Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 10402 ggr
[FRllDA]
5

Bygga sulky

Hejsan, jag är i grunden hundmännsika men jag vänder mig hit för att jag tror att jag kommer få mer hjälp här.

Det är så att jag ska bygga en sulky till min hund. Detta är för att jag ska kunna träna drag och bygga upp musklerna i framdelen. Jag tänker använda mig utav cykelhjul (jag tänker inte själv sitta på sulkyn men min lillebror som väger runt 16-17kg). Hur skall jag bära mig åt för att lyckas. Jg har två cykelhjul hemma men jag vet inte hur jag ska göra för att likasom få hjulen att snurra. Jag kan ju inte svetsa fast pinnen i hjulen för då snurrar ju pinnen också! :)

Tack på förhand! Frida

Zaphix
0

Hittade bild på en hundsulky.

Jag kan inte alls sånt här, men funderar lite. :)

I navet på cykelhjulet finns ju kullager tror jag, hur som helst så måste du sätta fast pinnen där isf. Då kommer ju hjulen att snurra eftersom du sätter fast röret i mitten av navet och hjulet snurrar på kullagret(?).

Men det som är viktigt är att fördela vikten rätt, i skaklarna på sulkyn ska det inte vara mycket vikt alls fram där de sitter fast i hästen (i ditt fall hunden) utan den ska balanseras bra för att bli så skonsam som möjligt.
Jag har inga problem att dra två personer i min rockard, känns inte tungt alls på rak väg utan backar.

Nåt annat du får tänka på är ju påskjutet som blir i nedförsbackar, så att låta din bror sitta kvar då är dumt tror jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[FRllDA]
0

Tack så jätte mycket, jag har funderat, grunnat försökt hitta bilder och ritningar på google hur länge som hellst, och så frågar jag här, får en bild och svar på allt jag har funderat på :)  Hela sulkyn måste ju vara gjort av väldigt lätt men hållbart material. vad vore bäst? Ihåligt stål?

Tack för svaret :)

Zaphix
0

Sulkysar som man tävlar trav med är gjorda av trä, Grafströms (ett bra märke)) sulky är gjord i ask och stål. Så trä kanske är ett alternativ till skaklarna?

Min och Dackes blogg

[FRllDA]
0

Ja det skulle ju funka :) Tänk om vam vore lite mer teknisk, det borde ju inte vara så himla svårt tycker jag inte :)

Zabbio
0

Söök på youtube, finns filmer om hund-körning med sulky och tror att någon visat hur de gjort sulkyn med (kommer dock inte ihåg vad filmen hette, men hittade den nog när jag sökte på ''dog cart'' eler ''dog sulky'')

Har själv funderat på att köra in min vovve. Vikten borde inte alls vara ett problem om man har en lättrullande vagn och bra sele.. det jag är mest fundersam över är om man inte bör ha något slags stödhjul eller liknande så att man inte måste lita på 100% jämnvikt i skaklarna utan kan luta sig tillbaka och känna sig obehindrad att ens egen vikt ligger över ryggen på hunden.. (eller att hunden lyfts upp om det blir obalans och man faller bakåt). En häst har väl inga problem med att det tillfälligtvis råkar hamna 30-40kg på däckel, till exempel om man råkar stiga i eller ur lite klumpigt, men den vikten som hamnar fel på en hund ens en kort sekund känns mkt värre..

Kan tänka mig att en sulky med typ ett hästsläps-hjul (det i mitten som rör sig obehindrat) baktill, som man sitter över, skulle kunna fungera.. annars får man nästan ha en vändskiva som på större hästvagnar, men då är risken att det blir en väldigt tung vagn att dra…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Två youtube filmer.. hunden ser väl inte överlyvcklig ut över skorna, men verkar trivas ok vid körning.. Jag är mest osäker på det här med om det hamnar vikt i skaklarna/över ryggen..

http://www.youtube.com/watch?v=RsWLIMsKKxI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=_AxVDLs3Xhs&feature=related

[FRllDA]
0

Ja det där med vikten har jag också funderat mycket på. Man får ju inte lägga vikten frammår så att det trycker på hundens rygg, men man skall ju inte lägga vikten för långt bak så att hunden lyfts uppåt.. Det är ett evigt balanserandes. haha!

