Vatten i vinter
Jag funderar lite på hur det är med vatten till hästarna på vintern, vi har aldrig haft värmebalja och jag lär inte bygga/köpa någon i år heller, mén det kanske får bli ett sommarprojekt till nästa år tänkte jag. Efter som det kanske "först nu" blir ett problem?
Grejen är i.af den att tidigare år har våra hästar fått 3-4 mål mat om dagen, 2 inne och 1-2 ute beroende på hur kallt det är (har det varit väldigt kallt har de bara varit ute mellan 10-17 ungefär för att de måste hålla stallet varmt~ *kallstall*). Ponnyerna fick då någon kaka (1.5 kg~) var på dagen ute, och vi hällde upp någon hink vatten åt dem eller bara bjuda om det är riktigt svinkallt… Ibland drack de lite, ibland itne alls… Vi har haft problem kolik, men de allra flesta fall har varit på sommaren~ så jag har förutsatt det är pga mängden mat/tuggtiden de haft.
Numera har jag införskaffat slow feeding både inne och ute, vilket betyder att vill de kan de ju äta hö ute hela dagen på vintern. För tillfället äter de ungefär 3 kilo/var ute under 12 timmar och ungefär det samma inne. Ponnyerna (B-ponny) dricker ungefär 15 liter inne och ungefär det samma ute, på vintern runt 20-30 liter inne (och inget ute).
Frågan är väll mest om ni tror detta kommer orsaka problem? Hästarna kommer antagligen vara ute runt 10 timmar/dag på vintern när det är lite lagom kallt.
Räcker det med att hästarna dricker ordentligt inne, blir bjudna ute och ev pular i si lite snö? Jag vet inte om de kommer få i sig någe snö nu när maten inte ligger på marken dock… Eller tror ni mat hela dagen utan vatten är som bäddat för kolik…?
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, det tror inte jag - iaf inte om det inte är så att det är förstoppningskolik de brukar få?
Visst behöver de mer vatten om de äter hö än om de äter gräs/ensilage, men hö är ju hygroskopiskt och min erfarenhet är att hö som ligger ute i kallt/fuktigt väder blir märkbart mjukare - dvs fuktigare.
Kan du inte ställa två olika stora plastbyttor i varandra, lägga lite frigolit i botten på den undre och fylla vattnet i den övre. Fyller du på en vattenkanna med varmt vatten på morgonen så håller det sig iaf några timmar och blir det inte bottenfruset så brukar de klara att få hål på isen om de behöver.
Sedan tror jag inte man ska överdriva det där med snöintag - visst, mina pållar "biter" också i snön ibland, men några mängder är det ju inte… Jag menar, alla har väl slickat i sig lite snö som barn? Att få en munfull vatten av snö tar tid…
#1 Jag vet faktiskt inte vilken sorts kolik de brukar få, men antar det är förstoppning, utom den ena som jag vet tenderar att få gaskolik.
Jag tycker själv att det borde räcka att de dricker ordentligt inne (vi har hinkar så vi ser ju hur mycket de dricker), och att man bjuder hästarna på vatten 1-2 gånger om dagen ute.
Varmvatten sprang vi jämt med förr (iofs inte isolerade hinkar då) men får så liten extra tid utan is så var det mer lönt att springa med kallvatten två gånger istället. Varmvatten kyls ju ner väldigt snabbt ändå i relativitet till redan kallt vatten, vi måste trots allt knalla 200 meter med vattnet för att få det varmt. Även om det fortfaranmde är ljummet längst ner så fryser det lixom på ytan. Vi bor längst kusten och 15-25 minus hör till största delen av vintern tyvärr.
Ja snön känns ju också rätt intetsägande, det är min familj som påstår att hästarna äter snö så det räcker ute, men har själv aldrig mer än sett dem slicka någon enstaka gång. Mängderna med vatten blir ju dessutom minimala :P
Det får nog bli "bjudvatten ute" trots allt, så får jag göra ett snyggt bygge eller *kanske* inköpta baljor tills nästa år.
Hakuna matata!

