Hur är era hästar att rida?
Berätta lite om hur din häst är när ni rider. :) Släng gärna in en bild.
Windy är väldigt pigg och framåt. Hon älskar att springa snabbt och ibland kan det bli lite för roligt och då blir hon svår att stoppa, då hon också är väldigt stark. Hon är bra på både hoppning och dressyr, men fick hon välja själv skulle det nog bli hoppning på heltid. ;) Sedan uppskattar hon även små turer där vi bara lufsar i skogen, kliver över stock och sten och stannar för att beta någonstans..
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Dandelion är hopphäst och skulle nog bli riktigt bra på att hoppa om någon med tillräcklig kunskap tränade honom (inte jag alltså). Han vägrar aldrig på nåt, men ett och annat helikoptersprång blir det ju på läskiga hinder.
Han skulle förmodligen kunna bli en riktigt bra dressyrhäst också. Helt otroligt mjuk och lättriden på volten när han bara vill.
Ute är han jättesnäll, men ofta lite nervös så det "sprätter" eller darrar till i benen. Men han är aldrig het eller dragig även om han gärna försöker falla i galopp istället för att behöva trava. Och när han väl lyckas galopperar han hellre på stället med huvudet rätt upp i luften istället för att tvingas bryta av.
I övrigt är han helt opålitlig. Går aldrig att rida honom på lång tygel för helt plötsligt får han för sig att göra sin specialare som innebär att kasta sig åt sidan så man sitter på marken snabbare än man hinner blinka. Behöver inte vara något han blir rädd för eller så, han bara gör det ändå…
Men han är en otroligt trevlig häst, fast ibland gör han mig lite väl skraj och då tar det tid innan vi bygger upp ett nytt förtroende.
Har ingen bild än efter datorkraschen. Kanske kan lägga in en senare.
Felicia- Jätte härlig att rida. Alltid pigg och framåt och väldigt svår att hålla. har ett jättestort steg, men bekvämt. Hon är jätte duktig på drssyr. Det är det som det är och sen skogsturer då hon bara är en promenadshäst och lite till avel :) Man måste verkligen rida henne för, tappar man koncentrationen på rusar hon direkt. Så man får ingetgratis av henne. Hon är störtskön :)
Katitzi- Är en väldigt busig dam på 17 år :) Jag är egentligen förlång för henne. Men får rida henne iaf. Hon har ett litet steg och jag kan ibland få svårt att hänga med, men jag vänjer mig snabbt varje gång. Hon rusar lätt när man fattar galopp, men kan gå fint. Hon älskar hoppnign och vi har kommit upp lite nu :) Hoppar nu 57 cm tror jag att vi gör =)
Calle- Får man verkligen inget gratis av, utan det gäller att bara jobba, jobba och åter jobba =) Han kan gå kanon fint, men dte är inte så ofta han visar sin kapasatet på topp :) Han tycker om hoppning, men höjder gör han lite rädd ibland. hna diggar skogsturer, men kan då bli vääääldigt svår att hålla =) han är jättego, och han är jättelivlig vid löshoppningen =)
Runa är som sagt inte min häst, men jag sköter och rider henne så ja berättar lite ändå:
Runa har två humör. Ibland är hon hur lugn som helst, och lyssnar jättebra, och ibland är hon vääldigt envis och vill inte göra halt, inte fatta samlad galopp, inte skritta lugnt och inte gå någon annanstans än först om man rider ut. Haha men man märker snabbt vilket humör hon e på.
Hon är härlig att hoppa, tkr iaf jag xD. Man måste gasa så in i he*vete och det är ju inte helt fel. Både hon och jag tycker om fart så vi passar bra tillsammans. Hon har svårt att fatta höger galopp, men ibland så går det minsann :D
Det var typ allt :)
Ludde är en framåt grabb men samtidigt kan bli väldigt hoppig om det är mkt att bli rädd för. Gillar ut o naturen o rida. Älskar att hoppa både på banhinder o naturhinder.Har blivit bätttre på attt samla sig o inte bara springa på. Har en enorm trav (är ju travare) men jobbar på att lugna ner honom. På ridbanan är han gasa eller snigelfart. Inget mittemellan…mkt o jobba på men har ju mest ridit ut med honom.
jango, medryttarpållan. hon är speciell, ena dagen går hon jättebra, sen har hon tendenser till att tvärnita och bara stirra, vägra gå. sen är hon en jäkel på att försöka vända hela tiden, så hon drar sig emot diket och ett tu tre står hon på andra hållet. sen är hon rätt fjantig, ååh neej ett spöökee !! och hoppar och skuttar, med mig på är hon livrädd (läs fjantig) med traktorer. och sen är hon jätterädd för älgar med. som hennes ägare sa, ser du älgen innan henne, så hoppa av, för ser hon den, då sticker hon.
en bra sak är att kastar hon av en, så springer hon hem, tvärnit utanför stallet. det är bra tycker jag, för då slipper man leta häst. hon kan blåsa upp sig nått kopiöst och blir då en liten shire. hon kan verkligen kännas gigantisk.
sen vissa dagar är hon snäll, och gör som man vill. men jag litar inte riktigt på henne….

