Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 1922 ggr
wtb
0

Det här med medryttare..

+Jag funderar på om jag skulle försöka hitta en medryttare till min Dponny… Tänkte kolla om det är några som har tips på hur man kan hitta dom :)

Jag har kollat runt på alla möjliga sidor sista månaden men inte hittat någon jag skulle kunna tänka mig. Vill helst ha någon äldre än 25.

Ni som letat medryttare har ni satt upp lappar runt om där ni bor?

Eller satt ut annons på nätet?

eller hur får ni tag på dom?

www.frusundhs.blogg.se

Killen
0

När jag har letat så har jag lagt ut på nätet.

Bäst är att själv annonsera och sriva vad man söker, dock kommer alltid yngre tonåringar svara fast man har sagt en åldergräns.

kissmekate.blogg.se

Linnea
1

Jag la ut annons på blocket, trodde det skulle vara ganska svårt att hitta nån då jag har en c-ponny som inte är helt lätt. Det brukar vara mest "småungar" som ridit i typ ett år som svarar men dom får man helt enkelt bortse ifrån. Det var faktiskt inte så många som svarade, den första som hörde av sig hade honom på prov i två veckor men hon tyckte att han var för liten. Sen kom en annan tjej, tretton år, och hade honom på prov och hon har nu ridit honom i över en månad och det funkar jättebra. Hon har alltid en förälder med sig och iaf mamman har hållt på med hästar tidigare.

Jag tror att man helt enkelt ska göra klart redan i annonsen vad som gäller, tuff häst-snäll häst, hur många dagar per vecka det gäller, vad som ska göras utöver ridningen mm.

Elin, som hon heter, har honom tre dagar i veckan och då fixar hon allt, mockning, foder mm så jag behöver inte komma alls till stallet dom dagarna vilket är skönt då jag pluggar på universitet. Man känner oftast instinktivt om det är en person man kan lita på eller inte, känns det inte bra så fortsätt inte! Det gjorde jag en gång och det blev inge bra.

I min annons skrev jag att jag ville ha nån, minst 12 år gammal, gärna vuxen men det är svårt att få tag på vuxna ryttare till c-ponnyer. Man får gå helt på personligheten hos dom som är intresserade, det finns trettonåringar som är som tio och det finns dom som är som 16 så man måste nästan träffa folk för att bilda sig en bra uppfattning.

Men, som sagt, skriv en annons där då berättar vad du vill, ställ inga jättekrav ang ridningen i början, motionsridning räcker, så kan du höja kraven vartefter du känner att ryttaren fixar det. Det kan tex vara att du skriver ner några saker som du vill att personen ska göra iaf de flesta gånger denne rider som tex, tempoväxlingar, små/stora volter, serpentiner, bommar mm. Inga jättesvåra grejer i sig men det gör att hästen inte bara springer runt runt längs spåret och ryttaren lär sig säkert något också.

Det viktigaste är att du känner dig trygg med personen och vågar låta denna hantera/rida din häst utan att du är där och att personen har lite hästvett. Tala gärna om från början hur du hanterar din häst, vad man får/inte får göra, om inte annat så ser du på personen om denna bryr sig/håller med eller tycker det kvittar hur man gör.

Skynda långsamt så går det fortare.

Salish
0

Jag tror inte att du kan vara så kräsen med åldern. Det är väldigt få över 25 som vill ha medryttarhäst, de flesta är ju tonåringar. Jag tror det bästa är att du ser till hur personen hanterar hästen och inte till åldern.

Cederin
0

Håller med #3.

Tråkigt att slå bort någon för att de är under 25. Det finns 30åringar som rider betydligt sämre än många "småungar". Det handlar om erfarenhet och mognad, men det kan saknas hos vuxna också. Man ska döma efter hur personen tycks vara och inte siffror.

Medarbetare på Naglar och Hår

wtb
0

Siffran var mest till som fingervisning. Vill ha en vuxen medryttare då jag annars kommer att känna att jag behöver ha mer koll i och med att jag har stallet 20 meter från huset vill jag inte behöva känna känslan  som jag har när mina barn ska hålla på med hästarna, just det jag vill slippa. vuxen definerar jag från ca 17 beroende på hur man är som person, sen skulle jag helst vilja ha någon äldre då jag skulle tycka att det var roligare.

och dom jag har haft som hjälpt mig tidigare har varit upp till 19  men det blir alltid samma sak. pojkar, fester, bilar, vänner mm. jag vill helst slippa att dem slutar komma efter ett litet tag för att dom inte har tid eller tröttnar.

www.frusundhs.blogg.se

Salish
0

Där drar du alla över en kam tycker jag. Som sagt, det finns knappt folk över 20 som ens har tid till att ha en medryttarhäst. De flesta är upptagna med studier eller jobb osv. Ungdomar har mer fritid och kan mycket väl vara ambitiösa.

wtb
0

#6 det säger jag absolut inte att dom inte är. vet ju själv hur man var när man var ung, men dom jag lyckats fått tag i har tyvärr varit så.

Det som det handlar mest om är att jag ska kunna slappna av och känna att jag vågar låta den andra ta hand om hästen själv, och där har jag tyvärr blivit skadad av mina barn. Jag har precis lyckats blivit av med det mesta av min rädsla för allt som kan hända som jag fick när yngsta sonen började gå. Jag såg framför mig allt man kunde skada sig på osv i det vardagliga livet. Och jag är inte där än så jag skulle kunna slappna av när en 13 åring är ute med min häst, även om jag visste att den klarar av det. Jag tror mycket väl dom skulle klara av det och att det inte skulle vara några problem, men jag har inte kommit dit än så jag vågar. Så problemet ligger hos mig och om jag nu skulle kunna slappna av och bli bättre med min rädsla genom att ha en äldre ryttare så borde väl det ändå vara något bra. Det är inget illa menat åt yngre.

www.frusundhs.blogg.se

[penelopa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle nog både sätta upp lappar och söka på nätet eller om jag känner till någon i min omgivning som verkar lämplig.
Jag håller med dig om dina åsikter vad gäller åldern.

Salish
0

7# Då kanske du måste jobba med dig själv lite också. Jag tycker såhär. Låt någon provrida ett par gånger och var då med så du ser hur personen rider och tar hand om hästen.

wtb
0

#9 det gör jag, vilket jag skrev i förra inlägget. Är ju fortfarande upp till mig vilka jag vill ska rida min häst. och jag är inte mogen att låta någon 13 åring rida min häst. Min dotter på 12 år får inte rida henne utan att jag är med och absolut inte ut i skogen själv, fast jag vet att hon skulle klara av det i dom flesta situationerna. Hon rider inför mig tills jag känner att hon kan hantera hästen i alla lägen. ska jag då få börja om och göra samma sak med någon annan för att jag ska känna mig lugn kan jag som sagt lägga ner den tiden på mina egna barn.

#8 skönt med någon som inte tycker jag är knäpp :) Funderar på att sätta upp lappar här runt om där jag bor. skönt om det skulle vara någon som bor i närheten.

www.frusundhs.blogg.se