Hjälmlampa
Jag minns att jag har haft en hjälmlampa en gång, men som jag inte har kvar. Någon som vet var man kan köpa hjälmlampor, för ridhjälmar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Netto hade en liten platt lampa som man satte på skärmen på en keps (och funkade på ridhjälm också då ;D ) men jag vet inte om de fortfarande har det. Finns på Jula, Claes Ohlsson och kanske något mer billigt ställe. Häst- och jaktaffärer har dem nog också (fast dyrare ;D)
Sedan finns ju pannlampor också, de finns nog typ "överallt", men jag har aldrig provat dem på hjälm, vet inte om skärmen är "i vägen"?
Jag brukar alltid köpa "vanliga" pannlampor som man sätter på huvudet. Det man ska tänka på är att de ska gå att vinkla bara så det lyser lagom där man vill framför hästen. Skärmen har jag aldrig upplevt varit ivägen, däremot bör man nog ha en lampa med band tvärs över huvudet med om man itne har ngon skärm lampan kan vila emot. Fast har man sammetshjälm brukar de sitta som berget ändå 
Något jag däremot har märkt är att med pannlampor som ska användas nästan dagligen (i mitt fall i.af) när man rider så är det bra att ha en lampa med kvalité…
Köp en lampa med en eller ett par starka diodlampor (själva dioden är lite större, brukar vara på typ 3 watt eller så, men gärna starkare!). Man kan tycka att många små borde vara lika bra men så är inte fallet, de ger ett bredare ljus, men tyvärr räcker det itne mer än sådär 3-4 meter vilket inte är mycket från en hästrygg mer än som absolut ledljus.
Att köpa en lampa som är vattentät, eller i.af fukttålig (de brukar ha en liten gummi list runt de öppningsbara delarna bara) är också bra. Det händer ju att man rider i regn, eller snö så då är det bra att ha. Tänk dock på att om du inte köper en vattentät (dvs bara vatten/fukttålig) så bör du förvara den i värme. Antingen hemma eller uppvärmd sadelkammare efter som delarna annars börjar rosta. Har hänt mig några gånger…
Jag vet inte vilket märke som är bäst ännu, ska köpa mig en dyrare lampa i år. Men samtliga från claes ohlson (Akilit tror jag de heter) är bara skräp i.af! Den första jag köpte hem var det 3 dioder trasiga på (köpe en med flera små då den inte skulle vara till ridning), och till ridlampan jag skulle ha så hängde sig knappen typ efter halva vintern, så man fick ta ut batterierna när man itne ville ha den…
Jag skulle nog rekomendera att köpa en lite dyrare lampa, gärna i en riktig friluftsbutik. Om man itne vill köpa ny lampa varje år dvs (vilket jag gjort i 4 år…).
Hakuna matata!
Fast om en billig lampa för typ 40 kr räcker ett år, så vete katten… Det finns ju iofs förmodligen mellanvarianter, men de man använder vid orientering (och som är riktigt bra) kostar typ från tusenlappen och uppåt…
#3 Med en lampa för 40 kr så kommer du nog inte ens se ett träd mitt framför näsan om du kommer i trav/galopp! 
Hakuna matata!

#4 billigt kan vara bra. det finns kepslampor med LEDlampor som är jättebilliga och man ser hur långt som helst med den.
#5 Ja tur kan man väll också ha ^^ Vi har några sådana olika (pappa brukar ha i garaget), men tycker samtliga endast duger till att promenera in med hästarna på kvällen
Men kollar man på tradera så kan man kanske ha tur och hitta en bra till lågt pris!
Nackdelen med lampor på skärmen är väll att man måste ha de små batterierna som dels inte håller så länge, och dels är rätt dyra (jämfört med vanliga batterier).
Hakuna matata!
3# Såna nattlampor man har när man orienterar är riktigt tunga. Har använt såna när jag nattorienterat. Då måste man ha batterier och grejor på ryggen. =P Den pannlampan på Hööks, kan den vara nåt?
Om man vill ha lampor som är något mitt emellan så finns det lampor som har lampan i fram och ett fack för typ 4 AA batterier i en behållare man sätter i bak, med en liten sladd emellan bara alltså. De blir balanserade rätt bra och är inte så tunga :)
Men har haft modell större (4 sånna där lite större runda batterier), och då la jag bara batterifacket i jackfickan. Det var dock före ledlampans tid ^^
Hakuna matata!
Om man vill ha lampor som är något mitt emellan så finns det lampor som har lampan i fram och ett fack för typ 4 AA batterier i en behållare man sätter i bak, med en liten sladd emellan bara alltså. De blir balanserade rätt bra och är inte så tunga :)
Men har haft modell större (4 sånna där lite större runda batterier), och då la jag bara batterifacket i jackfickan. Det var dock före ledlampans tid ^^
Hakuna matata!
Jag har en sån här:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZL_TIKKA2_XP
TYcker den lyser upp bra, är smidig och lätt att ha på. Rider jag ut med andra ryttare som har pannlampor är det alltid mig som lyser bäst.
#7 Har också använt de tunga modellerna, men när jag letade efter egen lampa att köpa hittade jag andra, smidigare modeller. Men eftersom de var SNORDYRA så har jag inte provat någon :D
Jag har köpt min pannlampa på clas ohlson och tycker den fungerar bra :D
#13 Ja jag funderade på den, men med tanke på priset vet jag inte hur bra den är…
Jag tycker att Hööks lampa inte lyser så bra, skulle inte köpa den.

Lite ot men hur reagerar era hästar på pannlampor? jag har provat 1 gång och han fick panik. :(
Min reagerar inte alls, inte varit med om någon häst som reagerat faktiskt.
Nu har jag beställt mig denna lampa, då den var den starkaste med bra batteritid jag kunde hitta för en helt ok peng (tycker jag). Dessutom i princip den enda lampan med så hög lumen utan att ha ett stort batteripack :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420639
Söker man på google hittar man mycket bra recensioner från typ orienterare osv (som annars springer med halogenlampor på skallen och batteri på ryggen) ^^
Hakuna matata!