haltar
håjt var för ett tagsedan halt (ang. sträckt sig i hagen) och jag håller på att sätta igång honom men jag är kass på att se om han är helt ren eller fortfarande haltar lite..
http://www.videofy.me/satilaryttaren/290468
(hästen med vitt på bak)
Vad tycker du ser han ren ut?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Går inte att se. Longera i jämn trav på en ganska liten volt så syns det bättre.
En häst som är halt fram nickar tydligt med huvudet i trav när den sätter ner det friska frambenet. Är den ohalt så håller den huvudet ganska stilla. Den kan visa liite hälta fram om problemet sitter i det diagonala bakbenet.
Sitter hältan bak kan man titta bakifrån och se hur korset rör sig i trav. Det sjunker ner mer på den friska sidan. Bakdelen påverkas oftast inte av hälta i ett framben.

Håller med #1 eller så ber du någon trava med hästen jämte sig rakt ifrån eller rakt emot dig och sen från sidan. Filmar du det kan säkert någon här hjälpa dig. Vad jag kan se haltar inte hästen. Men det är som sagt väldigt svårt att avgöra på den filmen tyvärr.
Nu äntligen kunde jag se filmen… Ingen av hästarna verkar halt i fram, men bak var svårare att se.
Förutom att titta kan man ju faktiskt lyssna också. Ta och spring med honom på hårt underlag och lyssna om takten är jämn eller inte.
Sedan - om du är osäker på om han fortfarande är halt kanske det inte är så smart att ordna paddockrace…
#2: Den måste vara ganska rejält halt innan den börjar nicka och den måste vara ganska rejält halt innan den markerar i skritt. Inte heller behöver ojämnhet i korsets rörelser betyda hälta.
#3: Hältor som inte rakt fram kommer tydligare fram på böjt spår.
#5 Jo, jag ändrade det till trav när jag såg vad jag skrivit och visst kan ojämnheter i korsets rörelser bero på ojämna steg… Sedan kan den ju nicka också av andra orsaker än hälta… det finns ju mycket man tittar på i en hältutredning, hur den vänder sig, sätter i hoven osv ;D
Men vad tycker du TS ska titta efter då?
#6: Det där med att nicka och inte såg vi väldigt tydligt på den sista undersökningen av min häst på Åby. Hon travade runt och nickade lite för varje steg, så kom det en häst förbi på vägen utanför, eller det hördes något annat spännande, och vips! så spände hon nacken och spetsade öronen och nickade inte alls …
#5 Ja, det är ju viktigt att det inte finns något som stör när man ska kolla dem och båda hästarna på filmen såg lite uppstressade ut, tyckte jag. Att hästen inte visade någon hälta på filmen betyder inte att det inte finns någon, för helt klart går det inte att se om en häst är halt på det sättet som filmen visar…
Så nej, man kan inte säga något om hälta eller inte bara för att den inte nickar på filmen, i den situationen, men rent generellt så är det väl det man tittar efter; i en så störningsfri situation som möjligt (inget som stör runt om, inget grimskaft som stör, inga pådrivningar som stör osv), i trav på hårt underlag och rakt fram och rakt tillbaka och sedan, om det behövs, på volt på lite mjukare underlag.
Som allt annat när det gäller levande varelser så är inget hugget i sten och ALLT är beroende på olika omständigheter, alla möjliga små saker måste tas med i bedömningen för ett resultat kan ha SÅ många olika orsaker!
Du har fortfarande inte talat om vad du tittar efter vid frambenshälta ;D Kanske har du något knep som jag inte känner till?
#: Om jag skulle försöka bedöma om en häst är ren fram? Vi antar att den ser ren ut på rakt spår framifrån och bakifrån, så att det är dags att kolla på volt.
Om den är rejält halt och linkar eller nickar är det ju ingen konst, men om det är mindre än så - kanske en halv eller en grad, så tittar jag på
steglängen - är stegen lika långa med båda frambenen i båda varven?
genomtrampet - är det jämnt på båda benen i båda varven?
bogens rörelse - lyfts bogen lika mycket uppåt och framåt i båda varven?
Det sista var det som min häst "föll" på - hon var liksidigt halt fram, men det syntes på bogarnas rörelser att hon inte tog för sig och tog ut steget fullt.
Man ser också ofta att de liksom "spänner sig" kring manken och främre delen av ryggen, så rörelserna blir lite stumma och stötiga. Vid bakhälta är det snarare spänt från ländryggen och bakåt.
Man måste förstås ha lite koll på hur hästen brukar se ut, alla är ju inte raka i kroppen och kan alltid vara ojämna.
Och så brukar jag försöka se till att vi är minst 3 personer som tittar, varav minst 1 står utanför volten. 6 ögon ser mer än 2 och som ägare har man kanske en tendens att bli hispig och se saker som inte finns.
