Vita tecken
Nu har jag hört talas om en förklaring till att hästar (andra djur också kanske?) har vita tecken..
Tydligen så har "färgcellerna" bara en viss tid på sig att utvecklas och bli till en viss färg, de områden som färgen inte "hinner nå till" förblir vita.
Därav ar det ofta ben, huvud och svans som har vita tecken, eftersom att det är delarna "längst ut" på kroppen.
Är det någon annan som hört talas om detta eller kan bekräfta det? Hittar ingen info om detta när jag googlar…
Intressant är det i vilket fall som helst!

Har också hört det men det är väl ingen som vet hur det egentligen ligger till men jag tycker det låter ganska troligt iaf.
Skynda långsamt så går det fortare.

Håller med dig. Dock vore det väldigt intressant om man kunde få det "bekräftat" på något sätt.. Det lär ju finnas forskningsstudier som visar på detta. Frågan är bara hur man ska få tag i dessa.

jag har hört samma, färgcellerna rör sig ut mot ben, huvud osv. Intressant är att nervceller rör sig likadant och det ska vara anledningen till att vita hundar och katter ofta är döva.

Sitter just nu och kikar på ett program på tv om hundar och katters utveckling som foster.
Dom nämnde att "röda" hundar blir nervösare/mer stressade än andra färger. Väldigt intressant det också!

hm, upplever det tvärt om. De röda brukar vara coolast!

Just hundar och färger har jag inte sådär jättestor erfarenhet av, men när det gäller hästar (speciellt ston) så märks det ju TYDLIGT att det är en fux man har att göra med ;)

Hästar med mycket vitt (ej skimmlar) ska vara lugnare än andra har jag hört, men jag har oxå hört att paintar ska vara lite mer koko så jag vet inte.. Däremot ska man ju kunna utläsa en hel del av virvlarna i hästens panna, och där brukar det stämma kusligt bra på de jag träffat i alla fall:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Wow! Vad häftigt! Då är det därför som hästar kan ha stjärn o sånt! 
googlade fram detta:
Vita tecken är ovanligt hos vilda djur men har visat sig öka när en djurart domesticeras. De celler som ger upphov till hästens färg, melanocyterna, vandrar ut i kroppen från området kring ryggraden när embryot utvecklas. Om cellerna av någon anledning hindras från att vandra till en del av kroppen kommer hud och päls på den aktuella kroppsdelen vara opigmenterad, dvs vit. Vita tecken hos häst är därför vanligast på de kroppsdelar där melanocyterna måste vandra som längst, dvs nedre delen av benen samt nosrygg och mule.
Ungefär två tredjedelar av variationen i vita tecken beror på genetiska faktorer, resten kommer av miljön. Det förklarar hur föl som är enäggstvillingar eller kloner kan ha olika teckning. Det är vanligare med stora vita tecken hos fuxar än hos bruna eller svarta hästar och vid en kartläggning av hästens DNA har man konstaterat att gener som styr detta sitter i närheten av varandra på samma kromosom, vilket gör att de vita tecknen ofta uttrycks extremare hos fuxar.
Både hos häst och andra djurarter har vit färg i vissa fall ett samband med olika sjukdomar. Som ett exempel så har omkring 80 % av äldre avblekbara skimlar melanom medan sjukdomen är mycket ovanlig hos hästar av andra färger. En annan sjukdom associerad med vitt är overo lethal white syndrome, OLWS. Det är en genetisk förändring som är vanligast hos American Paint Horse. Sjukdomen drabbar föl som får dubbel uppsättning av genförändringen från sina föräldrar och innebär att fölet föds med outvecklad grovtarm och lever maximalt några dagar efter förlossningen.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#4 Jag tror med att det är så. Men numera så säger man att det troligast har att göra med att det är specifik färgavel vilket gör att beteende-aveln försvinner, man avlar alltså på det röda trots "kass mentalitet".
Men jag håller inte med om att det skulle stämma, för man avlar idag, på hundar iaf, på mestadels utseende och trots det så är det främst dom röda som har anlaget att bli hettsiga/nervösa/eldiga/mkt humör.
Där kommer vi även in på människor, för rödhåriga har man i alla tider kallat för eldiga människor för att dom ofta har så mkt humör.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 Vad menar du med att "det märks att man har en fux"?
9#
Det där är ju en lite tvetydig text.
För det första kan man ju inte peta in skimmlar när man pratar vita tecken. Det är ju två helt separata saker. Vita tecken är brist på pigment, medans skimmlar har helt färgad hud, bara det att håret tappar sin färg efter hand. Bara för att det är vitt så betyder det inte att det har speciellt mycket gemensamt.
Sen färgrelaterade sjukdommar. Ja, vad gäller vita tecken så har texten använde rätt i att en majoritet på potentiella sjukdommar. Du har ju LWO som är förknippat med skäckanlaget Frame Overo. Du ska med ndra ord inte kombinera två Frame-hästar, då du riskerar ett drabbat föl.
Sen har du Splash som när det breder ut sig upp mot öronen kan orsaka dörvhet. Torde kunna gälla för frame med kanske? Minns inte hur det var med det där, men det är ju just det att örats inte saknar pigment som gör det hela.
Sen har nu "nattblindheten" hos fewspots.
Men även andra färger är ju förknippat med sjukdommar. Skimmelanlaget med sitt melanom. Homozygoter oftare än Heterozygoter. Sen kan ju nämnas att en skimmel född fux har större chans att på melanom än en född brun eller svart.
Silver har en viss bundenhet till ögonproblem, så även där finns problem.
Lavenderfölen, även om det knappast räknas då färgen snarare är ett direkt tecken på sjukdommen och där inte finns vuxna individer med färgen.
Så visst finns där en del problem kring vita fält.

