permanentbädd av halm?
Hej. Jag vart lite nyfiken med det här med permanentbädd.
Funderar på att göra med halm.
Någon som har erfarenhet av det?
Hur gör man?
Luktar det inte väldigt mycket amoniak till slut?
mockar ni bara ut bajset?
Avger det någon värme? vet ju när man gör varmbädd när man odlar så blir det ju ca 60 grader i gödslet när det brinner. Hur blir det i boxen?
Berätta gärna, vart väldigt nyfiken på det här =)
www.frusundhs.blogg.se

En välgjord permanentbädd är enligt mig det bästa man kan ha sin häst på.
Om man har ett stort utrymme, typ lösdrfit brukar man lägga hela halmbalar längst ner (man tar bara bort balbanden och särar lite på balen). Har man en vanlig box lägger man med fördel ut "kakor" av halm (när man tar isär en bal bir den ju delar) som man sen täcker med ett rejält lager lös halm. Man kan med fördel ha torv i botten, det suger upp urin mycket bättre än halm och neutraliserar urinen = mindre lukt.
Man mockar bara ut bajset som är synligt och i undantagsfall kiss om hästen rivit upp en del av bädden. Sen fyller man på med ren halm efterhand som det behövs.
Allt urin samlas på botten och ner där ska man inte gräva för då kommer ångorna upp och stallmiljön blir olidlig! Så länge man inte sätter grepen långt ner i bädden så luktar det inget, mindre än en i en box som mockas på vanligt sätt då kisset lätt kommer upp till ytan i en sådan.
Gödseln värmer dessutom vilket är extra bra om man har kallstall eller uteboxar.
Man kan göra permanentbädd av vilket strö som helst men halm är mest ekonomiskt, iaf de år det finns mycket halm men som sagt, ha gärna spån och allra helst torv i botten. Det suger upp bättre och håller golvet nästintill torrt. Urinen har annars en ganska negativ inverkan på golvet (fräter).
En permanentbädd är alltså INTE när man slänger in halm i en box och slutar mocka.. Vilket en del fortfarande tror.
Skynda långsamt så går det fortare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi hade det till fåren när jag jobbade på en gård.
För att motverka doften ytterliggare så kalkades golven innan man la in bottenlagret av halmkakor.
Försökte göra en bädd i spån i våras, men det gick inte så bra. Det blev veckobädd istället. I år ska vi ha torv, får se hur det går. Är inte så glad i det.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Problemet med torv/spånbäddar är att dom är ganska instabila väldigt länge. Hästarna gräver sig lätt ner i botten, det gör dom inte lika lätt när det ligger halmkakor längst ner så vill man ha bädd av torv eller spån kan man med fördel ha ett tunt lager spån/torv i botten, sen halmkakor och ev lite löshalm mellan kakorna och sen torv/spån ovanpå.
#2 Torv är superbra!
Hej.
Tack för svaren =)
Ska testa nu från och med i dag och se hur det går.
Att man fortfarande ska mocka förstår jag :) tycker mockning är rogivande, men då jag har kallstall och en frusen dam tänkte jag att det kanske kan vara något :)
Som jag har fattat det så är det det understa lagret som ska brinna, sen har man halm då i mitt fall över som blir själva "normala bädden"?
Ni som har permanentbädd känner ni att den är varm eller är det bara att den inte är lika kall som temperaturen förövrigt i stallet?
www.frusundhs.blogg.se

