Hur mycket?
jag har en maxad D-ponny och just nu får han
morgon : 1,5 kg hö
5dl pellets och 2dl betfo
Lunch : 1kg hö
Middag : 2,5 kg hö
5dl pellets och 1,5dl betfo
börjar bli lite osäker på hur mycket hö han egentligen ska ha, han rids regelbundet och har 1-2 dagars vila i veckan.
Vad tycker ni? ska han ha mer/mindre hö? eller kanske mindre kraftfoder?
Tack på förhand :)
Lets not and say we did
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är han installad för vintern eller går han fortfarande på bete?
Min D-ponny får under vintern 15kg/dag. Nu går han fortfarande på bete, men får ändå 5kg hö som stödfodring.
Naturligtvis beror det på vad du har för värde i höet också.
Hur ser han ut i hullet? För tunn, för tjock, lagom?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
han är ganska lagom kanske rund men inget som man märker (han var ganska överviktig när vi köpte honom men jag har tränat bort det mesta) han har
vart installad nu sen i början av september.
Lets not and say we did
1 liter pellets är inget hästen behöver om den inte rids hårt eller för att något saknas i höt (eller om de kanske är dåliga på att äta hö av någon anledning). Lite betfor kan vara bra för att hålla igång magen och om man vill ha något att pula ner mineraler i, eller om hästen dricker dåligt. Men i övrigt är det helt onödigt det med, skulle nog säga det är bättre med lite pellets istället då det är lite nyttigheter och inte bara socker som betforn är (och fiber, men det finns ju i hö…).
Man brukar säga att en häst minst ska ha 1.2 kg hö/100 kg, så om din ponny väger ca 450 kg så är det ungefär 5.5 kg.
Nu ger du 5 kg vilket rent energimässig med pellets blir lite mer givetvis. Men det är både bättre och billigare med helt vanligt hö. Så om jag vore du skulle jag ta bort både pellets och betfor helt. Ta en höanalys (kostar inte ens lika mycket som en säck pellets antagligen) så ser du vad din häst faktiskt behöver. Kanske behöver du inte köpa till något alls, kanske räcker det med lite kalk eller selen, eller i "värsta" fall kan du köpa en påse med pelleterade mineraler (alla våra hästar äter det utan kraftfoder), men en hnk eller en säck räcker länge till bara en häst.
Förutom att hö blir billigare så är det bättre för hästens mage att få mer grovfoder. Dels kan för lite mat orsaka kolik, och dels så kan de få magsår då magen står tom mellan måltiderna vilket gör att magsyran fräter då de inte har något att neutralisera det med.
Men allt som allt, prova att öka på grovfodergivan till kanske 7 kg och ta bort kraftfodret, sedan är det bara att lägga till eller ta bort hö om hästen behöver mer eller mindre. Är hästen svårfödd/smal (kanske anledning till att du ger pellets?) så kan du givetvis ge ännu mera. Våra maxade D-ponnyer som reds fick allt emellan 8-12 kg hö om dagen beroende på hur svårfödda de var, de var alla dock av lite grövre modell.
Tänk också på att OM du nu ger pellets så blötlägg dem innan (om du nu inte redan gör det givetvis!), man måste väll kanske inte göra gröt av det, men någon kvart innan servering i vatten så det täcker pelletsen brukar vara bra. Anledningen är att pelletsena kan fasta i strupen och svälla där, eller så sväller dem i magen. Dricker inte hästn ordentligt kan det då bli stopp.
Hakuna matata!
Håller med! Mer hö och mindre/inget alls kraftfoder.
Mängde hö ska t.o.m. vara 1,2kg torrsubstans hö / 100 kg häst. 5 kg är alldeles för lite för en sån stor häst.
Drygt 7 kg/dag är närmare det behov din häst har.
Tänk på att allt hö innehåller en liten mängd vatten som man inte ska räkna med i vikten. Har man dessutom hösilage är vattenmängden ännu större och mängden hö/hösilage ska vara ännu mer, naturligtvis.
