Sadelgjordsskav!
Nu har Gobban fått sadelgjordsskav. Vad ska man göra åt det eg? Min dotter red en långtur i går och kom hem med världens skav. Han har jätteont när man tar där. Hade fårskinnsgjord så det borde inte bli skav. Innan blev det ju det därför skaffade jag en sådan. Men nu har han fått det ändå.
Har satt på idomin. Någon som vet något bättre som läker fort? Kommer ju att få stå i en vecka minst pga detta. Kan inte rida utan sadel på honom. Han blir värsta unghästen då. haha
HONUNG SKA VARA BRA, ELLER REN ALOVERA
Använd jodopax, men det kanske man bara ska ha till sår. Helosan är bra med =)
jag använder alltid helosan.
skumt att han får trots fårskinn? är det äskert att det är av gjorden då? inte skänkeln eller skitig gjord eller så?

Ja, skänkeln är det inte. Det är precis där gjorden ligger och hon skänklar mycket längre bak.
Skitig gjord kan det iofs vara har tvättat den nu. Men sååå skitig var den inte. Helosan eller idomin är väl ung detsamma? Fasiken vad det är jobbigt. Ville ju rida.

Ja, skänkeln är det inte. Det är precis där gjorden ligger och hon skänklar mycket längre bak.
Skitig gjord kan det iofs vara har tvättat den nu. Men sååå skitig var den inte. Helosan eller idomin är väl ung detsamma? Fasiken vad det är jobbigt. Ville ju rida.

Eight Hour Cream från Elisabeth Arden… Galet dyrt men funkar guld på småsår oavsett om de sitter på människa eller häst.
Windy hade samma sak förra sommaren fast inte så mycket. Jag smorde in helosan varje dag på skavet och några dagar senare kunde vi rida med sadel igen, men då var det inte så farligt. Antar att det är värre på din häst.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
kan du inte visa bild, kan det inte ha funnits grus i fårulls gjorden då, det kan ju fasna om man tappar den

Får han risk trots ordentligt fårskinn är det risk att sadeln ligger dåligt.
Han får väll motionera löst lite mer så länge ;)

#9# Du skulle ju kolla sadeln men vi hann inte. Fast jag tror att den ligger bra. Enl en duktig tjej som kan sadlar iaf.
Du får komma hit och rida sadellöst då. *ler* Jag gör det inte. haha

Har satt dit både Aloevera och idomin.
Nja, det är väl inte så farligt. Går nog inte att se på foto iaf. Men jag vill inte vara en djurplågare. Alla sår är sår för mig. Och dom gör ont när man sadlar oavsett om dom är stora eller små.
Tror du inte att det går om du typ, lägger ett schabrak med en gjord runt om. Du kan ju lägga fårskin runt om.

Har vissa hästar som får det tom efter selen och det är alltid när de fäller som de får det , vi har testat allt med
Ja, det är ju håret som ligger och skaver :) Sen om de blir svettiga med, så kommer ju ännu mer snuttsfram, tillsammans, med hår och svett, som ligger och skaver, det är inte skönt.

#13# Ja, det kanske är för att han fäller. Konstigt är det iaf eftersom jag vet att sadeln sitter bra. Jag hade fårskinn osv osv. Ja, ja får väl smörja morgon och kväll så får vi se. Idomin på dagen och aloevera på kvällen har han fått nu.

kan ju ha varit ngt gruskorn som inte elin fick bort som legat och skavt.. hoppas det blir bättre snart så ni kan rida honom. :D

Ja, något var det iaf. Men jag tror att hon spänner hårdare än vad jag gör. För när jag rider blir det inget skav. Mycket konstigt faktist. Men han får stå tills det är läkt nu. Får ta den tid det tar. Kan ju longera och låta hon röra på sig fritt ändå plus att han busar i hagen med fille så.

det kanske beror på värmen? fårskinn är ju rätt varmt och med värme, svett och pälsfällning kan det väl bli rätt irriterat. även om gjorden inte skaver så gör kanske minsta lilla väldigt mkt när de redan är irriterat. kanske har ngt svamplikannde pga värme också? jag har itne så stor koll men spekulera kan man väl alltid göra;)

dubbelt

#19# Precis! Han var väldigt svettig pga den där långturen. Och så var nog fårskinnet lite smutsigt. Har tvättat det nu. Är säkert just så som du skriver. TAck har inte tänkt på detta.