superkänslig
hej allihopa. har varit lite frånvarande pga att jag och isac har brytit upp och vi har hållit på med flytt m.m.
men nu är jag BACK!
Mirran är som ni kasnke vet superkänslig mot skav och allt annat. Här om dagen när jag kom till stallet är hon alldelens bullig på magen. det är bulor på ca 1*1*1 cm, ca 30 st på en yta av 70 cm. de är hårda och på buken mot flanken lite på undersidan. Är det från fodret (har inte bytt på 2 månader) eller kan det avra att hon reagerar på insektsbetten så farligt? men på samma plats? inte så mycket flugor här ännu.
Vad gör jag? Finns något som man kan ge som fodertillskott som kan göra att hon blir mindre känslig mot skav och annat?

Ojdå, vet inte faktiskt. Den som står brevid Bino i stallet är fux och har också väldigt lätt för att få skav eller bränna sig, den får gå med täcke året runt och ha fårskinnspadd under schabraket när den rids.
har redan allt detta, fast kan itne ha täcke för hon svettas så mycket då… blir tokig…

Har du provat mag- o tarmbalans?
vad är det och hur skall det hjälpa?

Kan vara insektsbett eller fodret. Får hon beta nu?
men oj så tråkigt med dig och killen ! =/

Kan inte förklara vad det är riktigt, men det ska väl hjälpa magen att komma i balans om något är knas. Någon som kan förklara bättre?
Veterinärerna säger ofta åt en att prova "magbalans" vid olika typer av utslag om det kan tänkas komma inifrån tex "sadelknuta", skumma utslag, foderbyte, medicinering mm
gejsa - nej, finns inte gräs här ännu. hon äter hö och havre och lite korn och 0,5 kilo lusernpellets och 1 liter FC1 Avel
mazze - ok, veterinären kommer i veckan och ska vaccinera så jag kan be om råd då..

Mag- och tarmbalans ska man ju ge vid foderbyte och dålig mage. Om hästen är i obalans i tarmfloran. Om det är pga fodret kan hästen bli bättre av mag och tarmbalans som mazze säger. Pröva det annars. Det kostar inte så mycket att köpa. Finns bl a på Granngården och stora hästaffärer.
ok! men det hjälper ju inte den i för övrigt tunna huden? hon får sår och utslag av allt, vad gör man då? hon har fårskinn innanför alla skydd, men då hade spännet skavt ändå på senskydden, och allt hår lossnade, och när det växte ut så var håret vitt! av ett vanligt skavsår! hela hästen kommer vara vit om några år om detta fortsätter!

Ja, jag har ju själv en häst som fått skav fast jag har fårskinn.
gejsa - ja visst är det ett helsikke med dessa hästar? allt måste vara buntat och mjukt. inget är bra…. är redan less efter bara haft henne sedan november.. men det är tur att hon är en drömhäst i alla andra avseenden!