästar framför allt de som passerar 25-års sträcket, typ shettisar osv kan bli nästan mer vita än färgade till slut Glad

Hakuna matata!

komkoma
0

54#  De flesta fuxar får mer och mer vita hår med åren. men de är fotfarande fuxar :)

HoRsE--LoVeR
0

Vilken häftig färg! Men som #54 skrev så ser det ut som att han är stickelhårig.

MidnightLight
0

Kan hästar få pigment fläcker även i äldre ålder?

Har ett isabell färgat sto på 10år som börjar få mer och mer svarta fläckar lite överallt på kroppen