Busig liten ponny!
Hejsan!
Jag har en väldigt busig liten medryttarponny på 7 år som jag är hos en gång i veckan (Det ska bli mer snart, men jag har ganska mycket skola just nu).
Jag undrar om någon kan tipsa på lite roliga övningar jag kan göra från marken för att få min ponny att lyssna mer på mig, '
då vi går promenader så springer han nästan alltid iväg men som tur är stannar efter ett tag och äter gräs (Och sedan blir omöjlig att få bort från gräset..).
Och när jag sitter av efter ett ridpass ska han alltid buffa med huvudet på mig..
Snälla hur ska jag göra för att han ska lyssna på mig, och få mer respekt?
Du kan ju börja träna lite lätt frihetsdressyr och sådana övningar :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Springer han iväg så kan du använda kedjegrimskaft under hakan för att få honom att lyssna bättre. Sedan börjar du sakta men säkert träna bort beteendet genom att rycka till lite snällt men bestämt när du känner att han är påväg att springa ifrån och se till att han lyssnar. Min häst gjorde så förr, och det är inte så kul att ha en 800kg hingst farandes iväg till en saftig grästuva. Jag gjorde på det här sättet och nu leder jag honom utan problem över allt med vanligt grimskaft :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Först lite säkerhetsregler eftersom du har en ponny som inte riktigt lyssnar på dig och som drar i grimskaftet. Sedan kan man ju faktiskt leda i träns ;D
När du leder, se till att hålla grimskaftet så att det INTE ligger runt handen, armen, ett finger osv - om ponnyn drar iväg ska du inte kunna fastna i en ögla. Vill det sig riktigt illa kan du förlora en kroppsdel.
Se också till att du håller i grimskaftet så att det från ponnyn kommer in i din hand närmast hästen på lillfingersidan - du blir starkare och risken att ponnyn drar sönder axeln minskar.
När du går ska du se till att ponnyn inte går före dig. Vill han dra iväg så stanna. Låt honom inte dra ner huvudet, gör han det iaf så tjata genom att "segdra" i grimskaftet, kanske små upprepade dragningar men pausa inte så länge han inte lyssnar.
Du kan också knuffa på honom, det ska INTE vara behagligt att negligera dig ;D Driv honom framår, då lyfter han i vart fall liite på huvudet och du kanske kan få igång honom igen.
Kom ihåg att det alltid är lättare att få en häst som stannat och vägrar gå framåt att börja röra sig om man inte går rakt fram uan svänger i ca 45 graders riktning, be honom alltså att gå åt sidan, genom att putta på bogen eller dra huvudet mot dig.
Börja kanske att gå i en paddock eller på en gårdsplan där det inte finns så mycket att äta och låt honom ALDRIG äta när ni är ute. Ponnysar är envisa och det enda som gäller är att vara envisare!
Gå ganska raskt och "gör" något ofta; byt håll, stanna, spring - om du bara går runt runt så ledsnar ponnyn och slutar lyssna på dig.
Detta kan du börja med och kom ihåg att ha tålamod - hästen kanske inte fattar vad du vill i början, eller så tycker den att du inte ska börja bestämma helt plötsligt men då får du vänligt men bestämt visa att det ska du visst ^^
Ha det så kul med din häst!