Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1808 ggr
joooossan
0

Bästa halmet

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilket är det bästa halmet att utfodra hästen med? Självklart vid sidan av foderstarten för att hästen alltid ska få tillgång till att tugga.

Finns ju lite olika sorter, någon som vet?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[Quickeman]
0

Jag tycker havrehalm är bäst som foderhalm Glad

Naiz
0

Jag skulle inte "utfodra" min häst med halm (nu har jag ingen egen, men om jag skulle haft)

Se till att den får tillräckligt med hö istället :) Har man havrehalm i boxen är risken att hästen käkas alldeles för mkt av det och blir fet. Mina erfarenheter iaf :)

Taktur
0

3. Halm är bra som sysselsättning! Vissa hästar "dammsuger", och är svåra att ha på halm, men när det går har det många fördelar. Även om man använder annat strömedel kan man gärna utfodra med några kilon halm. Hästar äter med störst aptit av havrehalm, men även andra sorter kan användas, och om man tycker att de äter alltför mycket av ströet kan det alltså vara idé att testa t.ex. vetehalm i stället. Det är en vanlig missuppfattning att hästarna skulle bli tjocka av grovfodret, men jag är övertygad om att många fler blir feta av det koncentrerade kraftfodret. Ett vätskerikt bete kan ge "gräsbuk", men annars beror oftast bukighet snarare på högt hull än på att de ätit halm. Ett sätt att bli av med den stora buken kan vara att ge mera halm och mindre kraftfoder!

Naiz
0

#3 ok men en häst som fick enbart hö och stog på havrehalm va fet, när vi bytte till vetehalm gick han ner i vikt. Han fick fortfarande samma mängd hö men åt inte alls lika mkt av vetehalm som havrehalmen.

Have kan göra hästar feta. Eller har jag fel? ;)

hannibal-roll
0

Jag brukar ha halm av korn eller vete. Alla hästar jag haft har glatt ätit av det :)

Uss
0

Gräsfröhalm borde väl ändå vara bäst? Även om axen ska vara borta i halmen så finns det ju alltid lite kvar och spannmål är inte optimalt som foder för hästar!

Vi köpte gräsfröhalm i år och den var jättefin! Den köpte vi för att fodra med, men till strö brukar vi använda havrehalm. Det sägs att vetehalmen dammar mer och sådant vill vi undvika för gammelman hostar lätt. Lite lätt äcklig, blöt kornhalm sägs annars vara det smaskigaste ^^

joooossan
0

#2 Anledningen till varför jag vill utfodra med halm vid sidan av foderstarten är att det är är bra värden i höet att han inte behöver så mycket för att få i sig allt han behöver och lite till.

Halmen är alltså för att han ska få tugga och äta ca 15 timmar per dag.

Naiz
0

#7 då hade jag valt att ge ett hö med lite lägre värden. Eller blanda eller nåt. Jag hade inte fodrat med halm hur som. Men alla är vi olika :)
Hoppas du hittar nåt som passar ditt önskemål :)

joooossan
0

#8 Jo men när man redan köpt hem ett hö och sedan tagit analys på det och fått väderna så tänker jag inte direkt slänga det för att det är höga värden, sedan köpa ett nytt hö med förhoppningsvis mindre värden för att slippa dryga ut med halm. Just nu gäller det att göra det bästa av situationen!Flört

Elshira
0

Havrehalmen är den som brukar vara smakligast, jag tror nog att de få frön av havre som finns kvar är försummbar, det är ytterst lite som är kvar… Och det blir ju inte heller lika "kraftigt" efter som hästen inte äter spanmålet rent utan tillsammans med en massa stråfoder (om man nu ändå skulle oroa sig för de små fröna).

Korn och vetehalm brukar de flästa hästar äta, och är betydligt bättre att ha som strömedel efter som det suger bättre. Lite lättare att det blir dammigt av, men det är ju bara att köpa några balar från en åker och kolla isf.

Ingen häst blir fetare bara får att de får lite halm som extra tilltugg. Det finns givetvis hästar som äter allt de kan komma över, men vi har halft halm till våra så länge jag kan minnas och de får "vanliga" portioner hö utan att vara feta.

Hakuna matata!