Vad var det som hände idag?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag när jag red kändes hästen inte alls som den brukade.
Det kändes ungefär som om jag red med ett jätteskarpt bett. Han böjde på nacken jättemycket och jättelågt vilket han itne alls brukar göra när jag kortar tyglarna, inte på det sättet i alla fall. Jag kollade och bettet låg som det skulle och var rättvänt.
Sedan kunde jag inte gå på en volt för han tvärade hela tiden, som när man gör skänkelvikning på ett böjt spår.
Det blåste och regnade mycket men det kan nog inte ha berott på vädret, därför att han brukar reagera på ett annat sätt då plus att det kändes som om han lyssnade. Ville inte heller riktigt att jag skulle stänga nosgrimman (remontnosgrimma). Snart dags att kolla tänderna, gör det årligen. Kan det kanske vara att han har bitit sig lite i munnen med en vass tand?
Det skulle ju kunna vara precis vad som hellst så det är jättesvårt att säga när man inte sett hästen. Det kan vara något i munnen/huvudet, allt från att den kan ha fått sig en spark och är öm, har en lös tand , bitit sig själv, ont/spänd i nacken. Det kan även vara något helt annat på en annan del av kroppen, behöver inte alltid vara problem i den del där problemet visar sig.
Hur är hästen annars? Några andra tecken på att något inte står rätt till?
kan ha vart regnet, blåser de och regnar vill dom hällst stå i med vind och trycka ihop sig lite :) kanske inte så med din häst med min brukar oxå göra så när de regnar och blåser :)
Lets not and say we did
Idag var han som vanligt igen, kanske oroade mig för mycket! Men det kändes verkligen inte bra igår, aldrig känt något liknande faktiskt :/ men eftersom det var som vanligt idag så, haha! :) kan ju ha varit vädret.
Jag tror att din häst antingen hade en väldigt "dålig dag" eller så hade hästen gjort sig lite illa på ett eller annat vis.Men går hästen rent, och är pigg och glad i övrigt så var bara uppmärksam om något liknande - om än bara lite uppträder igen.
Isf får du börja leta efter fel, be vet kolla tänderna och finns inget där så ta ut en massör som får känna igenom hästen efter ev. spänningar/låsningar.
Hakuna matata!
På din beskrivning låter det som att han var stressad. Varför? Tja, vi kan ju bara gissa och du är nog den som kan göra det bäst ;D
Av det du skrev hade jag gissat på vädret (och kanske en älg som sökte skydd i ett buskage någonstans i närheten), så brukar min vara ibland.
Hästarna verkar ju ha ett sjätte sinne för var det är farligt att vara och inte, tänk bara på ridhuset i Uddevalla som rasade - alla ponnysar sprang till det hörn där det höll och bara EN ponny hann inte dit <3