Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2553 ggr
kamp-border
0

"hoppning" svar snabbt!!!!!!

hej jag vill veta en grej!

min tränare och andra tränare har sagt att en b-ponny kan hoppa 40 - 50 cm varje dag utan att der sliter, och att en c-ponny kan hoppa 60 cm varje dag utan att det sliter och att den d-ponny kan hoppa 70 cm varje dag utan att de sliter, visst är det sant?

tycker ni inte det komentera varför! :)

och sen har jag hör nånting om att en padd minskar belastningen på hästens ben när den hoppar, är det sant ? :)

MVH Raul

Salish
0

Det tycker jag inte stämmer. Ingen häst mår bra av att hoppa varje dag. Hoppning sliter på benen oavsett höjd, bara olika mycket. Om padd under sadeln skulle hjälpa tvivlar jag på. Man står ju upp när man hoppar. Jag är ganska emot paddar över huvud taget. En sadel ska sitta bra utan en padd. Vill man ha en padd under blir då sadeln för trång. Ska man ha padd utan att sadeln blir trång måste man prova sadeln med padden. Då om man sedan tar av padden blir ju sadeln för stor. Dessutom är padd inte direkt nödvändig så ha en välpassande sadel utan padd. Du får mer kontakt med hästen och såvida du int dunsar ner i sadeln efter hoppet gör det ingen skada. Dunsar du ska du nog träna mer dressyr innan du börjar hoppa… Dessutom så påverkar en padd mera ryggen och inte benen.

Naiz
0

Jag tycker som #1.
Jag är ingen expert på hästar, men det kan inte vara bra för en häst att hoppa varje dag… Nån enstaka gång i veckan räcker nog om man vill att hästen ska hålla :)

CelsiusT
1

Hoppning sliter, oavsett. Jag tycker inte man bör hoppa varje dag. Och hoppar man varje dag ska man vara medveten om att det sliter på hästen. Allsidig träning är alltid det bästa.

Ja en padd under sadeln kan absolut vara bra vid hoppning. När hästen landar så kommer sadeln + ryttaren (även om ryttaren står så ligger tyngden i sadeln då h*n står i stigbyglarna iaf) farandes med flera hundra kilos tryck (ryttare + sadel + ökat tryck pga hastigheten, högre hinder=högre hastighet=högre tryck) och slår ner på bogbladen. Bogbladen tar skada av detta och på hoppelitens hästar är bogbladen nästan alltid söndertrasade i överkant.

Så ja en extra pad är absolut att rekommendera. Dock får man vara noga med att den inte hamnar på ett sådant sätt att den klämmer. Normalt sätt kan man lägga på en padd utan större problem, men man får vara uppmärksam. En annan grej är även att sätta saden något längre bak. Många hoppryttare placerar sadelnlängre och längre fram, men det sliter mer på hästen. Så placera med fördel sadeln lite längre bak.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[trail]
0

Håller med CelciusT.

fridak
0

jag skulle säga att det beror på hur många gånger man hoppar det "lilla skuttet "varje dag. det är ju skillnad på att hoppa ett hinder en gång/dag jämfört med 10 hopp/dag.

Alma-G
0

Hästen lär väl tröttna.. Hur mycket den än älskar det egentligen.