Rida ett dräktigt sto
Min medryttarponny är dräktigt i tredje månaden & jag undrar hur länge man bör rida henne, just nu rids hon ca 4 ggr i veckan. En gång i ridhuset & resten ute i skogen, rider inte sådär jätte hårt men 13 November är en dressyrtävling inplanerad så vi tränar lite inför det ^^
Hon har blivit lite negativ mot sadeln, men visar inget när man rider (varken med sadel eller barbacka) Rider ändå mest barbacka & tänker nog fortsätta göra det. Men åter till frågan - hur länge?
Höll på att säga: så länge som möjligt. För att komma igång och återhämta sig så snabbt som möjligt efter fölningen så är det bra om man håller dom i god kondition och muskelatur under dräktigheten. Men man får tänka på att det blir jobbigare och jobbigare efter hand. Men träning är mkt gynnsamt för både sto och föl.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Enligt reglementet får du tävla din häst till 120:e dräktighetsdygnet. Alltså 4 fulla månader. Sen får du inte tävla mer men mår hästen bra och själv vill, så finns det inget som hindrar att du rider henne tills det är dags för själva fölningen. Om du är observant så märker du ganska tydligt om hon vill bli riden eller inte.
Ett av våra ston visade tydligt att hon inte ville träna mer då hon hade 4 månaderkvar till fölning. Ett annat av våra ston drog i väg i full galopp över ett fält med sin ryttare dagen innan hon fölade. Hon var inte ett dugg påverkad av sin dräktighet.
Man får inte tro att dräktighet är en sjukdom. Hästar, liksom vi mäniskor, mår bra av att motionera även som dräktiga (gravida) men man får annpassa sig efter hur man mår förövrigt.
#1 Har inte tänkt så långt, men det är ju sant det du skriver.
#2 Tävlingen är en enkel klubbtävling så tror inte att det skadar speciellt mycket, första tävlingen med henne dessutom ^^ Tror inte att det kommer påverka henne mycket, idag så var hon på väldigt bushumör & drog iväg i en bockserie. Då får jag väl bara fortsätta rida tills hon säger stopp :)

Sista tredjedelen av dräktigheten ungefär kan ston liksom de flesta däggdjur drabbas av foglossningar vilket kan göra det obehagligt att bli riden. Detta drabbar dock inte alla, och vill hon bli riden så är det bara bra för henne!
#4 Om vi ska prata människor och foglossning så kan den upkomma betydligt tidigare. Själv fick jag foglossning i 4:e månaden men vet de som fått ännu tidigare. Om hästar kan få foglossning är inget jag kan uttala mig om.
#3 Muskelatur och kondition gör det lättare för stoet att orka med fölningen ohc det är större chans att allt går bra. Det underlättar också för både sto och föl att stoet har muskelatur och kondition att dia/producera mjölk. Sen blir ju stoet lite slapp efter fölnigen och har hästen då god grundkondition så är det lättare för henne att komma tillbaka och böja tränas igen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om hon visar ovilja mot sadeln kanske den inte passar riktigt längre? Ta fasta på hästens SMÅ signaler, de betyder oftast något. Nu menar jag INTE att du ska avstå från att rida, bara att du ska avstå sadel :D
Sedan verkar det ju på gärdsgår´n om du hinner tävla innan dygn 120?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja du får kolla upp om du får tävla först, inte för att jag vet om/hur de kollar sådant innan/på tävling, men reglerna finns ju där av en anledning främst hoppningen skulle jag väl dock säga. Det finns de som inte lyssnar på sina hästar så då har man satt en gräns bara.
Rida och mortionera under dräktighet är precis lika individuellt som för oss människor. Vissa är stora som balonger och smidiga som en tunna redan i 5:e månaden, medan andra hade man inte ens kunna säga var dräktiga förrän det ploppade ut en liten fölunge.
Men oavsett om de håller sig slimmade och fullt ridbara ända till fölning, eller om de börjar protestera efter bara några månader så är motion bra. Men lyssnar du bara på ditt sto och hennes små signaler, så går det alldeles utmärkt.
Verkar hon lite sur mot sadeln och hon aldrig varit det förr så skulle nog jag också ta det som att du kanske ska undvika den. Det kan ju ev vara så att hon är ömm i hårremmen under pälsbytartider också så du kan ju rida ltie mer barbacka ett tag framöver och prova med sadel igen senare. Sadeln i sig borde inte ligga sämmre för att hon är dräktig om hon inte musklat sig annorlunda i och att den i och med det fått sämmre passform, men om magen växer så kanske hon helt enkelt inte gillar när sadeln klämmer runt magen.
Men rid barbacka du så länge hon känner för det, och när/om hon verkar lite motvillig till det så jobba lite från marken. Du kan ju passa på i vinter att göra lite sånt som man itne alltid tränar på i form av markarbete och hantering över lag. Så räcker det med att greja någon halvtimme bara så kan du själv gå in när du fryser och mysa lite ^^
Hakuna matata!
Tror sadeln har blivit lite trång för henne så det blir mest barbacka ridning & jag hinner tävla innan 120 dagar, den tävlingen blir inte speciellt ansträngande utan mer som ett vanligt pass ^^
Och jag är sjukt noga med henne, jag märker nog när hon inte vill längre & då går vi väl ut på någon promenad då o då :)
Om man tävlar efter 120:e dräktighetdygnet kan man bli av med priser och resultat i efterskott. Det har hänt flera gånger då ägarna inte vetat om att stoet varit dräktigt.
#10 Haha, ojsan! Men detta är bara en klubbträning alltså mer som en träningstävling ^^
#11 Det förstod jag och jag tror inte det är farligt för stoet heller. Ville mest informera andra.
Det finns en annan aspekt då det gäller att åka och tävla med dräktigt sto. Det är risken för abortvirus. Ju fler hästar det dräktiga stoet träffar ju större risk för att hon drar på sig abortvirus. Då kastar hon fölet eller det dör efter födseln.
#12 Hur stor är riksen för abortvirus? Bär de flesta hästarna det eller bara dräktiga?
#13 Alla hästar kan bära på abortvirus. Äldre hästar märks det inte ens på medans andra, mest yngre, blir lätt förkylda. Dock är det mycket farligt för fostret.
Det är därför man vaccinerar men vaccinet är inte 100% så därför bör man alltid vara försiktig med att blanda tävlande och dräktiga hästar med varandra. Speciellt efter 5:e månaden.
#14 Okej, riktigt bra att veta! Ska prata lite med ägarna om detta :)