Äldre nordsvenska brukshästar
Har en välmående 23 årig Nordsvensk Brukshäst.
Undrar lite över hur gammal brukar denna ras bli cirka? Många ponnyraser kan ju lätt bli uppåt 30 år läser man ofta, medans vanliga ridhästar uppnår cirka 25 år.
Men har inte kunnat läsa någonstans om höga åldrar på Nordsvenska Brukshästar.
Har ni någon gamling? Det skulle vara kul att läsa om dem.
Marsvin 4-ever
.
Vet om en nordsvensk bruks som ble 29, de fick ta bort den akut på grund av brutet ben, Men var pigg och glad annars och hade säkert levt i några år till.

#1 Ledsamt att behöva råka ut för något sådant.
Men det glädjer mig att kunna läsa om den aktningsvärda åldern på en Nordis. 
Marsvin 4-ever
.
jag har läst att nordisarna kan bli över 30 år gamla.
Men har hört något rykte om att någon nordis lyckades komma över 40 strecket! :)
Kan även tillägga att allt beror ju på vad man gör med hästen, en travare tex. kan gå över 30 år om man bara håller igång den, det är samma med alla raser. Ställer man av en häst vid 20 års ålder och köper en ny yngre häst och låter den andra bara stå då är det ju klart att den inte lever lika länge som om den skulle gå i kanske 5-10 år till.
Min syster vet nämnligen en shettis som drog en vagn med några barn i när hon va 35 år gammal, en fd travare, varnvårdad också för den delen, hoppade sin sista tävling när han va 35 och levde väl runt 5 år till. Haka inte upp på vad dom brukar bli, gör det som är bäst för hästen och ge den ett så långt liv som möjligt! :)
_och ingen hästras har väl egentligen en ålder dom "brukar bli" utan om det står kanske 20-25 år, då är det antagligen om man "pensionerar" dom när dom är 15..
Ta det inte på fel sätt bara,
Men nordisar kan ju självklart bli över 30 dom med.. det kan alla hästar! Den äldsta nordisen jag vet är nog runt 25-30 :)_
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto