Storlek på box
Om en c ponny och en maxad d ponny ska stå i en dubbelbox, hur stor är minsta måtten vara för att det ska vara ok?
Den tilltänkta boxen är på kortsidorna 3 m och långsidorna 4,1 m, är det ok?
kissmekate.blogg.se

Min D-ponny Japp står själv i en 3*4 meter box, och jag tror inte det skulle vara tillräckligt med plats om jag kastade in en C-ponny med, och i vilket fall som helst känns det farligt att låta hästar dela box, skulle en utav hästerna ge sig på den andra så har den stackarn som blir slagpåse ingenstans att fly..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Min häst har tidigare delat på den ytan med en annan c ponny utan problem, min är 137 cm, den jag ev nu skulle få dela med är maxad d eller ev liten häst (149 cm), men börjar bli fundersam om det är tillåtet.
kissmekate.blogg.se
Vi har våra små B-ponnyer på 9 kvadrat, och det tycker jag är lagom stort för att de inte ska trampa runt i skiten utan kunna ha en sida/hörn där de skiter. Vi har även haft D-ponnyerna i dessa boxar, men då blir det betydligt grisigare, och även om det är helt ok för dem så hade jag nog velat haft typ 11-12 åt dem.
Men ska man ha en dubbelbox så ska boxen vara lika stor som om varsin häst hade varsin box - men utan vägg. Alltså minimum måttet får den ena + den andra.
Så förutom att du inte får ha en C + en D ponny i din "dubbelbox" så skulle jag säga att den boxen är alldeles lagom åt enbart din D-ponny. Skulle du ha båda där tillsammans hade du nog fått mockat ut hela boxen varje dag… :P
Här kan du hitta om tillåtna boxstorlekar, dessa är alltså minimum, absolut inte rekomendationer i mitt tycke i.af: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
Hakuna matata!
Vi hade två russ (mor och dotter) i dubbelbox ett tag. Boxen var på 12 kvm och eftersom de var (och är) goda vänner så gick det bra. Är mycket tveksam till att ha midre dubbelbox än så. Skulle i ditt fall göra en större box på kanske 18 kvm istället.

#3 Jag har bara en c ponny, men i stallet där jag står vill de få mig att dela med en D ponny i " dubbelboxen" (allstå inte min d ponny).
Men om jag räknade rätt så är kvadratmetern 12,3, och då bara godkänd för att ha 2 c ponnyer i som max och inte en c ponny och en d ponny.
Vilket i sånt fall glädjer mig, då har jag lite motargument varför jag inte ska behöva dela (för jag vill inte dela med den, har inget emot hästen men ogillar ägaren skarpt).
kissmekate.blogg.se
#4 Mysigt! Ja #12 kvm borde räcka åt två B-ponnyer i.af så länge de är någorlunda renliga 
TS: Tycker absolut du kan skaffa dubbelbox bara du vet att hästarna håller ihop i "ur och skur" som bästa vänner. Vet en riskola i närheten som har alla sina hästar i dubbelboxar, samma par som de går i hagarna. Tycker det är jätte bra!
Men innan du är säker på att hästarna verkligen gillar varandra (om de inte redan är bästisar?) så är ett väldigt smart sätt att få antingen en stor eller två boxar av:
Sätt upp en skena mitt i boxen på vardera sida, och ha lösa tjocka plankor som passar där. Då kan du ha öppet så de kan hälsa och klia varandra i början och när du känner dig säker så kan du ta bort dem helt - och det är lika enkelt att bara sätta i plankorna om det verkar behövas. Du sätter alltså skenorna hela vägen från golvet och så högt upp som du vill ha, men se till att lämna plats för att kunna få in plankorna bara. Så har vi i vårat stall för att kunna stänga igen till hästar som inte gillar "bekanta" eller till hingstarna, och ställer man stona där är det bara att öppna upp. Jätte smidigt!
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Så rätt så rätt boxen är godkänd för max 2 st c-ponnys. Så en mindre kompis går men inte en större ( för din ponny alltså) :) D-ponnyn skulle behöva dela med max en b-ponny.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men tänk dig för! Som jag ser det är det bara stallägaren som tjänar på det eller skulle ni dela på hyran för boxen?
Jag har två boxar på 3,5 x 5,8, vilket skulle duga utmärkt åt mina två islandshästar, men jag vill ändå inte ha dem ihop.
Varför? De är väldigt goda kompisar men det blir ändå lite tjafs om maten, ffa när den börjar ta slut…
Gammelpålle äter mycket långsammare och med flera pauser och den svarte äter väldigt koncentrerat och slutar inte förrän maten är slut så jag skulle få överutfodra om gammelpålle skulle få sitt eller så skulle han tappa (vilket man ju absolut inte vill med en äldre herre ^^)
Sedan har jag för mig att jag läste någonstans att hästar inte ligger ner och vilar lika mycket när de delar box - kanske beroende på att man oftast knör in så mycket häst som går på minimimåttet, eller så vill hästarna helt enkelt ha lite större utrymme själv för att vilja lägga sig (alla som tågluffat fattar, man kan stå eller sitta hur trångt som helst, men ligga ner… då vill man ha mer luft till grannen ;D )