Skaffa häst?
Hejhej!
Har funderat lite på hur det är att ha egen häst? Alltså för- och nackdelar, och hur det blir på vintern om man inte har ridhus.
Dela med er av erat ''hästliv'' 
Hur det är på vintern beror lite på vart i landet du bor också? :)
#1 Bor strax ovanför Sthlm 
Fördelar är att du har massa mys med egen häst, du har allt ansvar, du bestämmer allt själv, man rider dom dagar man vill, man tränar när man vill, man kan åka runt och vara med på alla olika aktiviteter när man vill osv osv osv osv.
Nackdelarna är att man har allt ansvar själv så som mockning, skötsel osv, man kan inte bara lämpa över allt på någon annan (även om man har medryttare så står man fortfarande med slutgiltliga ansvaret). Man har alla kostander, förutsedda och oförutsedda så som veterinär, ny utrustning när den går sönder osv och ibland kommer allt på en gång. Man står även med problemen som uppstår, för förr eller senare så uppstår alltid något.
Många gånger känner jag att det hade varit jäkla enkelt att bara vara medryttare. Men samtidigt känner jag att jag vill ha häst på heltid.
Hur det blir på vintern? Jaa, har man egen häst så har man häst året om så det är bara att pallra sig ut till stallet och mocka, fodra, släppa ut/ta in. Hur mkt man behöver rida beror ju på vad man har för häst. Finns ju dom som ställer av hästarna under vintern och det finns dom som ligger på lågfart. Visserligen blir det väl lite mindre tränat under vintern här med, lite beroende på vädret och orken. Med mörkret så kommer ju tröttheten tyvärr, men jag försöker. Visst är det ibland som jag gett mig ut i snöstorm, men ofta lyckas man få till härliga ridturer även på vintern. Galopp över ängarna i djupsnö, hela landskapet gnistrar i solen, grillning med vänner ute i skogen soliga dagar, varm choklad efter en kall ridtur. Det finns många härliga stunder även när man har häst på vintern.
Om det är trevligt att ha häst, oavsett årstid, beror väldigt mycket på hur man har hästen. Har man i ett bra stall med trevligt folk så är allt roligt, även om man måste jobba lite extra och inte har alla bekvämligheter kanske. Bekvämligheter är inget värt om man inte har goa vänner i stallet och framförallt trivs.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack!