Bomlös sadel
Var häromdagen iväg och skulle provrida en halvblodshingst för eventuellt medryttarskap. Han är ganska gammal, runt 20 år. Dock väldigt pigg!
Jag fick testa med bomlös sadel, men han brukar annars ibland bara ha en barbackagjord. Kände mig osäkrare i den typen av sadel, fick liksom inte lika mycket stöd.
Är detta någonting man väljer sig vid snabbt när man i hela sitt liv ridit vanliga sadlar? Kan någon som använder bomlös sadel rada upp för- och nackdelar? Jag har inte riktigt koll på det. :P Tack!
Den typen av bomlös på bilden är jag inte mycket för. Lutar inte på dem (en krossad handled efter en olycka) siter fastlåst idet mjuka osv.
Föredrar bomlösa med paeler under, de är stabilare och jag misstänker skarpt att de fördelar trycket mycket bättre.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 ''liknade'' är det samma som typ i detta fallet :)
De med paneler ''liknar'' vanliga sadlar. Inte alls så mjuka och formlösa vill jag snarast kalla det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som svar på din fråga så ja, man vänjer sig vid att rida i den typen av sadel :) Kan ta några gånger men till slut så rider du nog lika obehindrat i en bomlös som i en vanlig sadel. Lite ostabilare i början är det såklart eftersom en bomsadel är mer uppbyggd. Stiglädren sitter ofta lite längre bak på denna typen av bomlös och känns därför mer ostabil till en början.
Ett tips är att testa olika längd på stiglädren, kanske passar ett hål kortare/längre än vanligt dig just för denna sadeln. Bra balans kommer du att träna upp och du lär dig känna hur hästen rör sig i olika gångarter, du känner lättare oliksidigheter t ex, det är fördelar jag kommer på :) Själv har jag en black forest aspen-sadel, ungefär som den sadeln du har på bilden (det är en barefoot) men min är mer uppbyggd i säte samt har knästöd :)
Å se till att paden som ligger under sadeln ger bra avlastning och har en rejäl och bra kanal för ryggraden, vissa padar som säljs till denna typen av sadel är hemskt dåliga :(
Hoppas du fick svar på dina funderingar :)
jag ville inte hoppa i den men jag har ridet mycke bomlös och man får jääte god balags och efter en long tid har man problemer och sitte i en bomsadel igjen:)
#6 De säger ju att man inte ska hoppa i en bomlös pga trycket som blir i stidbyglarna när man står upp i sadeln över hindret och sedan landar. Personligen har jag inte upplevt att detta tryck är större än de tryck som blir när man rider lätt som vanligt eller står i fältsits.Jag har hoppat med min några gånger, men då är det ett skutt på banan eller över nån stock i skogen, små hinder alltså och inget regelbundet, sen lägger jag inte så stort tryck i min stigbyglar överhuvudtaget när jag rider, håller om med skänklarna och rider lätt med mer hjälp av benmusklerna än att jag tar spjärn i stigbyglarna. Så det beror nog lite på hur man rider också :) Men jag brukar tänka de få gånger jag hoppar att jag ska rida som om jag satt barbacka, för då kan man ju inte resa sig upp i stigbyglarna och skapa något tryck, men man kan samtidigt lätta i sitsen och följa med i språnget :)
Sen måste man ju ta hänsyn till hur hästen är musklad över ryggen också, har dom rejäla ryggmuskler som "bygger upp runt ryggraden" (svårt å förklara:P ) så bär dom ju upp ryttare å sadel på ett bättre sätt jämfört med en häst med sämre ryggmuskler där ryggraden nästan sticker upp.
Men jag har iaf bara positivt att säga om bomlösa sadlar, har provat en del märken, både av den modellen du visar på bilden samt den modell som ser mer ut som en bomsadel. Hästens rygg fick avgöra vilken sadel det blev i slutändan och vi är lika nöjd båda två :) Fast mest rider vi barbacka, varmast så såhär på hösten :P
# som 8 säger, man "ska" inte hoppa i bomlösa, enstaka mindre skutt är nog OK men inte bana med 1 m hinder, om man inte klarar att hoppa utan stigbyglar.
Googla på bomlös, det finns många bra sidor med massor av information!
De mjuka sadlarna som på din bild brukar kallas för "soffkudde modellen" eller "kameldrivarkudde". De ska främst användas för att göra hästryggen lite bekvämare, och "kuddarna" i fram/bak ska stabilisera sitsen lite så att den är lite mer stilla. I dessa sadlar ska säkerhetsstigbyglarna mer vara som en extra hjälp snarare än en självklar del av sadeln. Detta efter som att utan ordentliga inlägg som fördelar vikten så kommer det bli punkttryck. Det finns givetvis sadlar av denna modell som har två eller tre remmar över ryggen som fördelar vikten bättre i kombination med ordentliga paneler (bossor) som gör att man kommer upp lite från ryggen. Men ingen av dessa sadlar är särskillt bra att hoppa i, och de flesta (billigare) inte särskillt bra att rida varken lätt eller galopp ståendes i. Själv använder jag en bomlös sadel (dock i gummi och mer uppbyggd med bossor) utan stigläder när jag vill träna på sits eller rida ut, som ett komplement till den annars vanliga barbackaritten.
Vill du däremot köpa en bra bomlös sadel (de som ser ut som en vanlig sadel) så finns det rätt gott om sådana nu för tiden, även akademiska sadlar om man vill ha den lite dressyrinriktade. De klarar av att rida normal ridning i alla gångarter utan att det påverkar ryggen då de har mer uppbyggda paneler som liknar bossorna på en vanlig sadel men utan bom bara.
Tänk på att sadlar av "soffkudde modellen" och ibland även dåligt tillpassade sadlar av den senare modellen snurrar betydligt lättare och man ska inte räkna med att man kan trampa ner i stigbygeln uta konsekvenser om hästen gör en tvärvändning. Så det ska alltså vara ett komplement till barbacka och ingen ersättare för vanlig sadel.
Ska man däremot hoppa mer än något lite skogshinder för kul skull så är det dock en vanlig bomsadel som gäller, det pga att med en bom så fördelas din vikt i nedslaget efter hindret över hela ryggen mycket bättre, vilket är rätt viktigt då man väger flera gånger sin egen vikt för en kort stund. En väl inpassad bomsadel, kanske med flexibom om man känner sig ha råd med det är absolut inte att underskatta.
Hakuna matata!