Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6329 ggr
Lotties
9

Dålig hovkvalité.

Min häst har väldigt dålig hovkvalité och har haft det väldigt länge (långt innan jag köpte honom, har haft honom i 9 år) så har tar lätt av sig skorna (blir väldigt dyrt i längden) så jag tänkte höra om det är någon som har något tips på hur jag ska kunna förbättra hovkvalitén? :)

WornOut
2

Av egen erfarenhet så är det bästa att ta av skorna och låta honom gå barfota en period!!

Min ena häst hade grymt dålig kalité på hovarna, trasade sönder så fort en sko åkte av och det gjorde dom ofta! Jag lät honom få rätt så långa hovar (så¨det fanns lite att slita på), och rykte sedan av skorna. Raspade till kanterna så det var mindre risk för att han skulle fläka sig och sen fick han vara barfota i nästan ett år. (Jag raspade honom självklart regelbundet)
Nu har han värdlens starkaste hovar och jag red till och med distansritt utan skor :)

Sen finns det ju sjlvklart även biotin eller enzion mm för bättre hovar!

Lotties
0

Han får redan Biotin :) Och han blir så öm i hovarna så han knappt kan stå på dom för jag tog av dom förut men fick lov att sko honom efter 1 vecka för han fick så ont :(

740tjejen
0

Har du provat såna där hovboots, Finns massa olika märken, som han kanske kan ha under tiden, kanske 2 olika ett par för hage och ett par för ridturer eller annat arbete. (1 par lika med 4 st då. :) eftersom de blir 4 fötter. )

Lotties
0

Jag tänkte på sånna, men vet du hur dom är i kvalité?  Eftersom jag går på gymnasiet så vill jag helst inte lägga ut dom pengarna på skit om du förstår hurjag menar? :)

740tjejen
1

Easyboots ska vara bra. Och det jag använt. de andra märkena kan jag inte säga nått om. men på hovbalans har de också nån form av boots som verkar okej.

Lotties
0

Okej, :) vart har du köpt dom?

Moalinn
1

kan säga såhär.. jag kan inte mycket om sånt här men min syster hade en nordsvensk som hade grymt dåliga fötter och kunde ta av sig skorna efter några dagar hovslagaren varit där.

Tillslut tog hon av skorna helt, köpte någonting som skulle vara bra för hovarna, det jag kommer ihåg är att det va en vit burk (typ hink) med blå etikett och gul text kommer inte ihåg namnet tyvärr, och så köpte hon sånna easyboots. bootsen höll riktigt bra, och hade bra passform. Fast hon hade dom bara när hon red då hästen inte va så öm på "mjuk" mark och fötterna mådde bara bättre av det. Några år senare , tror det va 2 år eller något , så var hovarna riktigt bra med hjälp av allt detta + en bra hovslagare. Så sen kunde hon sko hästen igen och allting som vanligt.. inga problem alls! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

examynia
0

jag fick tips om foderkalk till den förra hästen när han tappade skorna hela tiden.. å de verkade funka för han fick inga tappskor sen.. sen om de var pga kalken eller nåt annat de vet jag inte men ja..

Lotties
0

Han åt kalk förut, sen tog den slut och det tog ett tag innan jag hann köpa ny men nu har jag nyss köpt igen så jag hoppas det blir bättre när han ätit det ett tag igen :)

Mantissa
0

Istället för biotin, ge b-vitamin tabletter från apoteket (b-vitamin forte). MYCKET bättre!

Lotties
0

Funkar det då? :) vvad kostar dom? och hur mycket ska han ha? (:

fridak
0

enzion gav resultat på en häst i ett stall jag stod i tidigare.

Lotties
0

Vad är det då? :)

Moalinn
0

enzion va det! .. :)

Medarbetare på Djurfoto

Lotties
0

Vart finns det och vad koster det?

Tack för alla tips!

Moalinn
0

http://www.ryttare.com/fodertillskott/enzion-hoof-food-136-kg/

det va den jag tryckte upp när jag sökte på det på google eftersom att jag blev nyfiken på vad det va för etikett och sån skit på den.. hehe, det va visst blå och gul rand (a) aja, man kan inte komma ihåg allt! :)

Det är inte jättebilligt, men det är värt det i längden. Tänk alla skor du behöver betala i månaden, det blir billigare tillslut (om det fungerar då förstås).

Medarbetare på Djurfoto

Lotties
0

Då ska jag nog prova ;) tack så jätte mycket! :)

Men #10 jag skulle fortfarande vilja veta lite me rom b-vitaminstabletterna :)

Elshira
0

Ang boots så brukar boots sitta kvar rätt bra så länge hästen har normala fötter, dvs inte ovanligt höga/låga trakter och att hoven framför allt är rund och inte oval. Men är hoven "normal" så brukar boots fungera alldeles utmärkt.

Jag har för tillfället inte behov av skor till min ridhäst, men tänkte ev köpa mig ett par i vinter då jag ibland behöver brodd där jag rider (isigt).

De jag har hittat som ligger i en helt ok prisklass, som fått bra omdömmen och som inte är ett helt företag att få på hoven (med delar som kan gå sönder) så är det cavallos boots. Dessa finns att köpa på t.ex hööks, så då är det ju dessutom (för mig i.af) lite lättare att lämna tillbaka osv om man skulle råka få med sig fel storlek hem. Förutom att de är lätta att ta på/av så är de ganska lätta till vikten, och de går även att brodda. Finns lite olika modeller men, simple är den "vanliga", och sport har lite tynnre mönster och är 5 mm smalare på bredden än simple.

