Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1742 ggr
Mill4
0

vad är det med ponnyn?

En häst i stallet som beter sig mycket underligt. han har haft svullna ögon sedan han kom till stallet för ca4-5 veckor sedan. Dem rinner och ser ngt vattninga ut ständigt.
I ögonvrån är det som en rosa hinna som ser tjock ut, den går upp en bit in mot ögat (kanske normalt?)
Han vill knappt röra sig framåt och verkar väldigt loj/slö.

Han blir snabbt tjock av kraft foder osv. och tyvärr har han nu blivit väldigt rund…
Han drcker dåligt och idag mockade jag åt honom, inget kiss alls och brukar inte vara. han har haft låg temp pga. att han dricker dåligt två gånger.
Han blir flåsig och tydligen svårt att andas (jag tror att det kan ha att göra med hans pötsliga viktuppgång)

Nu ska dem skicka tillbaks ponnyn till uthyraren…. alltså kommer han bli uthyrd igen trots att han verkligen behöver veteriär! Han ser verkligen sjuk ut….

Någon som har funderingar vad detta kan vara? Tycker det är synd att en trevlig ponny inte får hjälp

[penelopa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Borrelia? Jag vet inte, men fodervärden måste väl vara skyldig att kontakta veterinär. Hästen måste ju ha vård omgående.
Ring djurskyddet annars.

Linnea
0

Ha dit veterinär innan uthyraren få tillbaka den för säkerhets skull. Vet inte vad det är för uthyrare men det finns säkert oseriösa sådana också. Kan vara nåt med lungorna, allergi eller nåt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mill4
0

Väldigt många som hoppat på denna trend att hyra ponny i mitt stall (minst 20 st som gjort redan)… väldigt många har haft dessa symptomen :S Läskigt hur illa det kan vara då dem tre senaste kom från ett ställe jag trodde var seriöst och hört mycket bra om :/

Tjejen med ponnyn som jag berättat om ovan lämnade tillbaka honom (ingen veterinär vård och han hyrdes ut direkt). istället fick hon en tanig liten tvååring…. Vi pratar om två väldigt okunniga små tjejer vars föräldrar inte vet fram o bak på en häst!

Stallet fixade dock så att denna hästen också fick åka hem då dem ansåg att det INTE var okej…

Nu är det ännu en häst från samma ställe som har rinnande ögon osv…. Jösses!

Linnea
0

Anmäl uthyraren.. Man kan ju inte hyra ut sjuka hästar!

Skynda långsamt så går det fortare.