På youtube gick att hitta massa bra filmer, och även på google är det lättare att söka på dogsulky än hundsulky. dock får man ju då försöka fatta engelska  :)

lisette
0

men ska ni  träna drag, då kan du ju kontakta någon som håller på med weight pull i närheten av dig. då får du garanterat hjälp. =)

[FRllDA]
0

Ja det har jag kollat upp men jag har 7 mil till närmasta weight pull, Jag kom faktiskt på tanken i sommar när jag såg en i mitt samhälle som hade skaffat en sådan. Jag har en schäfer som kräver grymt mkt motion och det gäller ju att väga upp fysisk trötthet med psykisk trötthet. Jag aktiverar henne jätte mycket på dagarna (hjärngympa) och när vi är ute och går så får hon springa löst, men jag känner ändå att de där 3 promenaderna varje dag tröttar inte riktigt ut henne tillräckligt (fysiskt)! Vi har stor tomt så hon har ju tillgång till att springa av sig ordentligt.

Zaphix
0

Men de som har draghundar, alltså vanliga slädhundar typ, har inte de vagnar till dom på sommaren? Hur är de byggda?

Fast de kanske är byggda för att dras av en massa hundar iofs..

Min och Dackes blogg

lisette
0

#10 jo de har ju vagnar de kör med på sommaren. känner en som har malamutes och försökte hitta bild på deras vagn, men lyckades inte så bra…

[donkeyqueen]
0

#6 Undrar varför den måste ha strumpor?

KKajsa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj en 1 år gammal tråd, gissar att sulkyn redan är klar :)

#12 antagligen för att asfalten sliter hårt på trampdynorna.

http://www.youtube.com/watch?v=v1nW5y1ziSc&feature=related

Wow vilken vagn! sån är nog nästan gratis att köpa Flört

Varför inte göra en vagn med 4 hjul istället? Mycket lättare att ballansera & blir inte mycket tyngre än sulkyn

Mantissa
0

Det finns små rockards att köpa för hund och get. Dessa ser ut som en liten hästrockard men har ett stödhjul fram vif korgen så att hunden inte får vikten i ryggen:)

Linnea
0

Det här verkar ju helskoj!

Skynda långsamt så går det fortare.

KKajsa
0

#14 ha ha man lär sig något varje dag Glad Verkar verkligen bäst med det tredje hjulet http://www.k9carting.com/carts.html

nosuperfreak
0

varför inte använda en sån där gammal vanlig hederlig skrinda den går ju att lassa med saker när man är ute och går.  skulle jag ha tänkt på när jag hade hund :)

även det minimala är alltid något!

Zabbio
0

Eller dra cykel, sök bikejoring :) Inte alls så obalanserat som det kan tyckas och bra träning :)

Veterinären rekommenderade mig att absolut fortsätta med det (efter att ha byggt upp grunden bättre) när Kiro verkade ha artros.. nu verkar det vara borrelia istället.. eller både och.. men cykeldrag skulle vara bra änd¨å :) (så klart efter antibiotika kur och annan förberedande träning i vårt fall..)

Elshira
0

En alternativ lösning om man vill köra det enkelt för sig är ju en fyrhjulig kärra med svängel i fram, något i stil med denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164691983

Och sedan så köper du en dragsele för hund (om du inte redan har det) och kopplar ihop det helt enkelt. Och antingen sätter du fast hunden i svängeln (eller ja pinnen man drar i) så att hunden styr vagnen, eller så modifierar du så att man kan styra sittandes i vagnen (ta inspiration från lådbilsbyggen kanske?).

Hakuna matata!

[AylaMilo]
0

http://atthahundsomlivsstildagbok.bloggsida.se/bygg-din-egen-hundvagn

Här kommer en liten instruktion om hur man lätt bygger en hundvagn =) Men om hunden ska orka dra en vuxen person bör man byta ut hjulen mot större med riktiga kullager