#4 Visst ja, torrsubstans är det
Hö brukar ligga på ca 84% torrsubstans, då det blir nästan 1.4 kg hö/100 kg då.
Hakuna matata!

Hpåller med ovan, för lite strå, för mycket kraft. Hästar är gjorda för att äta många timmar om dygnet. De behöver mycket strå för att må bra. Tycker att man ska ge så mycket strå som mycket och sen komplettera med kraft bara om det behövs. Byter man strå mot kraft tar man ifrån hästen mattimmar och det kan lätt ge en häst som inte mår bra.
Jag hade tagit bort kraftfodret och gett mer hö. Blir den för tjock efter att du höjt kan du ta bort lite och ge halm, gärna fri tillgång.
tack för alla jätte bra svar!
jag ger först och främs betfo eftersom att han inte alltid dricker så bra på natten och jag inte riktigt vet hur mycket han dricker ute. han tränas oxå ganska hårt därpå pellets, han blir oftast väldigt trött fortare och orkar inte arbeta när jag inte ger så mycker "krubbmat" som jag kallar det (har testat lite olika)
han är väldigt lätt född så han går lätt upp i vikt av höt, han brukar få väldigt tråkigt på nätterna så nu har jag bestämt mig att han skå stå på halm isf för spån som han står på nu (invigde boxen men halm idag så jag får se imorn om han har haft tråkig eller om halmen har hjälpt)
vet inte riktigt va värderna på höt är men skulle gissa att dom är ganska höga (vi betalar nästan 45kr balen (gissar att det är så dyrt eftersom att det är höga värden?), vilken jag tycket är VÄLDIGT dyrt.. vet inte va ni tycker men iaf) funderar på att köpa hö på något annat ställe med mindre värden så att jag kan ge honom mer hö utan att behöva oroa mig för att han får för mycket proteiner och sådant utan ett hö med mindre värden som jag kan ge mycket hö av istället :) va tycker ni?
Lets not and say we did
En hästmage skall helst arbeta i 20 av dygnets 24 timmar. Därför är grovfodret oerhört viktigt.
13# jag vet, därför halmen , jag har hästen uppstallad ca 1 mil ifrån där jag bor så har inte möjlighet att åka ut sent på kvällen och ge honom hö som han kan ha på natten (annars äter han ju ute)
Lets not and say we did
Men kraft ge också mycket fett så ha hö istellet för kraft so Ger energi fet vilket inte är lika bra . Mer hö endå hälften lite rund häst som är väl byggd. För är den lite rundare och tränas lite hårdare har den extra . Och är du i behov av kraft men inre så mycket ge en halv eller en dl varje fodringar av havre man behöver inte lika mycket av .Och betfor ger ganska mycket energi med. Min häst tränas jätte hårt inför dressyr och klarar sig bra på en dl betfor o en halv dl havre. Och utan de är han lika seg som en ridskolehäs som gott 3 Tim . Men alla hästar är olika men jag skulle endå Prova . Havre ger energi på ett annat sätt och därför behöver man inte lika mycket .
#15 Håller med, havre är faktiskt nyttigt och vill du ha di häst lite piggare så är det ju utmärkt. Både betfor (melassen) fungerar ofta på samma sätt, men då är ju havre nyttigare näringsmässigt :)
Hakuna matata!
Om det är allt hö hästen får så är det på tok för lite. Öka grovfodret och minska/ta bort kraftfodret.
Ditt grovfoder behöver alls inte vara av bra värde bara för att du betalar dyrt. Ibland kan höbrist göra att priserna stiger. Bäst är ju att du analyserar och utifrån analysvärdena sätta en korrekt foderstat. 1,2 kg hö ( dvs 1 kg ts) är satt då en häst INTE utför något arbete alls. Behovet ökar ju givetvis om hästen motioneras. Att öka upp en grovfodergiva utan noll koll på värdena kan göra mer skada än nytta. Har du ett grovfoder med dåligt proteinvärde som ex, kan en ökad giva eller fri tillgång göra så hästen får proteinbrist. Det hjälper inte alltid med mer grovfoder. Har man dåligt värde måste man ibland begränsa intaget av grovfoder och sedan tillföra något koncentrat.