Att hästen har så dåliga hovar trots att diverse tillsott osv är nog troligen för att hästen haft det så länge, och säkert delvis för att det är för lite rörelse i hoven och att strålen som är väldigt viktig inte når ner till marken.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag skulle först bytta hovslagare en bra hovslagare får skorna att sita kvar först trode jag de va min häst som va så klumpig nej när jag byytte sitter alla skor på. En hovslagare kan få hovarna att bli bättre också . Vart i landet bor du ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Salander
0

Jag kan rekomendera hovoljan från sjöbogården, den innehåller bl a tea tree oil, lanolin och avokadoolja, innehåller inte tjära eller något annat som torkar ut hovarna. Har använt denna olja på min häst och hovarna har absolut blivit starkare, men hon hade ganska bra hovar från början också, men nu är dom ännu bättre :) Hovoljan säljs på ÖB, ganska biillig har jag för mig att den är :)

Ang. hovboots så kan jag rekommendera märket cavallo simple boots, ser lite klumpiga ut först men formar sig bra och är lätta att sätta på/ta av och har man rätt storlek kan man rida i all terräng utan att dom åker av :) Går även att brodda på vintern :)

Annars kan någon örtblandning för dåliga hovar vara ett alternativ också, jag har personligen bara positiva erfarenheter av örtblandningar till häst, förutsatt att man hittar en blandning som passar hästens behov :)  

Trasiga hovar mår bäst av att vara barfota, då kommer blodcirkulationen igång ordentligt och bara det bidrar till friskare hovar :)

Mantissa
0

Bvitamin forte köper du på apoteket. jag ger 2-6 tabletter vid behov per dag i en till två månader. pris beror på storlek på förpackning. gav biotin förut och märkte knappt någon skilnad. Med dessa märks det snabbt! obs, det tar fortfarande ett år för nytt horn att växa ut till slitzonen.

Uss
0

Min häst har fått kiselgur, extra kalcium, biotin, MSM, foderjäst och Farriers formula (undrar om det hette så eller om det var producentens namn?), allt som ska vara bra för hovarna. Men allt detta hjälper ju bara om hovarna är dåliga pga någon brist.

Lerjord är rena döden för hovar och inte bara om det handlar om geggig, blöt lera som torkar ut och kan ge sköra fötter, utan även torr, hård lerjord på sommaren. En vanlig orsak till dåliga fötter just nu på hösten är om de gått på torr mark under sommaren, som dragit ut fukt ur hovarna. Hovarna blir då hårda och man tycker att det är jättebra, men sedan när det blir blötare ute så rasar hovarna… Vi har provat att smörja hovarna med fett när det är torrt, för att så gott det går "stänga" in fukten och minska uttorkningen och pensla med uttorkande tjära under hovarna när det i stället varit väldigt blött ute. Resultatet var väl tveksamt… 

Leriga hagar kan även leda till bärrandsröta och nu i efterhand tror jag att detta egentligen varit pålles största problem hela tiden. Han hade som små fickor upp under hovväggen med röta, som givetvis påverkade hållbarheten. För att komma åt att behandla tog vi av honom skorna, så nu går han barfota och har faktiskt riktigt fina fötter! En del i behandlingen går ut på att han slipper leriga hagar (sandig jord på egen gård :D), vi kratsar alltid hovarna på morgonen när vi släpper ut så de inte går med bajs i fötterna och när vi tar in så de inte är fulla av lera. Sedan har vi lagt halm över torvbädden, eftersom torv kan vara lite "frätande" på fötterna.

Mitt råd är att fundera över VAD de dåliga hovarna beror på och behandla utifrån det! Flera hovslagare har sagt att min pålle förmodligen har dåliga gener när det gäller hovkvalite, men nuvarande hovis är mäkta imponerad över förändringen!

CelsiusT
0

#22 Vad har du för grunder till att torv är frätande på hovarna? Torv har ju det mest naturliga för hovarna, rätt fuktighet. Så hur det skulle kunna fräta förstår jag inte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
0

#23 Vet flera hovslagare som säger detta, det är därifrån jag fått det. Nu menar de inte att det "fräter" som svavelsyra, men att det kan liksom etsa lite och det är nog inte "ren" torv de menar, men om det är liite blandad med bajs - vilket det nästan alltid är ju.

Men jag märkte ju själv stor skillnad. När vi bytte till bara torv i våras (vi brukar ha torv men när det fryser lägger vi på halm), så blev fötterna ganska omgående mer… sunkiga. Jag ville ju inte riskera att få mer röta, så vi la på halm igen och då återgick det till torra, lite hårdare fina fötter.

CelsiusT
0

#24 Urs, det låter inte som någon trevlig bädd. Har alltid haft torv men inte låter jag hästen stå i sin skit och piss. Piss och skit fräter på hovarna, men det gör det även om du har halm/spån/kutter eller vad som, det är inte torven i sig som gör att det fräter. Vad som är viktigt är att hålla en ren och fin bädd till hästen, oavsett vad man har för strö. Lyckas man inte med det så har man troligtvis för lite strömedel.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
0

Nej, du för lite strö har jag inte - vi har tjoockt med torv, vill ha det så att jag själv kan tänka mig att ramla rakt ner på knäna, alltså minst 15 cm packad torv - och det är nog inte så många som är så noga med mockningen som vi… Eller hur är det; hur många mockar tre gånger om dagen vintertid, upp med handen!

Och torv är ganska surt så jo, jag tror nog på hovisarna som säger att det i sig kan vara "skarpt" att stå i…