Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4734 ggr
Rafflan
2011-10-17 17:19
0

Ägar byte?

Hur går sånt till? var hittar man pappaer och vart skickar man dem?

KKajsa
2011-10-17 18:34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beror på vad man har för pass.

Cezanne
2011-10-17 19:48
0

Vilken avelsförening är hästen registrerad i?

Rafflan
2011-10-17 20:48
0

haha ingen aning, är en fd travare. Dock måste man regga sånt? räcker det inte med att vi skriver ett eget kontrackt om det?

Är väl rädd att det ska bli problem med försäkringen om jag inte är ägare på honom… men vet ej vad som krävs för att jag ska "vara ägare" på honom

Tusen
2011-10-17 21:01
0

Gå in på travsport.se. Där finns det papper att hämta för ägarbyte. Viktigt även för en ridtravare för då kan man aldrig stjäla hästen och hävda att man äger den. Det kostar några kronor men det kan det vara värt.

Här är en länk till själva blanketten om ägarbyte

Rafflan
2011-10-17 21:06
0

#4 kostar 500kr närmare bestämt. Borde väl räcka med att vi skriver på det, det måste väl inte registreras för att gälla?

fridak
2011-10-17 21:10
0

ni bestälelr hem papperet om det itne går att skriva ut på egen hand, skriver under det och skickar in. när det kommit fram och registrerats får du en faktura på 495 eller vad det nu är, och söker du sedan på din häst på stc´s hemsida så står du som ägare på hästen :)

Tusen
2011-10-17 21:14
0

#5 Det måste registreras för att gälla. Om den förra ägaren är taskig kan den nämligen komma och hämta hästen efter att den gamla ägaren fått pengarna eller om den hittat en köpare som vill ge mer pengar. Du kan alltså bli hellurad. Det är nämligen den som står registrerad som ägare i registren som är ägare till hästen. Står inte du som ägare i registret kan du aldrig hävda att hästen är din om det skulle uppstå en konflikt. Oavsett vad ni har skrivit för övriga kontrakt.

Tycker absolut att du ska registrera ägarbytet. Då är hästen din på riktigt även om du tappar bort både pass och kontrakt.

Rafflan
2011-10-17 21:18
0

#7 haha tro mig, ingen risk för det ;)

Men min kompis har köpt häst där man inte registrerat ägar bytet även fast den bytt ägare 3 gånger?

Känns bara dyrt med 500:- för en sån sketen sak…

Tusen
2011-10-17 23:14
0

#8 Du gör som du vill men du frågade, fick svar och svaret passade inte dig.

Fast personligen tycker jag att det kan vara värt 500 kr för att vara på den säkra sidan. Det har hänt förr att vänner blivit osams. Och papper kan försvinna. Att registrera sig som ägare är idiotsäkert och kan aldrig försvinna.

Rafflan
2011-10-18 06:26
0

#9 jag fråga, fick svar, och blir trött på detta eviga penga tjatt inom ridsporten så fort det är nåt med hästen. Inga små summor direkt, var 520 för ägar bytet, 200(?) för att få tävla hästen + 200(?) för att jag ska få tävla, några 100:- i anmälnings avgift, osv… Börjar bli tröttsamt…

Tänker inte skriva det öppet här, men jag känner mig väldigt säker at på att ägen inte vill ha tillbaka hästen pga det enda krav som följde med hästen ;)

Dock är jag väl mer rädd att det kan bli krångel med försäkringen då jag inte står som ägare… kan det bli krångel med det?

Ska väl fixa ägar bytet någon gång. Men då jag precis köpt hästen, alla saker hästen behöver, som 5 olka täckern, sadlar, osv, på 1 vecka, så skiter jag i det just nu då jag även har andra saker som måste betalas som är viktigare…

KKajsa
2011-10-18 06:39
0

#10 ja det kan bli försäkringsproblem  med hästen. Varför inte säga till säljaren att du vill att denne betalar ägarbytet? Eller oxå delar ni på det?

Tyvärr är det vanligt att säljare smyger med ägarbytes avgiften på dessa hästar :(

Tusen
2011-10-18 09:31
0
Rafflan
2011-10-18 16:50
0

#11 varför ska säljaren betala för det tycker ni?

