Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 9894 ggr
Linnea
0

Dyra vs billiga sadlar

Jag vet många som anser att man måste köpa dyra sadlar, för billiga ssdlar håller inte och man tjänar i längden på att köpa en dyr sadel.

Här är därför en enkel uträkning:

Man kan köpa en billig syntetsadel för 2500 kr, garanti 10 år på bommen.

Eller en dyr sadel för tex 30.000 kr, vet inget om garanti.

Säg att den billiga sadeln håller de tio åren garantin gäller, då har den kostat mig 250 kr/år.

För att få den dyra sadeln att komma ner i samma pris/år så måste du ha den i 120 år…..

Jag säger inget mer..

Skynda långsamt så går det fortare.

Zabbio
2

Det handlar väl mer om att sadeln ska passa och ligga bra. :)

Hittar du en billig sadel med bra passform för din häst, så är det ju bra. (och som inte är snedsydd eller så + garantin gäller bara bommen, inte så kul när tyget/lädret är helt borta.. menmen). Då spelar ju priset ingen roll.

Men hästar med en aning knepig rygg kan det vara svårt att hitta en billig sadel som ligger helt perfekt, kanske glappar lite eller så.

Har själv en billig sadel, som ligger bra. Så tycker absolut inte att priset ska avgöra.. men hade gärna köpt en annan..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

PaulineH
0

Kan bara hålla med #1.

Jag är baskemej inte fin i kanten, så har inget som helst behov av att köpa fina märken för den sakens skull. Klart att de ska hålla mer än ett par år, men jag räknar ändå inte med att ha samma sadel på min nu 14-åriga kuse i tio år direkt.

Men. Det viktigaste är att sadeln passar. Klart man har en riktig lyx om man kan välja mellan billiga och dyra sadlar, men har man som jag en häst med skum rygg så är det inte alltid sån lyx man har. Själv är jag ute i sadeldjungeln för tillfället och har efter många om och men insett att jag inte kommer kunna få tag på en sadel som passar för under 15 papp - om jag har tur! Detta på en 14-åring som troligen inte håller som mer än hobbyhäst, och vars matte är student:P

Så som sagt - det är väl trevligt om man har sån bra rygg på hästen att man kan välja en billig sadel, men i ärlighetens namn skiter jag i prisklass och kvalitet - bara sadeln passar.

Linnea
1

Jag tänker så här, om sadeln passar hästen och är skön att rida i, köp den. Varför säga nej för att den är för billig med motiveringen att den inte håller? Jag menar, hur länge tror folk att dom kommer att använda sadeln? Min billiga sadel har 10 års garanti på bommen, tror det är 2 år eller så på resten men jag vet av erfarenhet att dom håller längre. Hade varit kul att få reda på garantin på sadlar som kostar 5000 och mer för att jämföra.

Elshira
0

Så länge sadeln passar hästen och lädret inte är "plastigt" (brukar spricka o ha sig då) och att sadeln inte är vanskapt utan rak o fin i bossorna och bommen så tycker jag en billig sadel är betydlgt mer värd än en dyr.

Det brukar kosta någon tusenlapp att få sadeln kollad av sadelmakare hemma och när de ändå kollar om sadeln ligger bra och om den ev behöver stoppas om så är det ju itne svårt för dem att kolla om den rä rak eller ej. Sadelmakaren åker ju ut i vilket fall som, så den kostnaden tillkommer ju i.af.

De dyraste sadlarna jag haft är stübben sadlar, och de är ju inga "supersadlar" i andras ögon men kostar ju ändå lite mer. Vi har två sadlar som är 25 resp. 35 år gamla, och fortfarande i prima skick.

Men samtidigt har jag en sadel som jag inte vet vart den kommer från, men liknar de äldre modellerna av börjes sadlar. Sadeln har hängt med ända sedan jag var runt 5, och sadeln kom hit begagnad tillsammans med en häst, sadeln var enligt dem värd någon 1000-lapp så den ingick i priset på 5000 kr för hästen. Även den är hur fin som helst, den har varken tappat färg eller blivit tråkig i lädret.

