Flätad svans ute
Hört att man kan ha hästens svans flätad när den står inne/ute så att den blir mer tjock och fyllig, liksom växer bättre.. nån som har erfarenhet av detta? :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror tyvärr inte ett dugg på det. Tror inte det går att få hår/päls att växa på något sätt om man inte tillför kroppen något. Däremot ser den nog fylligare ut om man släpper ut en flätad svans efter som den blir vågig.
låter fånigt o orimligt.. skulle alldrig fläta en hästsvans. enda anledningen det skulle kunna vara sant är om de inte sliter lika fort på svansen, men de ser fult ut med en korv hängande efter hästen. min åsikt
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Ja jag tycker också det låter konstigt..
oj det blev dubbelt konstigt nog
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag håller med #1. Det är möjligen så att den ser fylligare ut när den har varit flätad, men att den skulle bli fyllig bara av att vara flätad låter väldigt konstigt. Svansen slits kanske inte lika fort men den slits ju ändå.
Nä, det är inte för att den blir tjockare av att vara flätad, utan för att den inte blir lika skitig och man därmed inte skulle behöva slita ut taglet med att borsta det. Det är det som är teorin, i alla fall. Men man kan ju låta bli att borsta, så klarar det sig ändå
.
#6 Jahaaa.. jo det låter ju rimligare! 
Jag flätade stor hästens svans jag hade innan. Han hade ganska tunn svans så ville inte slita på den då den även var lång. Så när det var lerigt ute gick han med flätad svans i en svanspåse
Lillponnyn jag har nu kommer jag bli tvungen att fläta och ha i påse med. Den går redan i mark och han är bara 1 år
Då han ska ställas ut så ska den sparas och vara låång och vacker ^^.
http://minihingstar.n.nu
Tjockare blir den ju av lockarna, men det påverkar ju inte hur själva taglet växer.
En flätad svans slits inte lika lätt och blir lättare att reda ut.

Mvh Stephanie 

Det handlar om att den slits mindre, hålls renare och kan bli längre, inte så mycket tjockare :)
Flätar pålles svans och håller den flätad emellanåt, speciellt om det är lerigt eller så. Mest på höst och vår när det inte är mycket flugor och oknytt. Använder flexiwrap (självhäftande bandage) runt. Självklart inte runt vansroten då det kan stasa. Kan lämna det på ett par veckor utan problem eller risk för röta/mögel eller annat.
Om man vill ha svansen flätad på sommaren bör man fästa ex. balaband eller andra fransar i den så att den ändå blir en tillfredställande flugsmälla för hästen. Samt ''rulla upp'' flätan upp till svansroten så att det blir en mjuk duns (närmre roten - desto mindre kraft) hellre än en pisksnärt när hästen viftar.
Fast jag är för lat fr att göra det så ofta. Brukar inte göra det mycket på sommaren heller, och är det snö saå tvättar den svansen fint ;)
Ett annat tips är att använda babyolja istället för pälsglans. Det håller svansen smidigare, lägger en skyddande hinna på och torkar inte ut. Fast tar man för mycket ser det fett ut. Sprayar på och kammar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Skulle aldrig fläta min hästs svans ute i hagen bara för att den inte ska slitas.. I mina ögon är det redigt taskigt mot hästen att den ska behöva få en hård piska emot sig när det viftar på svansen.
Nån måtta får det väl ändå vara på fåfängan känner jag.. Hästens väl bör gå före ägarens vilja att få en finsvans på hästen.
Jag flätar bara svansen natten innan tävling då hästen blvit duschad och bara ska stå i boxen.
Vill man ha en fin svans på hästen så är nog det bästa sättet att inte borsta den, utan bara borsta ut den när hästen ska vara fin på typ tävlingar och sånt.
#11 Är helt inne på din linje.
#11 Jo, men jag tänkte mer nu på hösten/vintern när häst har täcke
Hästen*
#13: Den brukar vifta på svansen ändå har jag märkt.. Och slår mot bakbenen om den är flätad.. Ser inte vitsen med det alls.
#16. Hade den ingen päls? Såg väldigt påklädd ut..
Ja den blir fylligare och länge om han har den flätad då den inte slits lika hårt, dock är risken stor att hästen fastnar med svansen i tex en staket stolpe, träd eller liknanade och har man otur kan hästen skada sig om svansen fastnar och hästen får panik.

#17 Jag tycker den synen är på tok för vanlig i vårt land. Här täcker "vi" till och med hästarna på sommaren om det regnar lite. Inte konstigt att våra hästar blir kännsligare när dom inte tillåts att vara hästar på riktigt :-(
Vet ni om att det finns stall där hästarna står inne HELA dagarna? Där ridhus och stall sitter ihop med skritt länga mellan där man kan skritta fram lite innan man rider in i ridhuset. Allt för att inte ta ut hästarna. Hagarna som man ev kan ställa ut hästarna i är ca 5kvadratmeter…grus… borde vara straffbart. Men boxarna är större än normalt… kanske som en stor fölbox, som om DET skulle ursäkta saken…
#17 Bilden är tagen mitt i vintern (29 jan) och den hästen satte inte vinterpäls i nämndvärt och den han fick var väldigt tunn och mjuk. Sedan att han hade mycket ytliga muskler och var i form gjorde att han väldigt lätt frös och blev stel. Enda fördelen var att man aldrig behövde klippa honom.
På denna bild är han i full vinterpäls
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_40/24550000-24559999/640x480/24557832.jpg
#20 ser inte ut att va så kallt hos er? ;)
Fy f*n vad mycket snö vi haft dem senaste vintrarna tycker jag :)
Dock tror jag folk tycker det ser påklätt ut såfort man har halstäcke på hästen, hade det bara vart täcke hade nog ingen reagerat på din bild, lite kul då vi har täcke pga att vi klipper bort pälsen, men vi klipper ju även bort pälsen på halsen så då borde vi väl ha halstäcke? :)
#21: Hästars värmesystem fungerar annorlunda än vårat. Vi fryser om en hand ävrn om vi har jacka på oss.. Medan en hästs värmesysten är mer övargripande. De fryser inte om olika kroppsdelar, utan allt hänger ihop. Därför behöver man inte halstäcke bara för att hästen är klippt där.
#21 Det året hade vi nog bara snö 1-2 veckor. De 2 sista åren har vi däremot haft snö i 3½ månad >___<
#16 Vad har du satt på svansen? ett örngott typ? ;)
Det är en svanspåse :p De flesta westernaffärer säljer sådana.
Jaha!

Håller med en del andra här, svansen kan bli tjockare av att vara flätad men det beror på att den inte slits så mycket. Har haft mitt hår uppsatt varje dag större delen av detta året och jag märker att håret är tjockare nu. Mitt hår blir nämligen rufsigt så för jag lägger borsten på hyllan (tänk er när det blåser ute) så hästsvansen gör helt enkelt att håret inte slits så mycket när jag borstar det, plus att det inte behöver borstas så ofta.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag borstade inte min pålles svans på de dryga 2 år jag hade henne …
#28 Då måste den varit både skitig och tovig?