Om någon köpte nåt djur av mig och tyckte jag skulle betala ägar bytet skulle jag tycka dem var oseriösa och inte sälja nåt djur till dem :P

Tusen
2011-10-18 18:57
0

#13 Jag antar att du betalat en summa för din häst. Om säljaren tar 250 kr-500 kr mindre för hästen, så kanske du har råd att göra ägarbyte. Själv tycker jag det är lite underligt att du har råd att köpa och hålla häst men inte har pengar undanlagt för att göra ett korrekt ägarbyte. Är det inte viktigare att försäkring och ägarförhållandena är riktiga, än att komma ut och tävla med en gång?Oskyldig Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.

Men ring och kolla med något försäkringsbolag om de vill försäkra din häst ändå.

Rafflan
2011-10-18 20:27
0

#14 det är 520 kr det handlar om, kollat upp det.

Jag har pengar undanlagda för försäkring, skoning, vaccination, akuta inköp, och liknanade saker. Har inte lust att ta av dem pengarna för ägar bytet, känns inte så akut. För i sånt fall kan jag ju ta av dem för att köpa disk maskin, soffa och annat som jag också behöver, eller hur?

Jag ska inte ut att tävla ännu, herre gud, hästen är inte mer än inriden och jag har precis köpt den och flyttat den till ett nytt stall :S
Bara det att allt inom häst världen verkar ta såna jävla överpriser…

Jag har redan försäkrat hästen, och många säger olika om det där att jag måste stå som ägare på ras föreningen för att försäkringen ska gälla  eller inte, därför jag undra :)

Tusen
2011-10-18 20:46
0

#15 Förlåt att jag avrundade med 20 kr!
Bra att hästen är försäkrad men är det de på försäkringsbolaget som säger olika? De borde ju veta eftersom de ändock försäkrat hästen. Det är ju de som bestämmer om försäkringen skall falla ut, inte ST .

Rafflan
2011-10-18 20:56
0

#16 520-250= 20?

Nej, det är häst ägare, har inte frågat dom då jag trodde det var en enkel fråga…

Och kan ju inte fråga dem ifall försäkringen faller ur pga det?

fridak
2011-10-18 21:50
0

Jag skulle göra ägarbytet även om det är 100 att förra ägaren iten vill ha tillbaka hästen. risken finns annars att förra ägaren kan sälja hästen igen, gör den adnra nya ägaren ägarbyte så tillhör hästen den andra nya ägaren.

CelsiusT
2011-10-18 22:24
0

Nej det ska inte vara några problem med försäkringen. Den som är försäkringstagare är den som står för försäkringen oavsett vem som står som ägare på hästen. Det är försäkringstagaren som betalar premie, får utnyttja den vid olycksfall eller bortgång och det är även försäkringstagaren som styr över försäkringen. Så är det i teorin!

Dock så gjorde jag och mamma så när jag var liten att jag ägde vår hund men mamma stod som försäkringstagare och det var allt annat än enkelt - det var helsnurrigt! Inget jag skulle rekommendera, tyvärr.

Jag skulle vara rädd för det som #18 skriver om. Att hästen (kan tex vara en annan fysisk häst men som dom säger att dina papper hör till) säljs på nytt, nya ägaren registrerar hästen som sin och upptäcker att dom blivit lurade och hävdar sedan att din häst är deras - dom får då rätt och du blir av med din häst. Eller att ägaren hämtar tillbaka hästen en dag och säljer den på nytt, då kan du inte göra något åt det. Men om du vägar chansa så kan du ju vänta till nästa månad med ägarbytet. Annars borde det väl trilla in lite stålar nu nästa vecka den 25e? Det dröjer ändå några veckor innan man får fakturan som sedan brukar vara 30 dagars betalning på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[penelopa]
2011-10-18 22:31
0

Det är inte registreringen av ägarbytet som avgör om du äger hästen eller inte, det är kvittot/kontraktet som gäller.
Men själv tycker jag det är tråkigt att så många (ja det är många) som väljer att inte registrera det. Jag har bara sålt en häst och då skickade jag in och betalade ägarbytet (såg ju liksom ingen anledning att stå som ägare på en häst som inte va min längre). Alla hästar jag köpt har jag själv betalt ägarbytet på. Det bästa vore nog om alla föreningar enbart tog ut en symbolisk summa. Då hade det säkert skett fler registreringar. Fast i sammanhanget är det småsummor tycker jag,
man får liksom ta med det i budgeten när man köper häst.

