vill ha ett utlåtande på denna hingsten

va fin han är
Jättesöt, men ingenting jag skulle använda i avel (om det är det du vill veta?)

#4 varför inte i avel ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#5 hihi det var när man var ung och vacker, nu är jag bara och
vågar inte visa något nytaget foto, för då skulle ni stänga av datorn direkt 

Äsch bebbe inte då :oD
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#5 och #6 Han har ingen hingstkaraktär och är inte exteriört korrekt. Min åsikt! Tycker inte jag behöver motivera mer.

Kan tillägga att han är 17 år
Han var verkligen jättesöt, men tyvärr så känner jag som Inger.. Men supersöt annars!! :)

Är med Inger_Torgersson här.
Inte extriört korrekt och ingen hingstkarraktär = Inget för avel enligt mig.
Kan peka ut lite snabba saker jag direkt kan se som jag inte är nöjd med: överbygd, liten bak, ser för rak ut i haserna bak (både bakifrån och ifrån sidan, alltså dåligt på två vis…), dåliga vinklar bak övht och jag har glömt vad det heter så fint nu, men hans framben ser ut att var vinklade )(, alltså trång mellan knäna och så går bena utåt igen.
Är fundersam till varför denna blivit gdk, vet du vad det extriöra utlåtandet var? Eller är han inte i avel?
En fråga nu.. :)
Jag har märkt att många godkända shettisston är överbyggda.. Strävar man efter det eller hur är det? Hmm.. Skulle ju vara konstigt.. :/ De är högre bak än fram..

Ska stona godkännas i shettisavel? - Har aldrig hört talas om det, men jag är inte så insatt i avel..
Eller vad tänker du på där? De renrasiga? Utställda?
Haha.. Kanske inte är så ändå, men många av de "fina" stona är överbyggda - för att ta ett exempel:
http://www.stuteri.lecihas.se/bilder/hastarna/filippa/filippautstallning_stor.jpg
De är ju renrasiga.. Hmm.. Menade nog utställningsstona.. ^^ Haha.. Jag är trött.. ;P

#9 Det jag var ute efter var bara ett mer utförligt svar…alltid kan man ju lära sig nått nytt var min tanke ;o)
#16 Jag förstår det, men vill inte säga en massa negativt om någon annans häst.
Det blir man hängd för inne på Shetlandsponny.ifokus. 

Om jag inte kan ta både bra och dålig kritik ska jag inte fråga efter den, är tacksam för alla åsikter, Kramis 

Bebbe, annvänds han i avel? Är han gdk för det? Vad för utlåtande fick han då?
Min fråga då? ^^

Jag vet inte :P. Försökte slå upp det hos svenska shettlandssällskapet och det engelska, men deras rasstandard-sida var inte så utvecklad, fanns inget om fel eller om det var ok på något vis.
Jag skulle rent teoretiskt tro att hos shettis är det ok med att vara mkt nära eller mkt lite överbygd, eftersom det är kör/drag hästar i grunden. Alltså att det inte ses som ett alvarligt fel, utan ett litet, men ok fel.
För jag håller med dig om att man rätt ofta ser överbygda eller mkt nära shettlandsponnyer.
Som draghästar är det ju inte alltid något dåligt att vara lite överbygd, men varför man skulle fortsätta att vilja ha det idag vet jag inte riktigt, körhästar vill man inte ha överbygda, möjligtvis travhästar är det ok för…
Kanske de inne på shettland vet vad rasstandarden säger om det? Om det ses som ett alvarligt fel?
Hihi.. Jaaa, så kan det ju vara.. :) Tack!! ;) Jag kan fråga vidare lite och se om alla säger samma sak.. :P

Har inte sett hans papper ännu, återkommer om dom senare

Har varit lite smått aktiv på shetlandsponny.ifokus och dom tog upp frågan där nån gång. kommer inte ihåg exakt men dom kom fram till att en stor del av de bästa stona, och framför allt Svarta ston är mycket överbyggda. vet inte med rasstandarden.
http://ESG 2006 här finns lite att jämföra mellan. som ni ser blev Exhibit over all champion och är överbyggd. lägg oxå märke till att fuxarna inte är lika överbyggda/inte alls.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tycker inte heller han duger som hingst att använda i avlen , ser trång ut och alldeles för dållig könskaraktär för mig ser han ut som en valack.
#24 tyvärr får jag inte fram länken

Ibland så kan shettisarna se övebyggda ut just för att de kan vara lite för runda om magen, ston som gått länge i avlen kan också se överbyggda ut, bilder litar jag inte på just för att de kan båder för fula och för sköna hästar ;-)

Tror det är denna sida Peppe menar?
#28 ok. vad fina!

va väldigt söt!

Jättesöt ponny, Bebbe. Är det någon du har köpt eller tänkt köpa?
Kan inte säga vad som är fel exteriört men han ser väldigt snäll ut.

En som jag ev ska köpa. han är mkt snäll trots att han är en gammal hingst

Söt var den en gullig barnponny men till avel nej, nu får man ju också skriva vad jag inte vill ha, Den är utåt tåad fram och lite X-bent sen har den för raka vinklar bak vilket ger en lite stötigare häst att rida. Jag skulle framförallt med tanke på åldern velat ha mer nacke på en hingst, han ser lite ut som en valack.
Vinklarna bak tycker jag är jätteviktig både för steget ridbarheten och hållbarheten på en häst om hästen har bra vinklar, då kan man också rida den med kraft från bakkroppen och få det där lilla extra både i steget och höjden om man vill hoppa. Kör man så kommer påskjutet från bakärran på hästen så inte ens där kan man bortse från det. Hållbarheten blir också bättre på en häst med bra vinklar i benen.
Film behövs också så man kan bedöma steget på hästen, kan den länga traven ordenligt och får den kraft och påskjut i skritten?

#33 Ett föredömlig svar :o)
Omusklad!!

japp, omusklad eftersom han tyvärr har stått inne hela vintern
#36 varför har den gjort det?

tycker han var utan någon som helat hingstkaraktär skulle inte betäcka mina ston med honom han var heller inte speselt rastypisk för å vara shettis enligt min åsikt

#37 Jaa du, det undrade jag oxå, men fick inget svar.
En undran bara; Varför denna långa kedja? Han var väl ändå inte tjudrad?
Håller med flera ovan, inget som jag skulle avla på utifrån bilderna att döma…

liten söt rackare. vad är det för stamm på han?
#39 det var konstigt
Då skulle nog jag inte köpa den, kan ju varit sjuk om den stått inne hela vintern.

Snäll är han i varje fall, nu heter han Simon och ägs av en lycklig Gabriell
Bild borttagen pga hjälmlös ryttare.
no helmet! :P

#44 vad betyder det ???
#45 Ingen hjälm. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ups, ursäkta
Han kanske har en hjälm klädd av blondt (eller hur det nu stavas) hår.. ;)
#48 HAHAHAHA X'D
#49 - Man vet ju aldrig.. ^^
eller en genomskinlig hjälm ?? 

#55 Jag hoppas det inte är 2-åringen på bilden?

Nej, det förstår du väl att det inte är, Nicke 2 år är på bild 52 o 53
Nr 54 0 55 är Simon 18 år.