Om man drar bort det översta lösa lagret så bör man känna att det är varmt. Allt som blir blött börjar brinna.
Hej.
Måste bara säga att det här var bland det bästa jag gjort. Nu är det helt luktfritt i stallet :) dock tycker jag att mockningen är lite svårare och tar längre tid (framför allt shettisens box, han bajsar lite överallt och det är ju inte lätt att få upp dom små bollarna med grep) , men det tar väl ett tag att få in snitsen på det.
Tack för tipsen :D
www.frusundhs.blogg.se
#6 Plasthandske?
#7 det var faktiskt ett bra tips
har jag inte tänkt på, borde ju gå mycket fortare 
www.frusundhs.blogg.se
Vi hade kalk i botten, byggde upp bädden steg för steg och tog bort det översta blöta + bajset varje dag. Hästen trivdes, lagom varmt att sova på men ALDRIG igen. Att ta bort halmbädd är nog det värsta jag gjort i stallsysslor. Därför blir det växelbädd i år.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#9 Ja, jag kan tänka mig att det inte är det roligaste. Får se hur illa jag tycker att det är när den ska bort. Har varit med och tagit bort permanent bädd av torv och den var ett h*****e att få bort :S
Får jag som jag vill (dvs, om min karl får tid och lust) så ska jag bygga ut stallet nästa år och då kan jag ju göra så man kan köra in med traktor istället och ta ut det.
www.frusundhs.blogg.se
#9 Provat torvbädd? Myycket tyngre än halm men iofs luktar det inte lika illa…
#10 Om ni kan, så är det absolut guld värt att kunna tömma med maskin :D Vi kommer inte in i boxarna, men vi använder en liten lastmaskin med skopa i stället för skottkärra och det är såå arbetsbesparande!
Jag börjar med att strö ut Stalosan i botten, sen blandar jag torv o spån o lägger ut ca 10-15 cm o sen på med lös halm. Tycker det är helt suveränt!!! Mockningen av två boxar tar ca 5 min, en halmbal/box o vecka går det åt, gödselstacken är minimal + att det luktar ingenting i stallet. Tog upp mitt hästintresse förra året efter nästan 10 års uppehåll o jag kan inte fatta att jag inte gjort så här förut. Kunde ha sparat in mååånga timmars mockning. Man lär så länge man lever…
#12 Jo man gör ju det, tanken har aldrig slagit mig heller tidigare =) Så skönt att framför allt slippa lukten när man mockar tycker jag, och allt annat är ju bara + 
www.frusundhs.blogg.se
Vi har bäddar av halm, och det är otroligt lättskottat, och så länge hästen inte river upp botten och man inte petar i det så luktar det inte amoniak alls.
Vi håller dock på att gå över till torv nu, främst för att det är lättare att plöja ner för oss själva i vårat lilla land än halm som dessutom tar längre tid att förmultna.
Vi har även övergått till torven då vi fått två hästar som är dammkännsliga, de blev det av spån på andra stället och tål nu inte halmen. Så då byter vi till torv åt alla på en gång. Är ungefär lika dyrt med torv i.af, och om vi till och med kan sälja lite till våren som gödningsmedel är det absolut billigare! ^^
Men halmbädd är något av det absolut bästa som finns! Mjuk och skönt, + lättskottat!
Hakuna matata!

Vi använder spångrep när vi mockar i våra halmbäddar, funkar finfint!
#6 På vissa hästar kan det fungera att lägga in en annan hästs bajshög i boxen. Hästen ska då bajsa på den bajshögen i boxen i stället för överallt. Ibland fungerar det o ibland inte. Men värt att prova
#16 Det kanske man ska testa.
Shettisens box är enkel att sköta om nu, tack vare tipset om plasthandske, tack Uss 
Men i min Dponnys box så växer det lite för mycket tycker jag. Hon bajsar alltid i samma hörn och jag har försökt ta bort lite mer så det inte ska bli för högt, men är lite orolig att det ska börja lukta om jag börjar ta bort av det som brinner?
Blir ju så ojämnt i boxen då hörnet hon bajsar i växer hela tiden, nu har jag fyllt på mer och mer med halm så det är lika högt men fortsätter det i den här takten så kommer ju boxengolvet bli skyhögt 
några tips?
www.frusundhs.blogg.se

Ta försiktigt med en halmgrep i översta lagret, låt grepen glida längs bädden så du inte sätter den rakt ner. Sen lyfter du försiktigt upp halmen, bänd upp den lite så du ser vad som finns under. Det brunna bör inte vara så nära ytan så att du inte kan ta bort en del, speciellt inte om hon bara bajsar där, enbart bajs börjar inte brinna lika lätt som kiss.