Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 3338 ggr
toAlicia
2011-10-10 16:20
0

Halm vs Spån

Vad tycker ni är bäst och vad är för-/nackdelarna?

740tjejen
2011-10-10 16:34
0

jag hade föredragit spån, men får tag i halm billigare så då har de blivit så. försöker dock få tag i kornhalm, då jag inte vill ponnyn får i sig nån havre.

Elshira
2011-10-10 17:19
0

Jag föredrar halm alla gånger, i.af efter som allt blir så mycket enklare med permanentbädd. Har man inte bädd hade jag haft spån, ev med halm ovanpå för att minimera dammet från spånet och för att inte ha en häst full med spån, kanske köra med någon form av veckobädd.

Hakuna matata!

Naiz
2011-10-10 19:02
0

Spån tycker jag inte att man kan få samma mjuka underlag som halm. Hästen ligger trots allt ner varje natt och då kan det vara skönt att ligga mjukt :)
Jag tycker det är bäst att ha spån under för att suga upp kisset, och massa halm uppepå

Förutsatt att hästen klarar av att stå på halm vill säga :)

Zabbio
2011-10-10 19:28
0

Spån är nog ''naturligare'' underlagsmässigt.. (vildhästar sover ju på sand och mark, inte fluffig halm) och lättare att mocka.

Jag föredrar halm, hästar behöver ha något att tugga på i princip dygnet runt. Höet brukar ta slut väldigt fort. Dessutom är det billigt och ser trevligt  ut.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
2011-10-10 19:53
0

#3 Halm har man sällan utan permanentbedd = 1 dm permanent packat halm som hästen aldrig ska komma ner till, och sedan ett "vanligt" lager lös halm ovanpå. Det är väldigt mjukt och skönt att ligga på. För att få lika mjukt behövs i.af 15 cm spån (om hästen inte skjuter upp det mot väggen) så att hästen aldrig kommer ner till betången.

Hakuna matata!

CelsiusT
2011-10-10 22:51
0

#4 Fast jag anser att halm är mer likt naturligt underlag då hästar gärna står och ligger på gräs ute. Gräset/halmen suger inte ur fukten ur hästens hovar så som spån gör, speciellt kutterspån. Har man vanligt sågspån så kan man ju vattna och hålla det blött och även skapa en bädd, men kutterspånet kan man inte göra bädd av, det dammar och det torkar ut hästens hovar. Spån (båda sorter) är dock mer lättmockat enligt mig.

För övrigt så gillar jag torv bäst. Ofarligt damm, håller fuktigheten bra, lätt att göra bädd och håller sig stabilt i boxen, lättmockat, luktar neutralt och håller stalluften fräsh.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[mammamian]
2011-10-10 23:17
0

Jag tycker inte om varesig halm eller spån utan använder torv! Det suger upp mycket bättre, luktar inte så, lätt att mocka och tar ingen plats på gödselhögen (plus att det bränner fort och går att använda i trädgården eller sälja som trädgårdsgödsel).
Enda nackdelen är väl att det kan bli hårt och fruset i ett kallstall om det blir jättekallt på vintern. Då brukar jag köpa hem halm och strö ovanpå bädden, men annars är torv, för mig, det bästa alternativet!

740tjejen
2011-10-11 08:48
0

#7 själv gilla ja inte torven för blev så dammigt överallt. med spån blir de ljust, med halm får hästen sitt tuggbehov till fredsställt om hö,et tar slut.

Naiz
2011-10-11 09:56
0

#5 Dom stall jag har varit i har då inte haft bädd med halm (jo en lösdrift) Men i boxarna mockas det varje dag, bort med piss o skit. Så nån permanentbädd måste man inte ha för att ha halm heller :)

Sarah
2011-10-11 12:43
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har spånbädd med masa halm ovanför, tycker att de ska ha att tugga på under natten och det är billigare.

Elshira
2011-10-11 12:55
0

#9 Men har man inte bädd så måste man ha ett rätt tjockt lager lös halm för att det ska bli mjukt (så hästen inte kommer net på betongen) och för att hästen inte ska få stora pissfläckar om de lägger sig där de har kissat. Och den mängden lös halm att skotta runt på är rätt jobbig tycker jag i.af. Då tycker i.af jag att spånets nackdelar ändå gör det bättre att ha.

Själv har jag i.af haft halm i mååånga år nu, men då vi inte längre har mark själva att plöja ner halmen på har vi övergått till torv (bädd) som är minst lika bra. Hästarna får ju ingen halm att plocka med på natten, men istället har vi infört "slow feeding" vilket innebär att de har hö dygnet runt i vilket fall som, så det gör inget ^^ Torven kan vi nu bli av med gratis då folk kommer och hämtar till trådgårdarna!

Hakuna matata!