Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2320 ggr
Idrus
0

Konstiga sår

Hej!

Min häst fick för ett par dagar sedan ett litet sår på sidan av ryggen, stor som en femkrona. Tyckte det var konstigt eftersom hon haft fodrat regntäcke på sig (detta har alltså inte uppkommit när jag ridit). Igår hittade jag ett till sår, på rumpan, denna var lite större ca 6 cm långt och format som en banan. Då har hon också haft täcke på sig (hon är rakad). Vet förresten inte om jag kan kalla det för "sår", det är liksom ner till huden, men blöder inget.

Kan en annan häst bita såhär fast min har täcke på sig? och ingenting syns på täcket? eller vad kan det vara?

Besök gärna min blogg.

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan inte vara någon form av hudexem eller så? Regnskållor (kan ju vara för fuktigt med regntäcke), en svampinfektion eller kanske ohyra? Ringorm kan ju sitta på lite konstiga ställen ibland med. Så du kan ju unndvika att ta på andras hästar efter du hållit på med din häst, och blanda inte borstar till din och samma häst. Bara tills du vet alltså, efter som att hon det är ohyra/svamp eller så så kan det smitta om man har otur. Försök även att "lufta pälsen" ordentligt, undvik regntäcket ute om du kan kanske eller släng ett fleece/ylle under, och om du måste ha något inne så använd ylle/fleece, det för att hålla huden torr.

Det är lite svårt att säga vad det ser ut som så du får gärna lägga upp ett par bilder så finns det säkert flera som kan hjälpa dig!

Men så länge det inte är några sår utan bara kal hud så är det inget farligt i sig, det får antingen läka ut av sig själv eller så får man bada hästen i ett lämpligt schampo för ohyra/svamp, ringorm kräver veterinärbehandling men det är trots allt relativt ovanligt.

Det skulle ju kunna vara så att hästen kliat sig, men om pälsen är helt borta och itne bara "ruggad" och det itne synns något på täcket så tycker jag inte det verkar vara problemet.

Hakuna matata!

Uss
0

Om en annan häst bitit genom täcket så att hårstråna lossnat borde du väl kunna se en "tuss" på insidan av täcket?

Det jag tänker på först när det är kala fläckar är andra hästar eller pälsätare. Ringorm går liksom inte så fort, men det är klart att man lätt kan missa det.

Idrus
0

#1 Hon har fått sova utan täcke inne nu iaf. Ingen av de andra hästarna har sånt heller, så är det något smittsamt så har de iaf inte hunnit få det. Jag kan försöka ta bild på de idag! :)

Nej pälsen är helt borta och inget ruggad! Obestämd

Om hon skulle ha ringorm, vad gör vet åt detta? vaccineras hon mot det?

Besök gärna min blogg.

Uss
0

Det finns vaccin tror jag (har funnits iaf ;D ) men annars är det väl salva? Det fick jag när jag hade ringorm ^^

Idrus
0

Har läst om pälsätare och sett bilder, vad jag verkar ha förstått är att de blir märken som ser ut som om man har rakat..? För pälsen är helt borta, inte alls "rakat" Obestämd

Besök gärna min blogg.

Uss
0

Vår pålle hade inte minsta stubb i sina fläckar. Han hade pälsätare när vi köpte honom så jag vet ju inte hur det såg ut i början… De kala fläckar han fick hos oss stod hagkompisen för ^^

Kimpa
0

Då våra haft pälsätare har det blivit borttuggad päls, men ändå inte helt kalt utan det blir päls kvar precis som om de är rakade.
Bahandlades två ggr med Etotal och försvann direkt.

När vi hade ringorm på en unghäst för 9 år sedan var det däremot helt kalt ända ner till huden. Men det var som sagt i form av kala "ringar".
Det behandlades efter veterinärens rekomendationer med jodopax varvat med virkon S.

Men med tanke på bananformen på rumpan tycker jag nog ändå det låter som ett huggmärke från någon annan häst.

Idrus
0

#7 Hur många kala fläckar fick unghästen? Hon har ju två just nu, brukar det bli många? För blir det fel tänkte jag ta dit vet. Sen vad jag förstår så verkar inte det vara vanligt med ringorm på rumpan, eller har jag fattat fel?

Besök gärna min blogg.

Kimpa
0

#8 Han blev nästan helt kal under/mellan ganacherna, många fläckar på halsen och sidorna, men inga på rumpan vad jag minns. Han hade säkert ett tjugotal som dök upp innom loppet av några dagar.
Tycker inte ditt exempel låter som ringorm.

Idrus
0

#9 Hm okej då låter det inte alls som det. Hon har fortfarande bara två stycken och de ser ut som att de börjar "läka". Kanske är bett från den andra hästen ändå? Obestämd

Besök gärna min blogg.