CelsiusT
2011-10-18 22:39
0

#20 Ja jag tycker också det är småsummor när man köper häst. 525 (som det kostat när jag registrerat mina travare) är inte mkt pengar egentligen (visserligen mer än 10% av vad senaste hästen kostade i inköp).

Tusen
2011-10-18 23:48
0

#17 "Om säljaren tar 250 kr-500 kr mindre för hästen." skrev jag. 520-500 är väl ändå 20 kr.  250 var ifall ni skule dela på summan. Sorry.

Tusen
2011-10-18 23:48
0

#20 Kommer papprena bort är det registreringen som gäller.

Rafflan
2011-10-20 20:38
0

Finns det några såna färdiga eller mallar till kontrackt som man kan använda sig av? :)

#23 du kan vara lugn, den som står reggad som ägare kan intyga att jag ägar hästen om det behövs ;)

Tusen
2011-10-20 22:20
0

#24 Varför då ens skriva kontrakt då du ändå inte behöver något bevis på att hästen är din?Obestämd Du resonerar lite bakvänt tycker jag.

KKajsa
2011-10-20 22:32
0

#24 Men om något händer den registrerade ägaren då? Då kan hästen hamna i dödsbot eller kronofogden kan fundera på vems totto verkligen är eller… eller, Nej jag skulle aldrig vilja att någon annan stog som ägare på något som var mitt. Fast det är som sagt inte mitt bekymmer. :) Hoppas det fungerar för dig hur du änn gör.

----------------

OT Jag tänker på en tjej som fick en räkning från ATG-kliniken på en häst som den inte längre ägde eftersom hon stod reggistrerad som ägare i STC. - Någon mer som minns något om det eller har jag ett galet minne? :)

Rafflan
2011-10-21 17:13
0

#25 ifall försäkringen frågar måste jag ju ha kontracktet/kvittot

#26 då har man ju kontrackt/kvitto

fridak
2011-10-21 20:09
0

Jag förstår inte varför man inte vill registrera sig som ägare på sin häst. Jag har en kompis som inte står som ägare på sin häst eftersom den hästen bytt ägare såpass många gånger efter den som står registrerad som ägare inte går att få tag på.

Zahara
2011-10-21 20:29
0

jag står inte som ägare på min häst i passet dock har jag ägar papper och överskrifft av häst på mig av förra ägare som jag kan skicka in om jag vill! Den gamle stod jag inte som ägare på innan heller och det är inga problem bara du har Kvitto på att DU har betalt hästen och att det finns kontrakt där DU har köppt hästen av SÄLJAREN som står i passet som ägare och att pappret hästägarpappret som an skriver under och sckikar in är underskrivet av SÄLJAREN om du nu ska sälja en vacker dag i framtiden. Hoppas det hjälper lite och ja du kan försäkra utan problem om du har ovannämnda papper :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tusen
2011-10-21 21:23
0

#29 Det är inte alltid säljaren står i passet. På travare gör man inte så och inte heller gotlansruss. Då är det enbart ägarbeviset som gäller. Den som står i passet som ägare är oftast uppfödaren.

CelsiusT
2011-10-22 08:49
0

#29 Ja men det var ju en smart lösning. Att man ser till att få ägaröverlåtelsen underskriven av ägaren så att det följer med hästen. Då behöver man inte bekymra sig för att inte hitta ägaren den dag ma vill ha hästen skriven på sig själv eller kanske sälja vidare.

Rafflan
2011-10-22 14:41
0

Ingen som vet vart det finns en sån där mall för Ägar papper/överskrrift på att hästen är min/kvitto?

fridak
2011-10-22 15:05
0

det finns i flera ridsportbutiker, tror hööks saluför dem bl. a.

Fast du skulle ju även kunna skriva ut ägarbytespappret och få det underskrivet också, inte bara köptekontraktet. Så kan du om du skulle vilja skicka in det senare :)

Zahara
2011-10-23 11:56
0

#30 vet percis hur det går till på travare då jag har gått igenom allt detta själv. Jag står som ägare i passet på min nu men har inte alltid gjort det. På mitt halvblod har jag ägarbytespappret underskrivet och hästen överskriven på mig, i det förbundet kan man nämligen göra så och man slipper skicka in om ägarbyte. Allt beror på vilket förbund det gäller och hur deras papper och rutiner ser ut.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus