kan någon förklara tack =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller på att räkna ut en foderstat på ena hästen men känner mig något förvirad
Använder programet pc horse
han är i tunaste laget så har satt energibehover på 50%
nu ska ha bara gå lätt träning med andra ord typ skritt och små jogging i skogen tills han gått upp i vikt.
Men har nu räknat ut vad han ska ha
8kg hösilage, 2,50kg betvor, 6dl olja,
och så står de 7,28kg torrsubstans i ransonen.. Är de något man ska bry sig om ?
har aldrig räknat ut foder stat per kg ts förut . Känner mig lite förvirad
för tyckte att 8kg ha var väldigt lite men de ligger nästan exakt på vad hans behov är, tror inte man kan komma närmare än så.
han är en valack 3 årig travare med förästen
tack för hjälp
Det låter som alldeles för lite mat för att få upp hullet på en häst. Vad har du utgått ifrån för vikt på hästen? Och hur har du kommit fram till den?
Sen undrar jag varför du har valt bara betfor och olja som tillskott? 2,5 kg betfor gäller alltså torrvikten, det lär bli minst en STOR honk betfor om dagen. Finns säkert bättre fodermedel att ge.
Jag tolkar det som att du har väldigt högt proteininnehåll i grovfodret eftersom du dessutom ska ge olja. Kom ihåg att det gör inget om hästen får proteinöverskott, när det kommer från grovfodret. Du får säkert en enklare foderstat om du lägger till något annat än bara betfor.
Vad gäller torrsubstansen så ska du ge MINST 1 kg torrsubstans av grovfoder/100 kg kroppsvikt.

Tycker oxå att det låter jättelite och galet mycket betfor. Ser ingen anledning att ge betfor alls iofs. En unghäst som har lätt att falla ur. Jag skulle satsa på fri tillgång av grovfoder…
Håller med föregående talare. För lite grovfoder och på tok för mycket betfor.

Det bästa och lättaste är att räkna ut foderstaten per kg foder och inte per kg ts. Räknar du per kg ts måste du räkna om det till kg och det blir lätt fel. En travare bör ju väga minst 500 kg beroende på hur stor den är och denna är ju säkert inte helt färdigvusen heller så den behöver ju mer foder. Fri tillgång på hö eller minst 10-12 kg skulle jag säga utan att se analysen. Varför har du valt betfor? Inte för att det är något dåligt i mindre mängder men ger man så mycket så blir dom lätt lösa i magen.
Skynda långsamt så går det fortare.
Varför ger du olja och inte mer grovfoder? Olja ger BARA energi, medan grovfoder även ger TS, protein och mineraler.
Oavsett hur du räknat (jag fattar inte hur man kan sätta energibehovet till 50%, av vaddå lilksom - men så använder jag inte pc-horse heller ;D ) så har du fått ett TS behov på lite drygt 7 kg (snabb huvudräkning; behöver du 7, 28 kg TS - konstigt värde förresten - så väger hästen upp till 600 kg). Hö har 84% TS, dvs varje kg hö innehåller 840 g TS och resten vatten, din giva på 8 kg hö ger alltså 8 x 0,84 = 6,7 kg TS. Hästen behöver alltså lite mer grovfoder - såvida den inte går på gräs eller har halm i boxen?
Sedan är ju betfor torkat, det väger i princip ingenting så 2,5 kg måste som någon redan sagt bli en jätteportion (en säck betfor väger 25 kg så du har tänkt använda 1/10 säck varje dag) - vad är det du behöver för att ge så mycket? När vi gav betfor så var det dl det handlade om… Rekommendationerna ligger på 0,5 - 1 kg till tävlingshästar, 0,5 kg till unghästar…
Man ska ju fylla på med minst tre gånger så mycket vatten, dvs 1 dl betfor + minst 3 dl vatten (använder man pelletsen rekommenderas minst 4 gånger så mycket vatten) vilket betyder att den volym betfor som du tänker ge din häst blir (snabb huvudräkning igen; en dl betfor väger ca 65 g, 2500/65 = 3,84 L torr betfor och 3,84 x 4 =) 15,4 LITER…
Om man sedan har i minnet att betfor i princip = socker plus fibrer så tänker jag inte säga något mer nu…
#1 är inte hemma nu och kan inte vikten i huvet men mäte bröst omfånget och så la jag in de i programet så räknade den ut vikten. ger jag han mer än 10kg hö så blir proteinet för högt. olja och betvor ger jag för energin. har försökt läsa myckert om energi och prote in och läst att om en häst som är för tun kommer brytas ner önumer om den får förmycket prote in och att de kräfs energi för att bryta ner proteinet då.
och så läste jag i programet att på en tun häst skulle man öka energi behovet.
#4 jo vet att de är lättare att räkna ut per kg foder men stog inte de på annalysen.
energi och protein står per kg foder men inte ca och P. dom står per kg ts.
kan någon kanske hjälpa mig att räkna ut de så de blir per kg foder?

Som sagts i andra trådar. Många många hästar har proteinbrist, oroa sig inte för att den ska få för mycket protein om det kommer från hö. En häst är gjord för att äta gräs. Ska den inte få fri tillgång skulle jag sats på ca 15 kg hö och inget kraftfoder.

#6 Vikten beror mycket på hur hästen ser ut, är den grov eller ädel? Det kan göra stor skillnad på vikten.
#8 han är av den lite grövre modelen utan att va jätte grov

Hur hög är han?
#10 oj hmm 160, 165max
mer åt 160 hållet tror jag
om jag släppert utan han så han får gå på fri till gång på hö så kommer proteinvärdet att gå över de optimala men så länge de var protein från hö så gjorde de inget. Och de lilla han kommer få från kraft fodret om man ta tex kraft sport som har lägre prote in och mer energi så kommer de lilla prote inet inte spela någon roll?.

#13 Protein från grovfoder kan man överdosera rätt mycket utan att det gör nåt och är energinivån ändå för låg så försök hitta ett foder med nästan bara energi, här passar kanske oljan såvida du inte behöver ge massor per dag?
så om de behövs 2dl olja per dag så kan man blanda ut de med lite betvor typ en näve eller nåt? Tex

#15 Ja det blir lite mer lagom mängd.
tack för allt =). Tyckte de kändes konstig med den foderstaten jag fått fram så tänkte de var bäst att fråga.
#6 Vill du öka protein och energi är lucern bra, det är enligt min mening det som är bäst för att få upp hullet på en lite tunn häst. Eftersom det är grovfoder så ger det rätt fibrer till hästmagen och det gör inget om det blir för mycket proteiner eller Ca ;D
För att räkna om från kg TS till kg foder gör du så här (jag räknar på hö eftersom jag inte vet dina värden):
Hö har 84%TS dvs 84% är torrsubstans, resten är vatten. Först räknar du ut hur mycket ett kg foder ger i TS. Räknar 1 kg/0,84 = 1,2.
För sedan att veta hur mycket du ska ge varje dag ska du multiplicera önskat antal kg TS med 1,2. Ex om du vill ge 5 kg TS ska du ge 5 x 1,2 = 6 kg foder.
Vill du i stället veta hur många kg TS hästen får så dividerar du det antal kg foder som du ger varje dag med 1,2. Ex om du ger 6 kg så får hästen 6/1,2 = 5 kg TS.

Min högst personliga åsikt and ts per 100kg är att det är dumt att gå efter det. Ger man hö så blir det extremt lite i mängd jämfört med vad som är naturligt för en häst att äta. Går man efter det endast skapar man stressade hästar. Skulle min häst få 1kg ts per 100 kg skulle det innebära 7-8 kg hö. Ham skulle se ut som ett skelett. Nu får han fri tillgång på hösilage med ts på nästan 80% och bra värden. Det är det enda sättet att hålla honom i hull. Blir ca 16-20 kg ts per dygn. Mer än dubbla om man ska gå efter vanliga beräkningar. Och en harmonisk häst.
#18 Nej jisses vad fel det blev o_o
När man räknar 1kg/0,84 så får man så klart veta hur många kg foder man måste ge för att få 1 kg TS…
#19 Man räknar MINST 1,2 kg och gärna upp mot 2 kg TS per 100 kg häst, många "avrundar" till 1 kg - vilket är synd för då mår hästen inte bra - och mängden TS har ju ingenting att göra med hur mycket energi den behöver och det är ju energi som bygger hull ;D Om hästen orkar kan den äta hur mycket TS som helst, tabellerna anger ju MINIMIvärden.
Men hur många är tabellhästar, liksom? Dock, om man inte har en aaning så kan man ju börja med tabellerna, sedan får man titta på hästen och se hur det funkar. Våra hästar visar tydligt med humöret om de får för lite strå, så det är liksom ingen risk att vi missar när betet börjar tryta ;D

Precis, man måste ha med lite sunt förnuft oxå och inse hur en häst fungerar naturligt.
#18 oj jesus vad sifror. ska se om jag kan lyckas med detta =)…
Men harför mig att jag läst någonstans att för mycket protein kan ge hästrna lynfangit :-S.. våra hästar har en för många att bli väldigt tjocka i benen. och mitt ena sto fick lynfangit… och dom har inga sår eller mug eller någontingen annat.
#23 - nej, protein ger inte lymfangit,
Blir de tjocka i benen kanske de behöver röra sig mer eller så äter de kanske alsikeklöver (kan ge lymfangit).
Protein från grovfoder är inte farligt!
men vi har ett föl som är tjockt i benet, och han har inga sår eller mugg och bara i ena bak benet. När han har hos verkades på kliniken så bad mamma att dom skulle kolla på han och de dom sa var att han hade nog en arlägisk reaktin och sen inget mer
#23 Behovet räknar du ju ut EN gång, sedan kan du lätt (?) göra överslag i huvudet på energi och protein när du bestämmer vilket foder du ska köpa nästa gång ;D
Och de analysresultat jag sett redovisas alltid både per kg TS och per kg foder, så nästa gång ber du att få värdena per kg foder ;D
#26 . det finns garanterat något litet sticksår eller liknande so du inte har sett.
#28 njo kan kanske va de då , men tycker de är kånstigt att de kommer isamband med att han börjat fån sitt foder,
#29 - hade han varit svullen/fylld i åtminstone båda bakbenen och kanske fram också, DÅ hade jag kunnat misstänka en reaktion på ett foderbyte. Men när det bara är ett ben som är svullet skulle jag aldrig sätta det i samband med ett foderbyte. Hur kan ETT ben reagera på en allmän grej i kroppen?
#29 jo vist men båda benen svulnade upp men de är bara de ena som gått ner i svulnaden :-S.. kanske kan va någon kobination,
lite ino om hästens förbättring^^. nu har han gått på fri till gång på hö och äter då ca 10kg hö om dagen och man ser skilnad ^^. Och med råd och tipps från krafft fått klar het i mina frågor och räknat ut en bra foderstat..
#32 Hmm… råd och tips från Krafft?
Slår vad om att du skulle köpa massor av deras foder och tillskott ;D
Ta hellre råd från någon som inte säljer foder, vet flera som fått… konstiga råd därifrån.

#33 Jag har hört många som fått beskedet att de inte behöver något kraftfoder när dom pratat med Krafft så jag tycker dom verkar seriösa där och läser man deras häften om utfodring så ligger vikten på bra och mycket grovfoder, inte kraftfoder. Men visst, det finns alltid dom som försöker sälja is på Antarktis liksom..
#33 nä hon försökte inte sälja något alls, hon var redigt bra.
jag personligen vill hälst att bara min hästar äter hö och så lite kraft foder som möjligt..
Nä men hon jag fick pratta med var redigt bra =)