Det första man tillsätter då man inte vet vad grovfodret innehåller är Lusern. Då garanterar man tillförseln åtminstone och riskerar inte så många överraskningar. Vad är det för pellets du ger ? Vad har detta pellets för värden ?
#18 Fast att öka grovfodergivan till en häst som står på 5 kg/dag, dvs för lite tugg oavsett, är aldrig fel.
#18 pellets "KRAFT" grund :)
Lets not and say we did
#18 Ursäkta, men en häst behöver minst 1,2 kg TS/100 kg kroppsvikt och behovet ändrar sig inte hur mycket den än arbetar!
TS: Jag hade nog hellre gett fri tillgång på grovfoder än börjat laborera med kraftfoder, möjligen lite lucern - som #18 skriver - eftersom det också är ett grovfoder och ger mycket protein och en del Ca + Mg, men jag hade också gett lite vetekli för att även få P och jag hade valt mängderna så att det balanserade efter hästens underhållsbehov.
Eller rättare; jag hade skickat in en analys och fodrat efter det ;D

Som de flesta anser är de alldelles för lite hö.
Mitt russ äter mer hö om dagen och ungefär lika mkt kraft, han är inte speciellt tjock ..
Öka mer på hö och ge mindre kraftfoder.
#12 om du betalar så dyrt för hö borde du kräva analys? Finns de analys borde de ju inte vara så svårt att få. De går aldrig att gissa värdena.
Som dom flesta skriver tycker jag oxå att ge mer hö. Ta bort kraft, ge ev lite havre för energins skull. Men defenitivt mer hö :)
Men går inte ponnyn på gräs? OCH har halm inne. Då behöver det inte bli för lite TS! Allt räknas ju, inte bara det vi "matar" dem med!
Mina pojkar som går på gräs så länge det är ljust och har halm i boxen får bara nattmat 2/2,5 kg av ett - för hästägare - blött ensilage och en liten liten tuss till frukost. Det jobbar iofs inte, men är myycket feta ;D
min häst går på gräs,dom skulle jag inte säga att det är sådär jätte mkt gräs då dom har gått i den hagen hela sommaren så de e ganska nedbetat
Lets not and say we did
#25 Har de kunnat hålla undan gräset hela tiden, så det inte blivit hårda strån som det blivit frön på, så är det förmodligen fortfarande en del energi och protein i det, även fast det blivit höst! De värdena är nämligen beroende på strånas utvecklingsstadium.
Så om jag vore du skulle jag inte vara särskilt orolig över att TS-behovet uppfylls, det gör det förmodligen med råge - jag menar det finns inget självändamål med att övergöda en häst eller att mocka ut flera kg foder varje morgon för att pållen inte ätit upp.
Så ser nämligen min verklighet ut; ena pållen äter helst gräset ute, så ger jag för mycket inne får jag bära ut det igen dagen efter medan andra pållen (hittills) har ätit allt som finns. I vintras blev det t.o.m. tomt på halm under ensilagehögen ^^
Har dock märkt nu i höst att han blivit lite mer kräsen, ffa på morgonen när han vet att de snart ska få komma ut till gräset - då kan man vänta lite tycker pålle :D hos förre ägaren gick han mestadels i en i stort sett gräsfri skogshage och lärde sig då att fick man mat så åt man!
jag har inte halm i boxen för att han ska äta upp de, utan för att om han får tråkigt så har han något att pilla med. och jag mockar ju bara ut det som är smutsigt?