#11 Som sagt, så brukar rödhåriga individer ha mer temperament än andra.
#13 Vad grundar du det på? Det en myt och helt felaktigt. Jag har syslat med hstar i över 40 år och har aldrig märkt att fuxare har mer temperament än andra. Temperamentet sitter inte i hårstråna.
Du kanske tror att rödhåriga människor är hetsiga också? …och att blondiner är korkade?

Enligt forskning så är det bevisat att rödhåriga djur i genomsnitt (iaf hundar vad jag vet, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det går att bevisa att det även gäller hästar) har mer temperament än övriga färger.
De allra flesta fuxarna jag träffat (speciellt ston) är väldigt "egna"…
#15 Vad för forskning? Har du någo forskarrapport du kan luta dina påståenden mot? Varför skulle man ens forska på något sån´t? För mig helt obegripligt. Finns väl inget forskarintresse i det?
Alla hästar är väl egna? Oavsett färg. Själv har jag ägt två fuxston och haft ett på foder. Ingen av dessa har varit mer annorlunda än någon annan med annan färg.
#16 Finns faktiskt ganska stort intresse i det. Dock trodde jag att man ännu inte kommit någon vart.
#15 Jag undrar också vad det finns för forskningsresultat på det. Visst vet man att hundar med rött pigment har mer temperament (mer inom vissa raser), men frågan är ju varför. Är det för att aveln på röda hundar har gjort att man missat att avla på mentaliteten och därav fått mer aggressiva/temperamentsfulla hundar eller hänger det trots allt på något sätt ihop med pigmentet i sig?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag skulle också vilja se den forskningen, vad är den gjord på för hästar egentligen? För jag skulle inte vilja säga att min fux är det minsta eldig…
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har ingen aning om hur det ligger till med vem som har forskat på vad osv. Men det jag har hört är att man vet att rödhåriga hundar har mer temperament och är mer oroliga. Har aldrig sagt att den är gjord på hästar.
Och , som sagt, de flesta röda ston jag träffat har varit väldigt speciella.
#19 Jag vill inte verka otrevlig eller uppnosig på något sätt men det låter faktist som en gammal myt eller talesätt att rödhåriga skulle vara mer hetlevrade än andra pälsfärger.
Speciellt som om du inte kan ge någon referens på forskningsresultaten.
Det är ju en hel del skillnader på hundar och hästar dessutom…
lurvponnyn.vimeddjur.se

#20 Jag skiter fullständigt i vad du tror eller tycker. Detta är vad JAG har hört.
Jag har hört samma sak som Wornout! Fuxar har mer humör. Dock har jag aldrig sett det själv - men jag har hört att det ska vara så - från flera olika "källor". Jag har iofs inte någon rapport jag heller, men har ni på att det inte skulle kunna vara så? ;)
"Min" häst är fux, men hon har å andra sidan bläs och 4 vita strumpor - så det kanske har jämnat ut sig. Hon är nämligen "precis som alla andra" (Fast lite finare. bättre och helt enkelt goare ;])
Vaddå för källor undrar jag då? Jag bli gärna motbevisad men jag tror inte på något bara för att folk har hört det från annat folk.
Jag har en fux och han är inte det minsta mer humör än den mörkbruna jag hade innan och alla hästar jag vet oavsett färg har haft speciella personligheter oavsett färg.
Jag undrar också då om detta gäller alla raser på hästar? För jag har svårt att tro att en fuxshettis skulle ha mer humör än en brun arab…
lurvponnyn.vimeddjur.se