Så jag håller helt klart med TS, att finns det en sadel som faktiskt passar och fyller sin fulla funktion, ja då kommer jag alla gånger välja 2500 framför 25 000. Sedan att en riktigt fin kvalitetssadel håller 3 gånger längre väger fortfarande inte upp för priset, och sadeln kommer om den är av hyffsad kvalite ändå överleva hästen antagligen…

Så länge man har ett hum om vad man ska leta efter så går det att hitta riktigt bra både sadlar och träns i billigare prisklasser, bara man vet vad man ska titta efter (läderkvalitéer). T.ex på hööks har det väldigt varierande kvalité på tränsen, det finns platskräp för 700 kr, och det finns jätte fint läder för 300, man får klämma och känna sig fram - ibland har man tur och hittar guldkornen!

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

Det är en oerhörd skillnad i passform, både till häst och ryttare, mellan bra och dåliga sadlar. Hade det bara varit hur länge de håller som vore skillnaden så hade jag inte sagt något om det, men riktigt så enkelt är det inte.

En syntetsadel är ofta ett bättre alternativ än en lågprissadel i läder, där är det materialkostnaden som är den största skillnaden. Bra läder är tyvärr dyrt.

Min rekommendation är att man köper en begagnad märkessadel för samma pengar som en billig skräpsadel, det kommer både ryttaren och hästen må bättre av.

Jag har själv lyckats hitta Passiersadel begagnat för mindre än 3000 kr och den hade inte särskilt många år på nacken. En ny sådan kostar över 20' - vilket jag glatt hade betalat om jag haft de pengarna. Jag har också en Passier som jag betalade 12000 för, för 15 år sedan - den hade kostat några tusen till om jag inte hade köpt den i Sverige. (jag åkte till Tyskland och köte den, skillnaden i priset är inkluderat resan…..)

Elshira
0

#5 Ja begagnat är det absolut allra bästa, finsn så många sadlar till fyndpriser…(!)

Problemet är väll mest att om man nu har en häst som det är svårt att hitta sadel till så kan man ju inte heller skicka efter 10 sadlar på postorder för att kunna prova ut dem hemma sedan. Passar itne sadeln står man ju där med en sadel som måste säljas vidare, eller i.af stå för 500 kr i fraktkostnad fram och tillbaka till säljaren igen.

Hakuna matata!

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har man en häst som är svår att hitta sadel till måste man nog dels vara beredd på att lägga ut lite mer pengar. Och dels vinner man nog på att ta hjälp av en sadelutprovare, som kan ta med sig 15 sadlar ut till stallet - eller att man åker dit.

Sen kan jag väl säga att Passier - som är mitt favoritmärke - går att bygga om helt så att dne passar hästen. Det är alltså inte så att man "värmer om bommen" på den, utan den skickas till fabriken och byggs om helt - både bomvidd och ryggens form (rak/svängd). Det är något år sedan jag frågade om pris och det kostade då 250 €, vilket jag inte tycker är hysteriskt dyrt. Kan man hitta en beg Passier för 3-4.000 (inte alls omöjligt, om man inte behöver ha senaste modellen) och lägga kanske 3.000 till, så har man en sadel som passar hästen och håller en hel livstid för 6-7.000 kr.

(försöker hitta fotot på den 40 år gamla Passiersadel jag hade för några år sedan…) HÄR var det!

Tusen
0

Vi har syntetsadlar till nästa alla våra hästar. ev någon begagnad i läder.

Tycker syntetsadlarna är överlägsna då de är så himla mycket billigare än lädersadlar, är lättare att bära (sadla) och mer lättskötta.

Jag har i.o.m. detta råd att ha flera sadlar som jag kan växla mellan om hästen musklar sig annorlunda eller ändrar vikt. Kan dessutom kosta på mig både dyrare modeller, utprovning och ombyggnader av sadeln och ändå spara pengar mot att köpa en sadel i samma klass fast i läder.

Gronstedt
0

En sak att tänka på är att en del sadlar (jag har bara sett det i billiga syntetsadlar, men det kanske finns fler) är veka i bommen och helt enkelt plattas ut under en tung ryttare. Så kolla även under den tyngsta ryttare som ska använda den!

