Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 3575 ggr
Banankaka320
0

Hästdans?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade ett jätteskumt klipp på youtube där en häst "dansar", och folk skriver att dem skadar hästen i filmen men jag ser inte det :s

Någon sa att den hade spikar på fötterna men jag kollade noga och banden som är där sitter löst och klingar varje gång hästen slår hoven i marken så jag tror det är bara ringklockor. Men sen är det något konstigt snöre vid framhovarna som gubben håller i.

Jag kan inte så mycket om hästar så anklaga mig inte att jag är dum, jag är bara nyfiken vad felet är i videon. Jag ser ju att hästen hoppar runt som ett retard men skulle verkligen en häst låta några driva den så långt utan att flippa ut och ge igen?

bambiiii
0

det ser inte ut som att den har spikar annars så skulle den skrika eller ligg apå marken inte hoppa på fötterna!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Aribigga
0

Den ser ju inte så glad ut när den "dansar" men när den står still verkar den ju ha öronen frammåt. Jag har ingen aning :S

lurvponnyn.vimeddjur.se

kuusou
0

Ser ut som bjällror/kedjor på benen vilket nog gör att den går med högre kliv. Men spikar och sådant tror jag inte alls på. Mest plågeri var att den fick gå så pass länge. Kollar man efter så finns det en video till på den när den dansar, fast då utan kedjor och inspänd så gissar att den är tränad till detta som folk tricktränar eller lär in någon dressyr rörelse. Den var i väldigt fint hull och såg trevlig ut iaf :)

http://minihingstar.n.nu

Banankaka320
1

Ja :o

Det enda jag reagerade på att det var så länge och att huvudet var så "intryckt", men det är ju ofta det i dressyr

CelsiusT
0

Visst finns det hästar som går med på att man gör sådär hur länge som helst, dag efter dag utan att protestera det minsta även om det skulle göra ont, tyvärr så är det så många hästar fungerar. Dock tycker jag inte det ser ut som om hästen på filmen har ont. Den ser väldigt koncentrerad och fokuserad ut och arbetar för tränaren. Hästen ser välmående ut, i gott hull och god kondition. Dock är jag inte helt förtjust i den hårda (rollkürliknande) inspänningen, men det är det ju många som använder sig av inom olika typer av träning av häst. Jag trodde först att det "spasmiska" hoppandet med bakbenen berodde på att hästen fann obehag av bjällrorna (min kompis häst gör liknande då han har bakskydd) men det verkar vara framövat för jädrar vilka häftiga rörelser den gjorde på den andra filmen med =) Aldrig sett en häst pinna så med frambenen som på andra filmen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cederin
0

http://www.youtube.com/watch?v=knCj92zA0tU
Det här ser jag mer som hästdans! Och det är ju bara intränat. Väldigt häftigt faktiskt :)

Angående din video har jag ingen aning, gissar också på bjällrorna.

Medarbetare på Naglar och Hår

Arkan
0

Mja, asså jag tror kanske inte att hästen har det bästa hästlivet men jag antar att den inte vet bättre. Den verkar fakriskt koncentrerad och väldigt ambitiös, verkar inte alls plågas så värst mycket som man kan se i andra länder när de "tränar" sina hästar. Den är ju i trevligt hull och ja, inget att gråta över.

Men jag tycker inte att det ser värst trevligt ut ändå.

Jag anser detta som hästdans faktiskt - http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis har uppnått denna dans med min häst helt löst och det var en helt fantastisk upplevelse, min häst har nog aldrig varit så graciös som då. Har aldrig fått de att hända igen så jag antar att min häst var på ett jädra bra humör den dagen :)

Tusen
2

Tycker tyvärr inte att det är alltför olikt den dressyr som många håller på med. Visst ser många dressyrhästar ut sådär också då de går i piaff och passage. Alla ser inte direkt glada ut.

Att hästen sen har bjällror på benen tror jag inte den tar någon större skada av.

Banankaka320
0

#6 Såg ett annat klipp då en häst gjorde så, ser ganska häftigt ut, typ som den "skuttar" fram :D

Birke
0

#8 Precis min tanke. Dressyr.

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ofta (inte alltid) intränat med hårda medel, rejäla piskrapp osv för att få hästen tt röra sig fasten den är fasthållen med skarpa bett. Dessutom är det sällan hästarna får någon belöning utan de drivs på och fattar inte riktigt vad man vill, annat än att de får mindre stryk om de fortsätter steppa (och kan få sig ett rapp för att steppa fortare även om de redan håller på och är trötta). De drivs oftast väldigt hårt och ganska skoningslöst. Stegringarna när de lyfter frambenen kommer ofta som svar av att hästen försöker samla sig (drivas frmåt och hållas tillbaka samtidigt) sen blir piskad på frambernen när den sätter ner dem och vill därför inte sätta ner hovarna i marken när de ''hålls upp'' av tygeln.

Efterhand som hästen blir duktigare  behöver man använda mindre hjälper, men hästen vet ju att den kommer få stryk när pisken flyttas lite och steppar därför mer.

Naturligtvis kan man lära in det betydligt trevligre, belöna små försök istället för att driva/straffa med pisken . Tränar själv på det viset med min häst eftersom det bygger muskler och styrka (ändå blir han ibland stressad är han inte riktigt förstår, så jag får backa ett steg i träningen. Jag anväder pisken att driva med, men lätta klappar med den för tt visa att jag vill något, inga hårda slag för att tvinga fram reaktionen. Sen är jag inte så extrem i att krulla ihop, steppa snabbt, läga ner framdelen utan att röra mark osv, utan det r bara trampa på stället för oss, och en och annan ''levad''..). Resultatet blir oftast inte lika eneriskt och det tar längre tid att få igång det, men hästarna bygger styrka, självförtroende och trivs med jobbet. Ofta blir de mer taktsäkra.

Sen är en del av dessa dansande hästar pasos som har en speciell, väldigt snabbfotad gångart… det kan naturligtvis ge ett väldigt mycket energiskare intryck utan att hästen i sig är stressad eller hårt driven.

Bilden: Crow steppar lite. Han är lite spänd för att det är nytt (och för att det är tungt jobb), pisken är mycket lätt och taktfast (som regel aldrig hårdare än jag använt den mot mig själv eller en kompis). Många pauser efter kort arbete och som belöning så fort han gör det lite bättre än tidigare. Han får även godis. Använder rösten om pisken inte räcker.

Min film: Kunde varit mycket frikostigare med beröm/vila och ha haft bättre timing (man ser tydligt att han går bättre när jag har bättre timing) sen kunde jag gott ha bytt till grimma. Tog den  utrusning jag ridit i. Men nu ska vi inte leta fel, jag är medveten om att det inte är perfekt. Ganska gammalt klipp också :) Såga mig inte för att jag vågar visa något om mig själv om inte är finslipat och perfekt..

Filmen ovan: Hästen ser inte väldigt stressad eller nervös ut, men det är ju väldigt länge den får hålla på utan paus beröm. Den kan ha blivit tränad med vänlighet.. men det är svårt att säga. Skulle vilja veta hur de lärde in bakbenshoppen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.