Allergi
Någon som varit med om att en häst varit allergisk mot mygg, bromsar, hästflugor etc?

ja, det är rätt vanligt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur visar sig allergin då?

Många av alla exem hästar är alergiska mot olika bitande djur, klåda det vanligaste symtomet som hos oss
Ok kan tänka mig det. Då är det bara att packa in dem antar jag.
Kliar dem bort all päls typ då eller?
Min ardenner är allergisk eller överkänslig mot insekter. Han får panik och river hagen och flyr in i stallet.. Men det löste vi genom att köpa ett flugtäcke och massor av flugskyddsmedel.
Han kliade sig även som bara den och var svullen där bromsarna bitit honom, men svullnaden lättade efter några dagar och kliandet efter yttligare några dagar.
Tur att bromssäsongen är slut (iallafall här i Uppland)
#5 Det behöver de inte göra. Ibland kliar de bara av lite man. Ibland både man och svans och ibland kliar de så att det blir stora sår. Väldigt olika. Precis som vi människor reagerar vi olika mycket.

Min kliar av man och svans plus stora sår..
Han har eksemtäcke så fort han går ut.
Är det nån som vet när knotten försvinner? Typ hur kallt det måste vara? Enligt täckestillverkaren kan man låta hästarna gå utan täcke i knottfri väderlek men vad är det? Regn eller bara nån viss temperatur?
Skynda långsamt så går det fortare.

#8 jag är inte säker men skulle tippa på höst och det är vi en dyngsmedeltemperatur under 10 grader och i minst en vecka.

Okej ett tag till då alltså.

Nu borde man ju kunna ta av täcket, nu har här varit tre frostnätter, visserligen väldigt varmt vissa dagar men mest runt 10 grader som mest på dagen.
#11 Jag brukar vänta tills det varit några frostnätter så du kan nog ta av det. Jag får vänta lite till.
Här behöver hästen inte ha något längre. Och det är så skönt att kunna rida ut i skogen igen utan att ha miljoner flugor i hela ansiktet.