Jag har ingen häst.
Men jag kan berätta om den hästen jag rider på mest!
Fantomen är snäll, han är ganska seg, men det går bättre om man har ett spö i handen ;) Han gillar hoppning antar jag, han är duktig på att hoppa. Han kan vara svår att tränsa för att han öppnar inte munnen, även om man tar hjälp med tummarna, så ngn brukar komma och hj'lpa mig. Men förra gången jag red honom tränsade jag honom själv!!

roger är snäll, pigg och nyfiken på allt. han försöker göra vad ryttaren ber om men eftersom han inte kan så mkt mer än gas, broms, höger, vänster så är det inte så lätt. han är rädd för spön, men det har blivit bättre, nu kan man peta lite försiktigt och man kan lägga handen på rumpan men han reagerar om någon slår en annan häst. han vill gärna kolla på nya saker men han är inte tittig mer så att han är nyfiken och vill se vad det är för ngt, tex mnär mamma rullade undan hinderstöden(booten består av ett däck) då ville han gå efter hjulet. ute så är han pigg och glad också, han går gärna av stigar och rätt in i skogen, ibland tycker han att det är lite tråkigt när inte ngn annan är med men samtidigt lyssnar han mer på mig då. är man ute med någon annan så vill han gärna se den hästen hela tiden el veta att den finns bakom honom. han håller hellre koll på vart den andre hästen är än lyssnar på mig då, men det brukar itne vara några större problem. han är en okomplicerad pålle när det gäller ridning i hagen drar han däremot på sig småskador och småsår.
Nisälla är en fjord och bland det snällaste jag ridit och så är hon dock bara 6 år. (!!) Dessutom är jag lycklig ägare till henne!
Hon vill alltid göra alla till lags och skulle aldrig göra någon illa.
Hon älskar att hoppa och är helt ärlig på hinder, det är ett mkt fåtal gånger hon stannat (4 gånger på snart 2 år) och då beror det på att matte gjort något galet. Vi har hoppat ett räcke på 85 cm och har löshoppat en oxer på över en meter. Hon är aldrig tittig utan hoppar det jag styr på.
I dressyren är hon utbildad L:B/L:A men kan endel MSV rörelser.
Hon är lyhörd och mjuk i munnen och har en trav utöver det vanliga!
I skogen är hon en riktig buse och på vintern får man hålla sig i för glatta livet. Sommarn blir hon lite mer lugn pga värmen.
Nisälla är min allra bästa vän som jag älskar <3<3<3
/Elin

#0# Sööt!
Bino är en d-ponny, 15 år, och kan en massa, han är skarp och har en enorm vilja. Han vill alltid vara till lags, hoppas det man styr honom på och försöker så gott han kan i dressyren, tränaren för omvända övningarna på träningarna för att Bino vet exakt var han ska och blir superpigg annars… Han är världens goaste i stallet, står och blundar o skulle inte göra en fluga förnär. :)
Mirran är pigg glad snäll fin och trevlig. Hon är välriden, så du behöver inte använda några hjälper knappt, utan bara tänka vad du ska göra så gör hon det. helt stilla hand och sitta välbalanserat. absolut inte en nybörjar häst då hon är så känslig. Hoppar som en gud. hoppar allt och vill allt. jag får verkligen se till att rida ordentligt hela tiden. släpper inte upp okända människor. Ulf Wilken tyckte det var en superfin men skumpig häst när han red henne. heeelt underbar. gör vad man ber henne om.

Vem är Ulf Wilken?