Pygmeigelkott
0

Det handlar väl mycket om att dom dyra sadlarna har mycket bättre kvalité och ligger mycket bättre på hästen. Vissa hästar kan ju inte använda dom alltför billiga sadlarna om hästen har en sådan kroppsform som inte passar dessa sadlar.

Det du säger om att den dyra sadeln måste hålla i 120 år, det är precis som det jag nyss sa, det har ju med passform och kvalité att göra :P

Om man köper en billigre sadel får man räkna med att en dyrare skulle varit mycket bättre för även sitsen.

Jag köpte en syntetsadel till en av mina hästar fär tre tusen, och nu sitter den inte alls bra, så måste köpa en ny..

Linnea
0

#10 Ett högre pris garanterar inte bättre passform, då hade det varit lätt att hitta sadel. Flera dyra märken gör inte så breda sadlar som jag behöver så där hjälper det inte att sadeln är dyr.

Det jag syftade på #0 är att det finns ju knappast nån som använder samma sadel i 120 år eller hur? Alltså lönar det sig i längden att köpa billigare sadlar, sålänge dom passar men det gör dom nog i de flesta fall bara det att många anser att man "måste" ha en dyr sadel för att den håller längre. Grejen är ju den att ska du komma ner i samma pris/år med en dyr sadel måste du ha den längre än vad du själv lever så ekonomiskt sett så lönar det sig inte och det är det främsta argumentet från de som "måste" köpa dyrt.

Lorita
0

Dyra sadlar behöver inte vara bättre man betalar även för märket och marknadsföring.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Då vi har russ är vikten på ryttarna inga problem, så våra syntetsadlar håller gott. En har vi haft i över 10 år utan att den blivit ett dugg sämre. Fast då rids i.o.f. sig inte våra russ jämt. De körs ju en hel del också.Glad

Så även om en syntetsadel för 4500 kr inte används mer än några år så hinner jag köpa fler sadlar för samma pris som en dyr och kan då byta sadel fram och tillbaka efter hästens kroppsliga utveckling.

Dessutom tycker jag att syntetsadlar är skönare.

Gronstedt
0

Sedan  finns det ju faktiskt konstiga typer som bara SKA ha en viss sadel för att den är så fin (vilket ofta verkar betyda dyr), även om det inte passar varken hästen eller rumpan.

Zaphix
0

En syntetsadel kan man väl inte stoppa om?

Man kan ju fundera på varför vissa sadlar är så billiga, vad bommen är gjord av, vad den är stoppad med och vad det är för kvalitet på det och sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linnea
0

#15 Varför skulle man inte kunna stoppa om en syntetsadel?

För övrigt, läs #12, det handlar inte enbart om kvalitét.

Zaphix
0

#16: Hört det av en vän som utbildar sig till sadelmakare.

Fast det handlar om kvalitet också, jämför en billig sadeln från börjas med en sadel av de dyraremärkena, man betalar inte bara för märket.

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#13: För den storleken på hästar och ryttare kan jag tänka mig att syntetsadlar är förträffliga. Däremot kanske de inte passar lika bra på en ridskola för vuxna, där folk med alla möjliga ridstilar och i alla möjliga storlekar belastar dem flera timmar om dagen.

Jag tror att syntetsadeltillverkarna avsiktligt satsat på lågprissegmentet, just för att hästfolk är ganska konservativa. Det skulle inte vara några problem att tillverka syntetklädda, syntetstoppade sadlar med läderkänsla och syntetbom som är fomgjuten efter varje häst och varje stjärt och som har perfekt kombination av elasticitet och styvhet, och som man dessutom kan skura med såpa och hänga upp blöt. Men den skulle kosta som en dyr lädersadel - och vem betalar så mycket för SYNTET?

Linnea
0

#17 Sadelmakarna kanske också är konservativa vad vet jag..

Nej, det handlar såklart mycket om kvalité, men inte enbart. Säg att börjessadlarna har läder som kostar 20:-/kvm, en random sadel för 10.000 har läder som kostar 100:-/kvm. En riktig dyr för 30.00 har läder som kostar 200:-/kvm. Det billigaste lädret kan vi direkt avskriva som bäst eller hur? Dom andra två varianterna däremot, kan det verkligen vara så stor skillnad att det faktiskt gör sadeln så mycket bättre att priset stiger från 10.000 till 30.000? Jag tror inte det.

