Pigg för sin ålder?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg en annons om en häst född 1984 som var "pigg för sin ålder"- endast till sällskap. Undra hur pigg den är?
Eller den som är 21 år, ochså "pigg för sin ålder"- endast för promenadridning.
Jag vet att vissa hästar håller sig i både fin form och mycket fin form långt upp i åren. Men själv blir jag lite tveksam till hästar som är "pigga för sina åldrar". Det är min 1 åring ochså, "pigg för sin ålder" alltså, han gillar mest att hoppa o studsa
Skämt och sido.
Hur tänker ni angående uttrycket "Pigg för sin ålder"?
Att det är en gammal trotjänare som någon inte orkar ta bort själv…
jo antagigen är det å i många fall :(
Jag skulle säga att min gamla hingst på 28 år är pigg för sin ålder. Han tycker om att bli promenadriden osv men klarar inte riktigt mer pga hullet bara (dåliga tänder).
Däremot hade vi en new forest som vi fick ta bort för ett par år sedan. Tävlades i hoppning tills 34 (sedan började hon se lite dåligt), reds normal skogsridning tills 36 och fick somna in pga hjärtsvikt eller liknande 39 år gammal och i övrigt fullt frisk.
Så jag tycker då inte att "pigg för sin ålder" är något du ska haka upp dig på om du är intresserad av hästen i övrigt. Det är ju väldigt olika från ras till ras hur gamla de brukar bli också.
Hakuna matata!
Kan hålla med 3# - begreppet "Pigg för sin ålder" kan vara så otroligt okiftande från person till person som skriver (alltså vad de själva menar med det) som till häst till härt. Står det så i en annons så hade jag nog inte backat om jag var intresserad av hästen, utan snarare kollat hur det låg till på riktigt.
Såg ju bara förra helgen en liten rar märr på 21 bast som glatt sprang en 8-milare under en distansritt, så det där kan ju skifta väldigt mycket:)

Jag tror mest att säljaren försöker få läsaren att inte se så mycket till åldern.
# 3 och 4 - jovisst finns det pigga "gamla" hästar, vad som är gammalt varierar ju mellan raserna och vad som är piggt varierar mellan individer, men de hästarna som ni beskriver, är de till salu?
Tror att de som har bäst förutsättningar att bli "pigga, äldre hästar" är sådana som inte byter människor hela tiden, som klarar sig undan skador och som sköts på ett bra sätt. Sådana hästar tror jag inte brukar säljas när de blir äldre.
Pigg för sin ålder tror jag man skriver när man själv säljer pga åldern… men som #5 skriver så är ju säljarens avsikt att köparen inte ska fundera över att pållen är lite äldre.
Själv har jag den mycket ifrågasatta åsikten att om man har en häst som börjar bli till åren, som visserligen fortfarande "har flaggan i topp" om man säger så, men som man inte själv på något vis längre kan ta hand om, så tar man bort den.
En äldre häst säljs alltid billigare och blir det liite för billigt så tappar hästen i värde i köparens ögon. Det finns risk att köparen kräver/förväntar sig mer än pålle egentligen orkar med, att den inte sköts lika bra som om den kostat x tusenlappar mer (tänk bara på alla sommarkatter, de kostar bara någon hundralapp i inköp om ens det, och de överges sorglöst när man inte längre har lust, medan hundar som kostar nästan hundra gånger mer absolut inte bara kastas ut…). Det finns också risk att nya ägaren säljer vidare, och vidare och … tänk om näste köpare skickar utomlands till slakt! Det vill iaf inte jag utsätta Min Pålle för!
6#
I 21-åringens fall var hon ej till salu, men jag har å andra sidan många bekanta som köpt hästar mellan 18-22 för att ha som trygga, välridna läromästare som sålts fullt friska och hållt många år. Jag kan ju givetvis inte sätta någon procenthalt över hur många av gamlingarna på försäljningssidorna som egentligen tillhör den kategorin, men visst finn de med.
Nej jag förstår din poäng med att hellre ta bort hästen istället för att sälja. Vem vill att hästen ska bli någon form av vandringspokal och inte skötas korrekt? Risken blir ju givetvis större om man säljer just en äldre häst som riskerar att inom en hyggligt snar framtid tyvärr inte ha sin hälsa i behåll så länge till. Så jag är helt med på ditt resonemang där och förstår vad du menar.
Men samtidigt kan jag någonstans tycka att man ju riskerar samma sak med alla hästar man säljer. Även dessa hästar kommer ju tappa hälsan förr eller senare, och då står man ju i det där scenariot i alla fall. Hästen kommer ju bli gammal eller "oanvändbar" i sinom tid och riskera att hamna som vandringspokal. Även om de man säljer hästen till första gången går att välja med största möjiga omsorg så är det ju svårt att sen vidare påverka vad som händer med hästen.
Jag tycker att det är upp till var och än hur de vill göra och dömmer ingen för sina beslut, sålänge man tänkt igenom dem noga och försökt se till vad som är bäst för hästen i just deras situation.
Jag tror ni hänger upp er på uttrycket bara. Om man nu har en häst som är lite till åren som man av olika anledningar inte kan/vill ha kvar men känner har många år kvar på nacken så kan man ju lika väl använda "pigg för sin ålder" som att skriva "Pigg och fräsch 20 åring" det säger väl samma sak tycker jag?
#6 Ett tillägg bara, hundar kastas inte bara ut som du säger men de säljs på blocket pga "tidsbrist" eller "utlandsflytt" när de inte är så söta valpar längre…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vet en ponny en fjording som var på ridlägret som var 34 år och var med men några månader sedan så dog han pga fång han var inte med på det ridlägret då eftersom han var sjuk då. Men han gick på rid skola tils han var 34 år.
http://emmaskaninselar.blogg.se/

född 84… 27 år :)
min tant e född 84 :) pigg glad och går gärna ett pass i paddocken eller ut och busar i skogen. inte förrän i år har man börjat märka att hon ÄR gamal. kallar nog med henne pigg för sin ålder för hon har viljan och orken än :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Självklart finns det gamla hästar som är pigga för sin ålder! Man kan ju inte såga dom pga en siffra…
Vår ponny är 27 år och still going strong, minst sagt pigg för sin ålder! Rids inte så mycket längre men det är pga tidsbrist, när man väl sitter på får man bromsa, bromsa, bromsa.
En busig gammal pensionär som inte så sällan taktar bredvid en när man leder honom, för att han tycker att det går långsamt. Släpper man honom på ridbanan brallar han runt och bockar och skuttar. Syrran testade att släppa honom i nya rundcorallen här om dagen, man ser verkligen hur det lyser i ögonen på honom. Inte för inte som han blev kallad "unghingsten" för något år sedan, av nån som inte visste att han var 26 år och valack 
Så självklart kan det finnas sanning i "pigg för sin ålder"!

Mvh Stephanie