hur är det i erat stall?
ja hur har ni de i era stall?
är de många som lägger sig i hur ni rider? hur ni sköter er häst? hur mycket ni rider? eller vad ni ger för foder? tex.
skulle vara kul att höra om hur de är i era stall. även om ni äger stallet å har inhyrda. hur funkar era stall egentligen=) mycket bråk? eller kommer ni bra överens osv?
Lämnar ett hovavtryck :)

Jag har det så lyckligt att jag äger stallet utan inhyrda : )
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle vilja säga JA, hästfolk men även andra brukar ha väldigt mycket åsikter om det mesta när det gäller hur hästar rids, sköts/hanteras och hålls… Det är nästan mer åsikter om det än om barnuppfostran ^^
T.o.m. min man som kan nada om hästar kan kläcka ur sig kommentarer om andras hästhållning (som strider mot vad vi gör) om han tycker det verkar konstigt. Ibland ÄR det ju konstigt, ibland är det bara naturliga varianter som den som kan lite om hästar lätt kan förstå vad det beror på och ibland är det vi (jag ^^) som har hittat på något ;D
Oj, glömde; men i mitt stall säger ingen något, min dotter och min man accepterar glatt alla tokigheter jag hittar på :D

I stallet där jag står inhyrd har vi det bra, ingen gnäller på andra eller ifrågasätter andras val av foder/ridstil/utrustning mm. Skönt! Visst att man har åsikter om andras sätt att ha häst men jag vill inte att folk lägger sig i hur jag sköter min häst. Undrar någon varför jag gör på ett visst sätt tex så svarar jag men jag försöker inte pracka på mitt sätt på andra och vill inte att andra gör det heller. På det viset har vi, just nu iaf, bara bra folk i stallet.
Skynda långsamt så går det fortare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker det är bra stämning i "mitt" stall. Lite pratas det, men oftast i all välmening. Vi börjar bli ganska goda vänner, och det är inte bara i stallet vi ses utan är ute och dansar tillsammans ibland.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Där jag och James är inhyrda är det väldigt trevligt och opretantiöst :) Alla accepterar allas syn på saker och ting och kompromissar om det är något.
En tanke bara, är det inte mer i de fina tävlingsstallen som de snackas skit?
Det gäller ju att hitta ett stall där folk är lika knäppa som sig själv :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

Bra stämning och trevligt folk. Det är kul att komma till stallet och folk är hjälpsamma och glada. Har kollektiv och många unghästar. Försöker göra mycket tillsammans med unghästarna, planerar utridningar osv.
tyvärr så förekommer det i mindre stall där man inte tävlar å¨xå.. många som "tror" att dom tävlar högt fast dom aldrig satt sin fot på tävlingsbanan..:/ å sånt är jobbigt.. men skönt att man är i ett stall där man får vara sig själv.. tror de är viktigt för att man ska kunna sköta sin häst på bästa sätt..=)
Helt okej är det väl på stallet, dock så snackas det bakom ryggen..
Jag har för visso eget stall utan inhyrningar, men har däremot en mamma (som inte håller på med hästar längre) som ska lägga sig i precis allt. Allt ska vara som förr, hon vet alltid bäst, och tycker inte att något ska förändras oavsett.
Hon tycker att hästarna (som kommer in på nätter/vid dåligt väder) ska gå med tjocka vintertäcken trots tjock vinterpälls.
Hästarna mår bättre med skor och ska alltid ha en ordentlig kant runtom hela hoven för att sulan inte ska komma i marken "de blir ömmfotade då"…
Hästarna bör inte vara ute mer än mellan 10-18, är de ute längre så vill de in, och lösdrift är något enbart uppfödare med så många hästar att de inte har tid för uppstallning använder… alltså en nödlösning, inget som är bättre. Jag har mina ute i.af 12 timmar på vintern, och vid fint väder på sommaren tas de bara in vid behov, vid extrem hetta, mycket flygfän eller om det verkligen häller ner vatten från himmlen.
Vi har under hela min uppväxt haft problem med kolik, är inte ovanligt att vi får 2 fall per år (som dock oftast släpper med enbart rörelse eller ibland kramplösande). Jag har därför skaffat slow feeding (fri tillgång på mat~) men hon anser endast att det är djurplågeri med att hästarna ska äta ur "obefintliga hål" och att "häststackarna" svälter då. Trots att jag räknat ut att hästarna äter ungefär det samma eller något kilo extra som innan med "portioner". När jag frågar om hon någonsin hade kolik på de hästar som gick på lösdrift med fri tillgång på ensilage fick jag ett snabbt nej, men när jag frågade vad som är skillnaden mellan 3 mål om dagen och fri tillgång ringer ingen klocka.
Sadlar som är riktigt bra (i hennes fall samtliga stübben sadlar) passar alla hästar, man behöver inte byta sadel för att det kommer en ny häst. Hennes hästar har minsann aldrig haft ont i ryggen, kanske har hon inte vetat om det, kanske har det varit så att stübbensadlarna legat skapligt på de araber hon hade och red.
Att rida hästen i form innebär att man håller emot lika mycket som man driver, ordentlig form får man inte utan stångbett/kandar… Ni kan ju tro det blir diskussioner när jag säger hästen går fint på ett rakt eggbett. Jag kom ifrån detta med skarpa bett genom att rida den hetaste hästen vi hade (som var min hopp häst) på tredelat bett och efter en månad kunde skritta med långa tyglar på hemvägen. Mammas komentar belv att då kan hästen inte arbeta, utan jag slö-rider enbart.
Hästarna skall alltid bestraffas då de gör fel, och riktigt "jävliga" hästar måste sättas på plats - förslagsvis med en sopkvast om inte spöet biter. Dock mötte hon sin överman - en häst som slår tillbaka om du slår honom, och som gärna tänjde lite mycket på gränserna innan. Han var enligt henne helt ohanterlig, och absolut livsfarlig - jag fick inte under några som helst omständigheter röra honom och han skulle avslivas med nödslakt dagen efter hon bestämt sig. Idag kommer den hästen fortfarande attackera dig om du attackerar den, men varför spöa honom på bogen och vara kvick med att akta sig för anfall när det räcker med att (vem som helst kan) vicka på pekfingret för att få honom att backa…?
Det sorgliga är att hon är precis lika dan i "vardagen" också, vilket inte är helt lätt ibland när "äldre vet bättre - ALLTID"…
Jag förstår verkligen er som står uppstallade bland folk som alltid "vet bättre", jag hoppas ni finner styrkan i några vänner eller i er själva i.af!
Hakuna matata!
Jag står i ett stall där jag trivs super. Vi är för tillfället bara två inackorderingar (har varit fler men pga sålda hästar mm är vi få nu, men fler på ingång!) hos en familj med 6 egna hästar. Stallägarna har ganska mycket åsikter och vet hur de vill ha det och jag vet att de "bitit ifrån" mot tidigare inackorderingar om man inte sköter sig.
Tycker inte att de lägger sig i hur jag gör med min häst men de bryr sig.
lägger in en liten fot här
Lets not and say we did
Jag har precis flyttat nu denna månaden (1e oktober) så allt har inte kommit fram än antar jag utan man får väl stå här ett tag innan man riktigt vet hur det är. Men än sålänge är det superbra! Det är bara jag och en tjej till och vi har bara var sin häst och vi kom till stallet samtidigt, vi bor även båda två på gården i var sin lägenhet. Vi kände inte varandra innan, men det känns som om vi kommer bra överrens. Vi är båda ganska öppna och kompromissar båda två där det behövs. Jag lägger mig inte i hur hon håller sin häst, när hon frågar eller ber om hjälp så svarar jag med mina åsikter och tankar, men lägger mig inte i mer än så - hon får själv bestämma hur hon vill göra i slutändan. Hon frågar mig ibland varför jag gör si eller så och då förklarar jag utifrån min erfarenhet men försöker inte pracka på henne mitt tänkt och hon verkar inte som om hon frågar för att hon tycker att jag gör fel. Det känns ännu sålänge inte som att vi lägger oss i vad den andra gör och det känns absolut inte som om det är någon prestige i stallet kring ridning/hantering osv.
Därremot i förra stallet så förkom det en hel del sådant. Inte så mkt till en början, för stallägarna såg lite upp till mig och jag var ända inhysingen. Sen kom min kompis dit med sin häst och jag visste tyvärr inte att hon var sådan som la sig i allt. Tror inte hon gjorde det med mening, men trots att jag sa till henne om det så slutade hon inte. Detta verkade även som om det drog med stallägaren i det hela lite grann för det blev en del tråkigheter som gjorde att jag ville flytta. Sen hade jag nog flyttat oavsett för jag hittade ju lägenhet och stallplats ihop, men jag kände redan innan jag hittade den möjligheten att jag ville därifrån.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har ett superstall! familjen som äger stallet har 5 hästar och sen är det 4 inhyrda. Det är Islandshäst, varmblod, ponnier, fullblod och halvblod och ingen klagar på någon. en tjej med ett varmblod hade den inhyrd i ett stall engång och de fick inte ens rida i den vanliga paddocken, de fick rida i hagen brevid :-/

Jag har det jätte bra, men vi är bara 2 just nu och vi är väldigt lika, men annars har dete också varit bra när det har stått andra i stallet :) har dock haft en som kom till stallet när det regnade i sina nya dyra kläder så hon inte ens kunde hämta hästen i hagen, och tyväär en annan med en kvinna som hade 2 hästar i stallet som hon inte tog hand om som jag fick sköta för att ingen gjorde det och dom åt vårat foder och sen kanske dom var där 4 ggånger i månaden och tokred, inte så kul sen blev dom utslängda och flyttade till ett annat stall där dom också blevutslängda sen flyttades dom till en hage och sen åkte kvinnan på semester och då tog polisen hästarna :(
Har två medryttarhästar som står i olika stall. Den ena står i ett litet stall, bara hon & en ponny som står där.
Det andra stallet är lite större, nio stycken inakorderingar. Är i båda stallen jättetrevliga stallägare/hästägare, hjälpsamma och inga konflikter, klart man tycker olika ibland men brukar inte bli en massa skitsnack och bråk som jag har märk av på de ridskolor jag varit på.