Zaphix
0

#19: Eller för att det är mindre lätt att arbeta med syntet i jämförelse med läder, måste ju fungera bra att sy ihop bossorna igen efter omstoppningen.

Du får nog räkna med arbetskostnaden också, och kunspasnivån hos de som tillverkar och utvecklar sadlarna.

Läderkostnaderna du nämner är nog i underkant.. Väntar på att få ett huudlag specialtillverkat till mig och jag betalar endast materialkostnaden. Lädret (+spännen och tråd då..) till ett huvudlag i tärnsjöläder går på ca. 1000 kr. En sadel har lite mer läder.

Min och Dackes blogg

Lorita
0

en syntet sadet är byggd på ett helt annat sätt och behöver inte stoppas om.

Lina
0

#21 vad menar du med det? vad jag vet är dom enda sadlarna man inte behöver stoppa om luftstoppade.

Zaphix
0

#21: Du menar att syntetstoppningen inte formar sig efter hästen utan behåller samma form hela tiden?

Betyder ju också att man heller inte kan stoppa om den efter hur hästen ser ut, anpassa stoppningen efter ryggformen.

Luftbossor skulle jag inte vilja ha, väldigt hårt mot hästryggen jämfört med ullstoppning.

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#22 det är ullen som pcackar sig i en vanlig sadel och i enyntet är det inte ull utan ett material som inte packar sig

Luftstoppade kan man ändra efter hästen lite, sen finns även westernsadlar och bomlösa som inte stoppas om.

AnnaLundin
0

Det är uppenbart att det finns folk som inte förstår att det är långt ifrån bara läderkvalitén som skiljer mellan billiga skitsadlar och svindyra märkessadlar. PLEASE! Kan ni inte i alla fall FÖRSÖKA förstå att det är mer som skiljer. Precis som att det är mer än bara märket som skiljer en Skoda från en Mecrcedes…

Sen angående stoppning så finns det numera permanentstoppade sadlar både i syntet och läder, där stoppningen består av latex. PÅ gott och ont, kan jag nog tycka…

Tusen
0

En förklaring till att syntetsadlar är billigare än lädersadlar är just för att de är gjorda av syntetmaterial som är betydligt billigare än läder. En syntetsadel kan mycket väl vara mycket välgjord men då den är gjord av ett billigare material så, självklart, är den billigare i inköp. Den behöver inte alls vara sämre än en lädersadel. Det finns ryttare i väldsklass som använder sig av syntetsadlar.

Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att syntetsadlar inte anpassar sig efter hästryggen. Det tycker jag nog att de gjör. T.o.m.bättre än lädersadlar. I alla fall har vi upplevt det då vi alltid köpt nya (syntet-)sadlar till våra hästar och även om de ligger bra från början så ligger de ännu bättre efter en tids användning. Är det inbillning?

Gronstedt
0

Du använder en ganska misslyckad liknelse för din nedlåtenhet. Det som skiljer mellan Skoda och Mercedes är prestanda. Det är väldigt lite som skiljer i fråga om komponentkvalitet.

Det är skillnad mellan skitsadlar och bra sadlar, det ska jag villigt erkänna, men den skillnaden sitter inte i priset och inte i märket.

PaulineH
0

Gällande stoppningen i en del (märk att jag inte säger alla!) billiga budgetsadlar har jag en kompis som jobbat en del med att prova ut sadlar som hade en del att säga om. Hon köpte för skojs skulle ett par lågprissadlar begagnat bara för att kunna slakta. I stoppningen där kunde man hitta både det ena och det andra som definitivt inte hörde till sånt som man ska stoppa sadlar med. Enligt henne var det en hel del skillnad mellan stoppning och stoppning i sadlar så att säga.

Jag kan i övrigt hålla med 25# i att det är betydligt mer än bara läder/syntet som skiljer budgetsadlar och dyra sadlar åt. Därmed säger jag heller inte att alla budgetsadlar är skit - märk väl. Hade gärna sett att jag hade sluppit köpa en stordyr sadel till min grabb, men nu har jag tyvärr inte den möjligheten. Men man bör nog inse att där är en del både i arbete och material som skiljer dem åt.

