Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8326 ggr
FijaahM
0

sand till paddock

Hej.
Någon som vet var man kan köpa billigt underlag till en paddock? Hemsida? eller något företag som säljer i södermanland.

Jag är inte ute efter någon speciell sand, vill bara kolla vad det finns för något. Ni kan även skriva vad för sand ni har och vilken som är vanligast.
MVH Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Tusen
0

Kolla med någon travbana i närheten. de brukar byta ut all sand på banan med jämna mellanrum.

FijaahM
0

#1: Okej :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

FijaahM
0

En till fråga vad behöver man för material till en paddock? grus? matta? Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Uss
1

Till en paddock behöver du dränering - hur du gör den beror på vilken typ av jordmån ni har - markduk och krossmaterial till ytan. Sand ligger inte still och kan lätt bli lite för djupt, men det beror ju på vad du vill använda den till ;D Vi har islandshäst och vill ha ganska fast underlag, men med lite svikt. 

Vi har sandig jord med hård lera i botten så vi grävde rännor som vi täckte med markduk (viktigt att det är klass 3 på den!) och la dräneringsrör i, ca 7 m mellan rören. Fyllde med makadam och försökte stänga till markduken. Rören ledde vi ut till ett dike.

Sedan la vi på 10-20 cm makadam över hela, tror det var 16-32 fraktion, och markduk ovanpå det. På toppen la vi ett krossmaterial minst 20 cm tjockt som hos oss hette stenmjöl 0-8 har jag för mig (jisses, jag minns inte alls ju, vi gjorde det i våras o_o).

Sist tog vi ett boxmellangaller och drog efter vår 4-hjuling och slätade ut det - tada, klart. Vi behövde inte padda, materialet satte sig själv och vi har fått ett jättebra underlag! Inte för hårt, inte för mjukt och inga vattenpölar blir stående oavsett hur mycket det regnar!

Uss
0

Jo, just det; kolla i telefonkatalogen (eller på nätet) efter grusgropar eller bergkrossar, det är de som säljer och maila flera och fråga efter pris. Det skiljer väldigt mycket mellan olika försäljare både vad de har för fraktioner (storlekar på varje korn i "sanden"), priset och vad de tar för frakten!

De som bara säljer naturgrus har inte vare sig makadam eller kross, men de kan hjälpa dig med var närmaste försäljare finns - det var så vi hittade den bergkross som var närmast oss och som också var billigast.

Be att få pris inkl. moms (det "glömmer" de väldigt ofta) och se till att få ett skriftligt pris som du sparar ifall de ändå vill lägga på moms på det pris du fått - jag frågade bara efter "pris" och fick maila tillbaka och fråga om det ingick moms eller inte - bara ett av sju-åtta företag hade skrivit att priset var inkl. moms, resten sa Oj, det glömde jag, det tillkommer…

Glöm inte att fråga efter pris på frakten om ni inte kan hämta själva, en del tar betalt per ton (ofta lika dyrt som materialet), andra tar betalt per km. Ett företag tog betalt efter hur lång tid det tog… Vi skippade dem, vi ville ju kunna beräkna ungefär vad det skulle kosta (och ville inte riskera att behöva betala för bilköer, fikapauser osv) ;D

FijaahM
0

#4/5: Tack :D 
btw hur mycket gick allting på för din paddock? :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Uss
0

Oj, såg nu att jag missat ett lager markduk, vi la det såklart under makadamen också ;D annars hade den snart försvunnit ner i leran…

Jag har inte vågat räkna ihop det förut, så jag specar;

Vi grävde själva, så den kostnaden har jag inte, och dräneringsrören köpte vi förra året och de papperna finns inte hemma men det var bara markavloppsrör ut till diket och svarta dräneringsrör (4 m långa och 110 mm diameter) med T-korsningar, som vi köpte på Byggmax, rören kostar i år 119 kr st (vi har precis dränerat huset :D). Minns inte riktigt hur många vi använde, men kanske 40 st, alltså kanske 5000 kr totalt.

Resten köpte vi från en grusgrop:

Duken kostade 2400 kr för en rulle 4 m x 100 m klass 3, vi använde 7 rullar alltså nästan 17 000 kr med moms.

I rörgravarna hade vi makadam 8/16, gick åt nästan 12 ton a 155 kr inklusive transporten á 32 kr/ton, totalt 2 300 kr med moms. 

Bärlager makadam 16/32 använde vi nästan 160 ton á 118 kr/ton inkl. transport totalt 23 350 kr med moms.

Topplager stenmjöl 0/8 använde vi drygt 320 ton á 86 kr inkl. transport, nästan 35 000 kr totalt med moms.

Sedan köpte vi stolpskor från Beijer á 59 kr st, har för mig att vi behövde kanske 46 st, alltså totalt 2 700 kr.

Sedan hittar jag inga kvitton på vad stolpar och slanor kostade, men vi köpte det från Byggmax oxå, när de hade "extrapris" :D Sedan så klart lite skruv, skarvbleck, diesel till grävmaskinen…

Men ihopräknat, runt 85 500 kr. Paddocken är 42 x 24 ca och ja, topplagret kanske är liite i mesta laget, men vi behövde inte padda, bara jämna till det, vi körde runt runt med ett mellanboxgaller och vår 4-hjuling och det blev perfekt!