Reddie är som en ångvält…
Så himla glad då han får komma ut och springa. Älskar värkligen att tuffa på längs vägar och titta på allt runt omkring.
Foxen är en bestämd dam när man rider henne. Hon älskar hoppning och finns det hinder eller ens bomar på ridbanan ska hon dit och skutta över. Dressyr är det tråkigaste som finns enligt henne om matte inte ber riktigt snällt;) Ute i skogen så blir hon het och stark, speciellt när man har sällskap, då har hon en grymt stark vinnarinstinkt och hon SKA ligga först då..Därför föredrar jag att rida ut själv:). För övrigt tar hon hand om sin ryttare och flyger man av tvärnitar hon direkt och kollar så att man lever=)

Cola är pigg och busig, lite smårädd och tittig. Ganska stark och het :-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Just nu har jag ingen häst och jag rider inte speciellt mycket för tillfället, men den häst jag rider mest är min mosters häst Pompadour. Han väldigt stark, speciellt om man rider ut, men oftast sköter han sig om, speciellt om man är på ridbanan. Han är en häst som gör rätt om ryttaren gör rätt.
Sittsträning på bilden ;)
http://www.regret-nothing.com

Casanova- het, lyhörd, snabb och smidig. Han är het, men inte stark, stannar när man ber honom. Men om du släpper tyglarna går det i 190… Om han blir upphetsad hoppar och studsar han åt alla håll och kanter. Han är väldigt rädd om sig och och ligger ca. 1 m över bommen när man hoppar… (Hur högt det än är :S)
Pepino- påminner om en stridsvagn eller en ångvält… Han väller fram genom allt, hoppar hinder hur som helst, bara han kommer över. Han brukar ha sår i pannan för han råkar smälla i den i krubban hela tiden, och ibland har han så bråttom att han snubblar över sig självt. Han är stark men om man rider rätt och håller honom lugn är det inga problem.
16# Gud vilken vacker häst, älskar färgen..

Jätten är olika beroende på väder o vad han gjort dagen innan. Blåser de mkt o han har vilat dagen innan så håller jag mig gärna i ridhuset för då kan de bli lite luftturer och han är vanligtvis coolare i ridhuset. Vanliga dagar när han rört sig dagen innan så är han snäll inne o vanligtvis ute. Han kan få lite bråttom på vägen hem med har lärt mig knepen som fungerar oftast på honom nu. Emellanåt kan han va seg oxå med de är sällsynt. Just sista biten hem som vi går både om vi varit i ridhuset och i skogen kan va lite äventyrlig o då spelar de ingen roll om han vilat eller vad han har gjort, får han inte gå över vägen när han vill så kan han bli lite knasig ;-)

#13# och #16# GOsh vad vackra hästar! :)
#18 och #20 Tack! :)
http://www.regret-nothing.com
jag vet inte än ska åka och prov rida henne, hon blir min om det går bra..

Lugnt. ;P

Mangis är väldigt känslig för alla hjälper. Hon gillar att hoppa och att galoppera (helst i full fart ute). Oftast är hon väldigt lydig, men ibland blir hon stotjurig och då vill hon inte! Är man som jag lite envis av sig kan det bli bråk och hon protesterar genom att ställa sig. Efter lite skritt på lång tygel och en nystart brukar det gå bättre.
Mangis är som Calle i 2 saker:
Älskar att galoppera i skogen ( Det går inte att stoppa honom, så vi släpper honom inte för fullt, + att han kan släppa världens bomb och börja bocka som in i helvete )
Han brukar stanna när det inte passar honom, Får man honom frammåt, så är det bra. Han kan hoppa, men inte så himla ofta. Hoppat 57 som högst.

Ted är jätte rolig att rida när man har lärt sig hur han fungerar. Han är ganska lat av sig, så rätt som det är kan han bara få för sig att stann när man är ute och rider. Måste alltid ha med ett spö när man rider själv. Man måste va väldigt envis.
I skritten slöar han sig fram medans han i traven och galoppen är den som ligger först, väldigt het.
Iom att han är lite speciell och lite lat så blir det bara ridning i skogen, han tävlades i hoppning när han var yngre, men det tkr han inte är roligt längre.
Mirre är helt underbar att rida, verkligen hästen för mig. Visst hon går inte i form i trav eller galopp, men det är ju bara att fortsätta träna.
Hon gör alltid sitt bästa för att göra allt vad ryttaren ber henne om. Men ibland kan hon när hon inte förstår börja konstra. Hon är ganska osäker, speciellt i hoppningen, så man måste vara bestämd. Samtidigt är hon så känslig för hjälper, behöver bara tänka vad man ska göra ibland.
Schess är vääääldigt känslig och lyhörd.. Krävs bara dem allra minsta hjälperna..
Japp har ju gått 10 år på ridskola så det säger ju sig självt :P Han var ju ganska skänkeldöd och hård, stum mun när jag köpte honom. Men nu 8 år senare är han mycket känsligare, regaerer lättare och mjuk trevlig mun. Men numera är han pensionär sen 1 år tillbaka..