Vi hade två hagar förra vintern, i min hage var vi supernoga med vatten ute. trots att de hade inne och i andra hagen gav de inte vatten ute trots höfodring. De hästarna som gick i höhagen utan vatten fick kolik flera gånger under vintern. Jag skulle aldrig våga ge hö utan att de har vatten. Har hört om och sett för många som fått förstoppningskolik. En kompis fick dessutom ta bort sin efter det.
#2 Fast det där med att varmt vatten kyls snabbare än kallt är bara bull…
Visst, när ni har 15-25 grader minus så går det FORT, även med varmt vatten, men jag tycker det verkar som att ju kallare det är úte, desto varmare drickvatten vill pållarna ha.
Och jag hoppas ni inte har den temperaturen i genomsnitt HELA vintern? Fast isf kanske ni fått prova att smälta snö när pumpen frusit? Det har jag och jag kan säga att det är ingen hit… Flera hinkar snö för att få lite te ^^ Men det är väl du som har en familj (läs; mor) med… hmm… "egna" åsikter ;D
Är rätt glad över våra mer modesta vintrar när jag hör sånt…
Men varför skulle det vara förstoppningskolik på sommaren? Då är ju gräset väldigt blött och det verkar räcka ganska långt. Iaf dricker inte mina så mycket om det inte är tropisk värme/de jobbat. Det finns ju så mycket annat som kan ge kolik - smörblommor t.ex.
#4 Alltså givetvis fryser inte varmt vatten snabbare än kallt, men för den tiden det tar för det kalla vattnet att sjunka från 8 till 6 grader så hinner det varma vattnet sjunka med ett 10-tal grader. Så det dröjer inte många minuter innan det varma vattnet är nere i runt 10 grader och därefter sakta men säkert börjar frysa. Det har att göra med att atomerna i varmt rör sig snabbare än kallt och de kyls även ner lättare då, till skillnad från kallt som rör sig långsamt och kyls ner saktare. Så det är ingen jätte stor skillnad på varmt och kallt vatten i praktiken tyvärr, även om det varma såklart är ljummet i ett 10-tal minuter inna det bir kallt och får samma egenskaper som det kalla.
Och jo… 15 minusgrader är det nästan dagligen, lika mycket -5 som -25 skulle jag säga, så det jämar ut sig.
På sommaren går de bara i en hage där de kan "peta" i gräset, det är alltså inget som räcker ens till ett mål mat utan det är mest något att pula med. Så något vatten kan jag inte direkt räkna med därifrån heller.
Hakuna matata!
Min gick utan vatten hela förra vintern sex timmar per dag under de kallare dagarna. Då på två kilo hö, lixom de andra runt min hage. Vi har aldrig haft problem med kolik. Våra slangar fryser och våran hage ligger uppe på ett berg, omöjigt att bära vatten dit varje dag..

6 timmar är kanske inte så mycket, våa var ute 12.
Har läst i Häst&Ryttare att man ska ha vatten ute även på vintern, när man t.ex lunchfodrar kan man erbjuda hästarna vatten. Hästarna får inte i sig vatten genom att äta snö, hästen måste äta typ 10 eller 20 liter snö eller något för att få i sig 1 endaste liter vatten, eller jag tror det var så. Förra stallet hade problem för dom hade inte vatten ute i hagarna på vintern, vilket gav ett resultat på att väldigt många hästar fick kolik.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Förrförra vintern så hade vi ingen värmebalja ute (lösdrift med hästarna ut dygnet runt med fri tillgång på hösilage). Vintern var kraftig då och temperaturen låg på 20-30 minus varje dag i flera månader. När jag fyllde med kallt vatten så var det mer eller mindre bottenfruset på en timme. När jag fyllde på med skållhett vatten så var det bara fryset lite på ytan men man såg att hästarna krossade isen och drack ändå. Det blir liksom kanter av is på hinkarna på flera olika nivåer. Det höll sig i 6-12 timmar nr jag hällde i varmvatten.
Du köpte väl en H2Go-bag i sommras? Släng den i en pulka och fyll vatten så är det inte så mkt extra jobb för att få ut varmvatten till hagarna =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

Funderade mycket i sommar på att fixa vatten till stallet i vinter. Slippa gå med hinkar. I ena lösdriften har jag värmebalja vilket fungerar utmärkt, men jag måste fortfarande bära vattnet ganska långt så det blir en hel del konkande. Men nu är det så att det finns en å med friskt vatten ca 15 meter från stallet. På sommaren dricker de därifrån. Elvärmd vattenslang är inte oöverkomligt dyrt, men jag gick bet på att fundera ut hur jag skulle lösa det med vattenpumpen. Den kan ju frysa om man inte använder vattnet på kanske 12 timmar. Kanske räcker det med en frigolitlåda att ha den i, men jag installerar inget innan jag vet att det kommer at fungera.
Nåja, fåpr fundera mer till nästa år och låta armarna bli några centimeter längre i vinter igen:)

Våra hästar har i alla tider gått ute ca åtta -tio timmar per dag (inte om det är snöstorm), vattnet fryser så det brukar vi inte ge dem. De får en (- två) högiva(-or) ute. Vi har inte haft några problem med kolik.
Den ena går på en "lösdrift" på nätterna, där försöker vi när det är som kallast att hälla i en full kokare med varmvatten de fodringar som ges inne. Då brukar han ha möjlighet att få i sig det han skall ha.
Jag köpte markfrigolit och satte fast under en lastpall. det isolerar från kylan underifrån och så kommer det upp en bit från marken. Tog en stor 90 l balja o i bottenpå den ny frigolit. I med en 65 l balja och i mellanrummet tröck jag i fogskum. Gick åt tre st. Sen satte jag slivertape runt skarven, När jag fyllt på vatten tog jag en tom liten dunk 2 liters och fyllde med hett vatten o lade i. Det höll sig isfritt ganska länge