Tack :D
Ja, det var ju en hel del, jag visste inte att allt det räknades som hälta!
OT - Men hästar som "alltid" sett ut på ett visst sätt, ojämnt t.ex. - hur många av dem går omkring med en ständig hälta då? Huvva, vill inte ens tänka…
Vi hade en pålle som hade en, ska vi säga, udda benställning och rörelsemönster. Förre ägaren säger att han aldrig haft några hältor/problem. Han gick igenom sin besiktning med spattröntgen bak, böjprov och longering ua, vet tyckte att han var väldigt fin och två månader senare (vi hade varit på semester drygt en månad och nästan inte ridit något) står vi hos vet med en häst som är kraftigt halt och halt på tre ben…
Vet och hans hovis säger att hästen varit halt länge eftersom den ena hoven var tydligt större än den andra, så det var inget som kommit under vår tid (vi var nybörjare som hästägare och hade milt sagt dålig koll på vad man kollar på ;D). Vi hade ju funderat lite över honom eftersom vi ibland tyckte att han haltade till några steg, så vi gav lite extra vilodagar men sedan var det inget och nästa gång han markerade var det en annan hov… Vi gissade på sten eller ojämnt underlag, för vi kunde ju inte tänka oss att en hälta kunde flytta sig…
När vi höll på med igångsättningspromenader kom förra ägaren på besök. Vi berättade att vi varit hos vet och att hon inte kunde rida, men hon ville kanske gå med honom på hans dagliga promenad - en liten tur på kanske 20 minuter? De är borta rätt länge och sedan kommer en glädjestrålande ägare och meddelar att de hade travat på den ojämna gräsvägen och pålle är inte alls halt, han såg bara lite konstig ut i första stegen, men så gjorde han alltid…
Vad kan man säga? Den pållen är borta nu, det fanns inget att göra. Han kunde inte ens pryda hagen utan att få ont, men om inte vi köpt honom, hur länge hade kan kämpat på för att göra sin matte till lags? Han var "lat" hette det när vi provred och dottern fick ett spö med sig att driva honom med…
Han lärde oss mycket, den hästen. Det blev tydligt när han mådde bra, men han var också duktig på att maskera och bita ihop…
#10: Hälta och hälta, det är kanske snarare så att man kan säga att om man inte ser något av allt det där, så är hästen ohalt. Det är skillnad på hälta och rörelsestörning. Många hästar är som sagt skeva och ojämna, utan att de för den skull har ont någonstans. Dock finns det förstås risk att de får förslitningskador om de belastar sig ojämnt. Men jag vet av egen erfarenhet att det kan bli problem om man "rätar ut" en äldre häst - ofta är den ju sned av en orsak. För min pålle visade det sig att högra främre hovleden inte höll när träningen gjorde henner rakriktad så att hon slutade avlasta den. Hennes vänstra framhov var större än den högra och hovslagaren sade att det berodde på att hon varit skev större delen av sitt liv - alltså inte nödvändigtvis att hon varit halt.
Allt det där finliret jag beskrev i #9 kan man använda för att se om en häst som varit halt är tillbaka till ohalt och för att se om det är något som kanske inte är riktigt som det ska, som man ska ta till veterinären. Kanske är det bara så det är och inget som gör ont, men det är bra att låta veterinären bedöva misstänkta leder så man får veta säkert.
När man haft en häst ett tag lär man sig ju hur den rör sig, så man kan se om det är skillnad mot normalläget.
Det viktigaste tecknet tycker jag är att hästen rör sig avspänt och tar för sig, inte stumt och spänt och stötigt.
#11 Ja, men då är jag med. Men med sådant finlir kan ju inte någon annan än den som känner hästen väl avgöra om den är halt eller bara har en rörelsestörning. Och ffa inte från en film där den rejsar i paddocken med en kompis…
Vår pålle hade flera brutna vinklar och vår vet och hans hovis ville INTE försöka ändra dem, av orsaker som du skrev. Jag fick leta fram gamla bilder från förre ägaren för att försöka se om han var född skev eller om det var något "nytt".
Jag trodde att min häst var halt i våras, visade sig att det bara var en rörelsestörning han har pga. förslitningsskador sedan han travtränades. Han travar orent i högre hastigheter, blir obalanserad. Han blir lätt obalanserad på böjt spår om jag inte balanserar upp honom rätt. Inget han ska ha ont av sa veterinären, men att det är en rörelsestörning.
Veterinären sa att han sällan ser hästar som är så raka och jämnt musklade i kroppen som min häst, så dte beror inte på nån snedhet.
#12: Om veterinären ser någon sådan avvikelse så kan de bedöva en led i taget med början nedifrån tills det försvinner, så ser man var det sitter eller inte sitter. Man kan också ge en kur med finadyne eller fenylbutazon - om hästen ser likadan ut när den är smärtlindrad så är det inget som gör ont.