Hahaha, nu får du allt ta och lägga ner!
För det första så undrar jag vad du har fått det här med att araber ska ha humör ifrån?!
Jag har en fuxarab som är väärldens coolaste. (Och nej, jag har inte sagt att ALLA rödhåriga som jag träffat har mer temperament)
Shettisar brukar ju inte vara sådär överdrivet medgörliga och snälla alla gånger, så nu tycker jag nog allt att du öht kanske ska ta reda på fakta innan du säger något eftersom att vi andra inte får uttala oss alls om vi inte har konkreta bevis för att det vi säger är sant!!!
Och det är fortfarande inte "annat folk" jag hört detta ifrån, utan ett tvprogram jag såg på. Har svårt att tänka mig att dem får ljuga i tv bara sådär?
Jag håller med om att jag tycker fuxston har mer humör. Har haft 2 st och de har haft s*tan till humör. Däremot fuxvalacker tycker jag har visat tvärt om, väldigt snälla arbetsvilliga och nästan mesiga i temperament.
Även de rödhåriga människor som jag träffat/känner så har kvinnorna haft ett humör till heta duga XD
http://minihingstar.n.nu
#24 Jag tycker det är du som ska lägga ner, du måste vara rödhårig eftersom du är så hetsk i tonen 
Jag tog det exemplet för att det är en verklighet i mitt stall, en brun arab med mycket humör som inte drar sig från att göra som hon vill och en sjukt snäll och medgörlig fuxshettis. Jag sa inte att alla har det så.
Jag har inte sagt att ni inte får uttala er, jag sa däremot att jag gärna blir överbevisad men det har ni inte gjort. Jag jobbar på att inte tro på allt jag hör eller ser eftersom jag annars skulle bli lurad hela tiden.
Vad hette det programmet då? Jag skulle gärna vilja se det. Skulle vara intressant att veta hur generna som får pälsfärgen att variera även påverkar humöret.
#25 Jag tror som du påpekar att det har mer att göra med ston än att de är fuxar.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#26 Dessa fuxston har varit mycket värre i humör än alla andra ston jag haft ihop.
#27 Minsann, och de flesta med humör jag har träffat har varit bruna.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Bland valackerna jag haft och träffat var det en brun som hade mest humör dock
Men han var inte i närheten utav fuxdamernas humör.
Det var väldigt speciella damer men oxå några av de mest personliga jag träffat :)
Den mest humöraktiga hästen jag någonsin har träffat är nog min mosters bruna sto, fruktansvärt klippsk häst och vet precis vad hon vill. Hon är riktigt härlig!
Men sedan är ju alla hästar speciella vilken färg de än har, alla har sin olika personlighet precis som oss människor :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

#26 En häst som inte drar sig för att göra som hon vill? Låter som en ouppfostrad häst snarare än något genetiskt..
#31 Kan mycket väl vara så! Tror hon har fått göra lite som hon själv vill i hela liv men hon har inte mindre humör för det.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#32 Hade en sköthäst en gång (fuxsto för övrigt) hon var inte direkt trevlig i början men blev mycket bättre när hon blev lite schysstare behandlad och började lita på mig så det behöver inte vara genetiskt.. Små grejer kan göra stor skillnad.
#33 Nej verkligen inte, uppfostran gör stor skillnad också. Jag vet för övrigt ett annat fuxsto som jag alltid blir anlitad att lasta, hon gör som hon vill med andra men jag är tillräckligt envis för att få på henne på släpet. Hade hennes matte varit lite mer bestämd med henne hade det inte varit några problem överhuvudtaget men hon blir klassad som omöjlig innan man ens försökt tillräckligt.
lurvponnyn.vimeddjur.se

En sak jag kom att tänka på när jag läste igenom denna tråden va att "myten" kommer ifrån förr då det va en tjurig hingst som gav mycket fuxföl som även ärvde pappans humör. Detta är bara en ren gissning men kan det ligga något i det?
Annars va min fuxvallack en tjurig jävel. Min kompis fuxsto va en riktig pissemärr som va jävlig att både handskas med och rida. Dock har dom ingen som helst anknytning till varandra =P

Har haft ett fuxsto och nu en fuxvalack, båda är/ var känsliga till den nivå att de riskerade slakt för "problem". Så för mig är fuxar speciella och extra känsliga :) och mitt sto hade verkligen mer humör än ngn häst jag träffat.
#35 Var inte det Herzog - eller Gaspari? Minns inte vilket, båda fanns i stamtavlan på ett par fuxar i stallet.

Men skäckar då?

#38 Vad är det med dom? Om du menar dom vita fälten så är det olika skäckanlag som gör dom.

Jag har ett fux sto som inte har humör hon är lite tramsig ibland så de där är mer iduviduellt och troligast en väl förankrad myt som folk fortfarande tror på ganska kul om man tänker efter,
men tråkigt att bara för att de är ett fux ston ska dom bli behandlad som nå tempraments fulla het sporrar kan nog bli väldigt fel o så onädigt
har en till myt som min morfar sa när han levde och de handlade om skimmlar och de var att dom skulle vara tokiga
kan ju på peka att jag inte tror ett dug på de
min nyast häst är en cremello och de har ju till nyligen varit en sjuk häst vilket dom tydligen upptäckt att de inte är sant så skönt för han är en så trevlig idivid