Lets not and say we did
Ja, det har jag med - men fattas det TS så äter han ju ^^ därför behöver du inte oroa dig för just det ;D
Jag har märkt att hästar som får små givor och går långa timmar utan tillgång till foder är mer glupska (jag kallar det ätpanik) och typ äter det som finns så länge det finns. När de är trygga med att det alltid finns något att äta så kan de vänta tills det kommer något gott, dröjer det för länge tar de kanske en tugga av det mindre goda (typ halmen), men de tar inte mer än nödvändigt.
Din häst går ju på gräs och har tillgång till halm resten av tiden och verkar inte ha ätpanik, om du skulle ge mer grovfoder är det inte säkert att den skulle äta mer för det - det är så det är med mina hästar. På morgonen måste jag mocka ut resterna om det finns kvar något av nattmaten, hö/ensilage är nämligen en bra grogrund för bakterier och ska därför mockas ut dagligen till skillnad mot halm (halm ska ju vara torrare och jag tror att det blir för lite vatten för att bakterierna ska trivas).
min häst äter upp allt sitt hö som han får på kvällen :) fattade jag dig rätt eller va det något annat som du ville att jag skulle tänka på?
Lets not and say we did

Min häst på ca 160 cm äter bara runt 2 kg hö på kvällen just nu så han har någonting att pyssla med på kvällen/natten eftersom det är väldigt mycket gräs kvar i hagen och han går oftast ute mellan 2-21 sen går jag honom 1 dl (oblöt) betfor och 1 dl krafft morgon och kväll så han ska ha någonting att tugga på medans andra äter och för att han ska äta sitt fodertillskott :)
De finns i prendip ingen näring kvar i geäset, de som finn kvar är ingen näring alls i juni juli är de som sen finns är i augusti lite gran men sen är de inte spesielt mycke av näringen kvar eget augusti, det är typ syselsätnkng och de som fyller buken men inte ger någon nytta . Ju längre gräset är (spelar ingen roll vilken månad på året) ju mindre närings inehåller de, för då måste hella gräset eller hel långa stråt ha näring medan de korta gräset/ stråna får Mer närin då de inte är lika stor yta som behöver näring. Så bara för att de är mycket gräs som är halv långt eller långt betyder inte Att de alltid är bra . Nu kan de inte ens va bra de är frost på nätterna o mårgonen och de är inte bra om hästarna får i sig de .

Vårt gräs är tjock och ganska kort.. Och han är i överhull så det verkar inte vara så dåligt.
självklart är de ju olika lite finns de men de skulle inte alla klara sig på de beror på vad man ahr för häst min är ett stort halvblod på173 han är kraftig och stor men skulle han gott ute på gräs nu fast en de hade vart tjockt så skulle han inte klara sig. Men alla har inte bra gräs och nu bör man inte ha de ute på gräs då de trampar sönder marken och de är frost och frostit gräs kan ge fång elller om d eva kolik mins inte
#33 Det beror ju på hur man sköter sitt gräs! Om man slår regelbundet så håller det sig näringsrikt…
Sedan är det inte bra om de kommer ut tomma i magen från ett varmt stall och äter frostigt gräs, men man kan ju ge frukost! Det är då kolik de kan få. Fång har iofs också kopplats ihop med frostigt gräs, men det har mer med att gräsets "innehåll" ändras, än att det är frostigt.
Marken trampas inte sönder så värst om man har tillräckligt mycket mark!
#28 ha, ha, nej jag tror du fattar rätt ;D
#30 ger du din häst oblöt betfo? :o
Lets not and say we did
#30 Jag tror h*n menar att mängden är oblöt, man mäter ju betfor i torr vara, hur mycket vatten man hinkar på varierar ju efter vad var och en tycker känns bra, men påverkar inte foderstaten

#35 Nej men jag mäter upp den torr precis som Uss säger :)
#33 Hagarna är inte nedtramapde och det är gräs i hela eftersom dom är så pass stora :)