#14 Jo, de släckte hans leder och hittade var det satt, men initialt var han halt på tre ben, både hov och kotleder och de kom fram till att det hela börjat i fram, höger om jag inte minns fel.
Han fick all möjlig behandling; finadyn, röntgen och sprutades med tuppkam och något annat, som jag inte minns vad det heter. Han hade bla ett böjt kotben, brutna vinklar åt flera håll och var överbyggd - vi såg ju att han inte rörde sig korrekt, men han skulle bara vara skogsmulle… Vi var som sagt vääldigt okunniga om vad exteriören har för betydelse för hållbarheten och eftersom han inte haft några problem tidigare och vet tyckte han var fin så… Han hade ett litet överben som han förmodligen fått för att kompensera snedheten och hade man försökt verka honom "rakt" hade han fått ont av det.
Så hos honom var det inte enbart en "ofarlig" rörelsestörning, han var faktiskt halt och hade rejält ont men eftersom han "alltid" haft det så tog hans förre ägare inte tecknen på att han hade ont på allvar! Och därför fick han lida.
Jag har sett flera hästar med rörelsestörningar där ryttaren bara säger "jo, men så gör han alltid" och jag tror inte att någon av dem kollat upp det!
De där små sakerna som du tipsade om, jag tror många inte är riktigt medvetna om (jag bl.a. ;D) hur stor betydelse de kan ha.
#15: Jag har just genomgått hela den där processen med min häst, så jag har det aktuellt. För oss slutade det inte bra
.
Åh, jag känner med dig, så fruktansvärt tråkigt!
15#
Känner också igen det där "sneda" problemet.
Vi har haft samma häst i familjen i 10 år. Mamma köpte honom som 4-åring, sen blev det att jag tog över honom för 3 1/2 år sedan.
Han har alltid haft en starkare och en svagare sida, men så har ju många hästar. Vad som sen v'ldigt successivt smugit fram är att hästen överlag blivit mer och mer sned. Tror man såg det vid en genomgång av equiterapeft när han var drygt 7 år första gången, då korset var lite snett och han hade en liten låsning. Detta åtgärdades och allt skulle vara frid och fröjd. Jag vet att jag när han var 9-10 någonting gick bakom honom och noterade att han flyttade in ena bakbenet längre in och lite snedare än det andra, men det här var heller inget som egentligen såg så mycket ut för världen.
Tyvärr går ju det mesta till en gräns, och efter en distansritt när han var 11 var jag - trots att veterinären godkände oss i samtliga grindar - inte nöjd med honom varpå jag propsade på en veterinärundersökning. Väl var väl det då han hade grav dubbelsidig kotledsinflamation fram. Det hade inte synts pga att han är så välvillig och vill vara till lags och därför körde på trots att andra hästar snarare inte hade gått fram lika bra.
Sen har det gått utför, och vi har under tre år varit iväg för otaliga inflamationer, haft ute equiterapefter som gett sig på låsningar och bytt hovis. Trots detta blir det inte direkt bättre.
Allt - oavsett vart inflamationen suttit - verkar kunna härledas till den där lilla snedheten. Det där aningens sneda bäckenet och det där något skeva undertrampet. Det där som alla spontant antog bara var en liten oliksidighet. Ingen hälta i början - men på lång sikt blev det hälta.
Än idag vet ingen varför han blir sned. SI-leden inflameras av någon anledning, men ingen har kunnat ge svar på varför eller hur man ska kunna förhindra det. Trots detta är hästen skicktröntgad i princip överallt, ultraljudad och genomgådd på alla tänkbara sätt. Jag kan köpa att hästen inte är liksidig - det är ju sällan någon. Men man ska verkligen inte ta för lätt på "små konstigheter" och snedhter, för de kan mycket väl resultera i stora problem, oavsett hur väl man försöker förhindra det.
Så jag kan verkligen förstå hur du menar i det du skriver!
#18 Åh, vad ledsamt, men jag hoppas att ni kommer på en lösning, SI leden verkar ju uppmärksammas en del nuförtiden och kanske kan någon smart forskare hitta ett samband med något…
En eloge till dig som verkligen lyssnade på din häst!
#18: Hästar blir ganska lätt sneda i bäckenet av att falla eller halka, efter fölning eller genom att snedbelasta sig för att de har ont eller är stela någon annan stans. Det är viktigt att vara uppmärksam på om en rak häst blir sned och att försöka få bort det snabbt, innan det orsakat förslitningar och inflammationer både här och där.
En equiterapeut "rätade upp" min hästs sneda bäcken ganska lätt, men hon hade varit skev så länge att hela resten av kroppen anpassat sig till snedheten.
När skevheten kommer smygande som du skriver inte lätt att hitta orsaken. En hovledsinflammation fram kan göra bäckenet snett, ett snett bäcken kan ge hovledsinflammation …
19# Tack! Lite lyckoönskningar kan nog vara på sin plats så att säga!:P
Jag har väl mer eller mindre insett att han aldrig kommer ut på tävlingsbanorna igen. Trist med en häst på bara 14 år och som har så mycket glädje och verkligen vill göra saker, men tyvärr är det väl så det kommer bli. Men jag hoppas på att han håller för lite hobbyridning i varje fall:) Det är tyvärr ingen kille som finner lyckan i att skrota i en hage,,,
20# Nej verkligen, jag håller helt med. Föredrar utan tvekan hältor pga små trauman, där man ganska fort känner skillnaden. Saker som byggs upp i flera år lååångsamt… där är det värre.
Och sen det där problemet med om det var hönan eller ägget som kom först. Ja det gör ju liksom inte det hela enklare.
Det kan ju mycket väl vara så att det hela startade med någon typ av snubbling i unga år och att detta sedan har byggts på. Det är ju jättesvårt att veta, men idag verkar det ha blivit ett permanent problem, och samtliga försök att räta ut bäckenet verkar inte ha fungerat. Det var för 2 år sedan som problemet med bäckenet verkligen uppmärksammades av en av södra sveriges bästa utövare, och han kunde då ta hela sin tumme och trycka rätt ner i ena musklen jämte leden utan att hästen märkte det. Detta är alltså en häst som är väldigt känslig och flyttar sig undan alla typer av tryck. Hade du gjort samma sak på andra sidan häde han nog satt sig på häcken av ren förskräckelse. Så troligtvis är bäckenproblemet flera år gammalt då muskeln blivit så stum och "död" av låsning och snedhet att han nästan tappat känsel i delar av den.
Jag är jätteglad för din skull att det gick att räta ut det helt och hållet på din häst igen. Vilken lättnad att det ändå gick att behandla såpass enkelt!
… Ibland är det verkligen inte kul med en häst som gladerligen hade sprungit en 8-milare eller hoppat en bana med bara 3 ben… Tacka vet jag unghästen som inte tar ett steg om han har ett litet skav i armhålan.
#21: Tyvärr visade det sig att min pålle inte höll för att vara rakriktad. Hon hade förmodligen blivit skev för att hon varit svag i höger fram sedan hon var liten och när hon blev började belasta kroppen rakare aktiverades de problemen och det blev kronisk hovledsinflammation på höger fram med sekundär inflammation på vänster. Hon är inte hos mig längre
utan skulle gå i avel. Tyvärr sålde ägaren henne hux flux till Finland och jag har ingen aning om hur det går för henne där …
21# Ah, jag fattade det som om det ändå funkade… Ja då får jag genast ändra mitt svar och säga att jag så fall snarare lider med dig. Man kan inte annat än att bli ledsen när ens vänner inte mår bra - och kan man då inte lindra det heller så är det ju bara ännu sorgligare.
Hade din gått med det länge innan det upptäcktes? Fanns det någon tanke om varför det hade uppstått från första början, eller var det också ett sånt fall där man inte riktigt vet?
#23: Jag hade henne i drygt 2 år och hon var i stort sett rak i skelettet efter ett halvår. Resten av tiden arbetade vi på att bygga upp musklerna så att även den delen blev rak. Efter ett år visade hon en rörelsestörning från högra bogen, så vi arbetade riktat och fick bort den också. Under det sista året blev hon bara bättre och bättre, hon satte muskler i ryggen så jag fick stoppa om sadeln gång på gång, hon blev stadig i formen i alla gångarter …
Det var när vi var på besiktning därför att jag tänkte köpa henne (hade hyrt henne i 2 år) som hon var mycket låggradigt halt på höger fram (0,5 till 1 grad). När högra hovleden bedövades visade hon lika mycket på vänster. Så hade vi inte sett det minsta i ridningen, men jag hade känt att hon inte om i form riktigt lika lätt - det var det enda. Efter ett antal behandlingar och månader i sjukhage visade röntgen att det fortfarande fanns en aktiv inflammationszon i högra hovleden.
Så nej, det hon hade inte haft den akuta inflammationen länge, men förmodligen hade en gammal pålagringszon aktiverats när hon började belasta höger framfot mer när hon blev rak. Som jag skrivit ovan var hennes vänstra framhov större en den högra, vilket hovslagaren sade berodde på att hon varit skev i kroppen vid cirka 1-3 års ålder och att hon mycket väl kunnat vara det sedan dess. Kanske skadade hon sig då, fick en liten pålagring och började snedbelasta sig. Hon hade flackt liggande hovben, vilket kan ha bidragit, eftersom hon inte varit verkad och skodd med hänsyn till det. Ingen kan ju veta säkert vid det här laget.