Korsförlamning
Har ni några erfarenheter av korsförlamning? Jag börjar misstänka att min foderhäst fått det. Läst att de kan få det av kyla… vet att de kan få det av för mycket kraftfoder och vila, men han får inte kraftfoder. Bara lite lusern efter jag ridit. Han stod inne igår natt för första gången och jag tyckte att han var spänd idag när jag kom. Funderar på om det borde ses som vila eftersom han rör sig mycket i hagen… sen stod han onsdag torsdag. De två dagarna fick han ingen lusern alls. Kanske gräset ändras så pass mycket efter en frostnatt… och det tillsammans med box på natten. Kanske räcker?
Hur som, nu vill han inte röra på sig och har 39,6 graders feber.
Dock är inte musklerna i bakdelen speciellt spända, vilket gör att jag undrar om det kanske är ngt annat ändå. Ska snart åka tillbaka till stallet för att avgöra om jag ska ta ut jourveterinär eller inte.
Vad har ni för erfarenheter?
Ta ut vet !
Korsförlamning eller espm kan det vara bägge o det är inte att leka med .
Be vet ta blodprov o kolla för espm.

Har pratat med ägaren som tyvärr är bortrest och med hennes veterinär. De säger båda att vänta några timmar och kolla med febern, den är påväg neråt iaf. Desto mer jag läser på om korsförlamning, desto mer tveksam blir jag. Han är inte spänd i musklerna, han har inte fått kraftfoder, ingen onormal vila utom att han stått i box. Det ska vara om det är pga kylan, frostigt gräs och en stillastående natt.
Fick nu även höra att de haft feberhästar i ett närliggande stall nyligen och det kom en häst därifrån till oss för en vecka sedan. Mycket möjligt att det är ett virus.
Får tyvärr göra som ägaren säger till att börja med, går febern upp igen tar jag ut distriktaren. Vi har inget foderavtal, utan jag har min egen häst i hennes stall och tar hand om hennes häst. Vi har bara en överenskommelse att jag har honom som min men hon betalar :)
EPSM tror jag inte, det verkar komma mer gradvis. Verkar ju mest uppkomma hos kallblod och inte lika vanligt på halvblod.

Hmm, läste nu att massage kan förvärra. Märkte att han var stel då jag skulle rida så jag masserade en del. Då var han inte spänd alls, åker dit nu för att se om han blivit stel och ringer för att höra med distriktaren.
Är även lite uppdragen i ljumsken.

Med distriktaren på telefon har vi nu konstaterat lymfangit. Tecknena för korsförlaming stämde inte och sen hittade jag en svullen lymfkörtel på insidan av ljumsken. Gjorde jätteont då jag rörde vid den och han har ett litet jäkla svårläkt sår på det benet. Skönt att ha en diagnos även om han har jätteont. Blir pencillinkur och finadyn.