Zaphix
0

#26: Fast sätter sig stoppningen i sadeln så lär det ju behövas omstoppning med tiden, vilket inte verkar gå så bra med syntetsadlar.

Formar den sig efter en häst, och man sedan sätter den på en annan och den formar sig efter den så bör stoppningen sätta sig endel med tiden..

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#29 Fast om de inte är så bra efter en tid så har jag råd att slänga den och köpa en ny och ändå betala mindre för liknanade sadel fast gjord i läder.

Jag förstår inte varför man klankar ner på syntetsadlar. Är det fel att de är billigare än lädersadlar eller vadär felet. Det finns riktigt bra syntetsadlar också.

PaulineH
0

30# Fast man klankar ju inte ner på syntetsadlar i den här tråden - inte vad jag har läst iaf. Däremot måste man ju inse att där finns en stor skillnad på hur sadlen är uppbyggd och vilka material som använts mellan en sadel för 3000 och en för 30 000. Det är lite det jag vill framhäva iaf. Däremot klankar jag - och de flesta andra här - inte ned på syntetsadlar. Funkar det för häst och ryttare så är det ju kanon. Men man måste ju ändå förstå skillnaden - för där finns en hel del skillnad i en tysk- eller engelsk-tillverkad 25-papps sadel och en indisk-tillverkad 3000 kr-sadel. Det går liksom inte att bortse från.

Vad jag däremot inte säger är att alla syntetsadlar är blä, så min kritik i den här tråden går i varje fall inte ut på att "klanka ner på", utan fara att lägga fram att där faktiskt finns en skillnad. Har man häremot en som funkar kalas så är det ju skitbra. Så länge det som sagt passar och inte gör nån skada så har jag inga invändningar.

Lorita
0

#28 var det ite ÖB.s 400 kr sadlar du pratar om, det är ju bara koipa på en sadel, något att sälja billigt till folk utan häst.

Linnea
0

Om vi jämför en sadel ett par skor då. Ta två par vanliga gympaskor (streetskor som det heter nuförtiden), ett par för 200 kr och ett par för 800 kr. Jag köper hellre paret för 800 det ska jag villigt erkänna, dom billiga håller max en sommar för mig medan om dyra håller två somrar plus ett antal år som stallskor. Jag använder mina skor flera timmar per dag så då behöver man riktigt bekäma skor. Jag rider max en timme per dag i genomsnitt, på den timmen spelar inte bra komfort eller jättebra komfort lika stor roll, det är skillnadom man rider 12 hästar per dag, då märks det tydligt om komforten är bra eller jättebra. Som någon sa finns det kanske inga dyra syntetsadlar för att de som köper dyra sadlar vill ha läder så om vi då jämför en 5000 kr syntetsadel med en 5000 kr lädersadel. Vilken är mest prisvärd?

PaulineH
0

32# Nej, det här var nog bara lite äldre syntetsadlar tillverkade i Pakistan/Indien. Det exakta märket kommer jag inte ihåg, men det är ju inte direkt ovanligt med budgetsadlar som tillverkas i U-länder, så det kan ju röra sig om en del märken. Kan ju ta reda på vilka det var dock!:)

Tusen
0

#34 Det äär inte så ofta som just syntetsadlar kommer ifrån Pakistan. Därifrån kommer det oftare lädersadlar av dåligt läder. Därmed sämre kvalitéet och lägre pris.

Men varför dra det till ytterligheter. Det finns många hyffsat bra sadlar som intekosta skjortan. Att köpa ett par sådanna blir ändå billigare än att endast köpa en svindyr sadel. Och visst går det mode och stil i sadlar också, precis som i allt annat.Flört

Lorita
0

#34 syntetsadlar är inte stoppade så som skinnsadlar och som #35 U-länderna tillverkar skinnsadlar inte syntet.

KillBerry
0

jag äger 2 sadlar till min ponny. en allround (som jag hoppar med) och en ren dressyrsadel. allround sadlen fick vi med honom och den passar hans rygg perfekt (dock är det 16tum och jag har 17tum men vi tyckte att de va bättre att hoppa i den än i mindressyrsadel). någon månad efter att vi hade köpt min ponny så åkte vi för att prova ut en dressyrsadel (då detta är mest en dressyrponny). vå åkte då till horsefarm ifalkenberg för att prova ut sadlar. dock skulle nog mamma aldrig gå med på att betala så mycket för sadlar och nya kan ju vara fruktansvärt dyra, så ni som inte vet vad horsefarm är så kan man lämna in sin sadel där och få den sålt på annat håll, så vi testade runt 15-20 olika sadlar och tillslut hittade jagden som jag verkligen ville ha :) en morris and nolan sadel som satt perfekt. den var inte ny och den var lite sliten, vi köpte den sadlen för ca 5000kr (vilket jag tyckerär ganska billigt för en sadel)

haha, de jag ville säga är bara att välj inte bort att även testa begangnade sadlar då dom faktiskt kan va nästan lika bra som när man köper orginal + att dom oftast är billigare :)

vill oxå tipsa om märker "morris and nolan" då jag har de på båda mina sadlar och det är jätte bra! hur bekväma som helst och har bra passform :)

Lets not and say we did

PaulineH
0

35# Fast jag vet inte om jag verkligen drar det till det yttersta. Vad jag ville ha fram är mer den generella grejen att man får vad man betalar för. Därav liknelsen av vad man kan hitta i stoppning på billiga sadlar. Jag inser ju med att det går att få en helt ok syntetsadel för en billig peng. Hade själv en Tekna under en kort period som jag själv gillade. Tyvärr visade den sig vara felutprovad, så den såldes inom ett par månader, men den hade jag inga problem med. Visserligen är teknan lite lustigt uppbyggd och ligger ofta i obalans när den annars ser ut att passa, men sadeln i övrigt tyckte jag om rent tekniskt.

Så jag menar inte att alla billiga är skit. Hade ju gärna sett att någon hyggligt billig passade min herre med, som sagt:P Men att det faktiskt är en viss skillnad på hur sadlarna funkar och är konstruerade beroende på prisklass får man nog acceptera.

36#  Ah, kan ha varit jag som inte riktigt hade hjärnan med mig där. Kan ha varit en lädersadel i det fallet.

Jag måste bara få fråga varför inte en syntetsadel kan tillverkas i ett U-land? Jag har i alla fall fått uppfattningen om att där finns märken som gör det, vilket inte vore helt orimligt med tanke på prisklassen på en del (billig arbetskraft och inte enbart billig materialkostnad). Jag kan ju givetvis ha fel med, men efter vad jag har hört/läst så kommer inte alla syntetsadlar från I-länder direkt. Återigen, jag kan ju självklart ha fel med, så kan du mer om det där så vill jag gärna höra:)

Zaphix
0

Jag är inte emot syntetsadlar, har själv en halvt-syntetsadel, en spansk sadel med läderbom och flyttbara paneler under. Ingen fantastisk sadel, och jag vet att den inte är ultimat, men den ligger bra och jag använder den i snitt en gång i veckan.

Är dock skeptisk till syntetsadlar just för stoppningens skull.

Har en relativt billig lädersadel också, en knights sir walter, köpt billigt begagnat. Otroligt skön för att vara hoppsadel och ligger bra på hästen. Billigare begagnat än en syntetsadel, omstoppningsbar och bra läder.

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#38 för att syntet är dyrt i U-länder och skinn billigt.

PaulineH
0

40# Jo, ur det perspektivet förstår jag vad du menar. Tar du lädersadlar i klassen 5-8 000 och syntetsadlar i samma prisklass ligger det troligtvis mer arbete i syntetsadlarna i den klassen, och fler av lädersadlarna är tillverkade i U-länder. Så där är jag med på hur du menar!

Däremot finns det ju självklart även syntetsadlar av de billigare modellerna som tillverkas i U-länder. Det ena utesluter inte det andra. Wintec, Griffin mfl tillhör ju inte den kategorin, men även i syntetsadelkategorin tillverkas ju ofta de billigare även i U-länder till lägre arbets- och materialkostnad motsvarande den som de dyrare syntetmärkena kostar.

Och lite OT, men visst finns där vanlig ullstoppning även i vissa syntetsadlar:)