Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 6065 ggr
Lina
0

Ni med barfotahästar

Hur pass ömfotade är era hästar?

Min går barfota och har gjort sen ett år tillbaka. Enligt hovslagaren har han mycket bra kvalite, hårda och fina hovar. Jag märker bara av att han ömmar på grusvägar med lite större stenar. Kan jag genom att rida mer på grusvägar härda honom så han även klarar av att gå där utan att ömma alls?

Peppe
0

I teorin ja, men då måste han få rätt förutsättningar för det! :)

för inspiration; http://barfotahovar.wordpress.com/

De som har bloggen har en gång varit medlemmar här på forumet :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

wtb
0

jag tog av skorna på min för 4  veckor sen. hon var öm i början framför allt på våran grusväg som består  mest av grovt grus. hon har inga problem att gå på det nu, däremot så vill hon inte gärna trava på det än. men jag märker framsteg för varje dag jag rider :)

Så visst, enda sättet att få bort ömheten är ju att utsättas för det. samma med oss varje sommar när skorna åker av  Glad

www.frusundhs.blogg.se

[trail]
1

Mina är inte särskilt ömfotade på något underlag och har bra hovkvalitet, men jag använder Easy Boots när det kan behövas, vid långa eller hårdare turer.

CelsiusT
0

Min är inte särsklt ömfotad alls. Visst kan hon ömma till något steg om hon trampar på en sten eller så, men det gör väl alla ibland, oavsett skor eller inte. Vissa dagar är hon dock lite känsligare, som idag när hon står i sjukhage och det regnat i 2 dygn (dvs fuktigt i marken och hon kan inte rikigt gå och ställa sig på något torrare underlag), när vi var ute idag så ömmade hon kanske 4-6 ggr (steg) på 40min promenad på grusväg med en del lösgrus och stora stenar.

Har easyboots som jag borde satt på en dag som denna, men tänkte inte på det. Använder dom inte särskilt ofta för det är så sällan hon ömmar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Elshira
0

#5 Jag gillade dock itne riktigt den sista punkten. Att motionera hästen mycket i ett underlag där hästen sjunker 5 cm är väldigt tunggått och sliter på benen. Så länge man ser ett tydligt hovavtryck med strålen i marken (och att det helst går upp lite sand/jord vid sidan av strålen dvs strålfåran). Det går alldeles utmärkt i våran ridpaddock, men de sjunker inte ner mer än 1-2, kanske 3 i ökad galopp.

Ang barfota och att tilvänja hästarna så har jag alla mina ponnyer barfota. Jag brukar inte mer än trava lite lugnt på de grusvägar som har lite grövre sprängsten. Dels är den vass vilket itne är så bra om de trampar på i full makaron, och dels så är stenarna så pass stora att om de inte trampar rakt på så kan de vricka sig. Men vanligt grus, sådant som man brukar ha på t.ex garageuppfart (inte det tumlade) brukar gå bra så länge underlaget under inte är stenhårt, och förutsatt att de inte är väldigt vassa. På vägar av bara sådant grus brukar de dock vara rätt tillplattat så det itne sticker upp så att säga, och då brukar det gå bra oavsett. Men vanliga stenar på ett par cm brukar inte vara några problem.

Så länge stenarna inte är så stora att hästen kan vricka sig, eller har vassa kanter som kan tränga in i sulan (framför allt om de inte har en stenhård sula) så ska det bara vara att köra på så länge hästen är invand.

Och invand blir hästen genom att gå på varierande underlag, den ska aldrig ömma när man vänder in den, men en vanlig slät och fin grus/sand väg, eller en ordentligt tillplattad traktorstig brukar vara bra att börja med och sedan utöka.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#6 5 cm är inte mkt, titta på en tumstock eller linjal så ser du att det inte är så särskilt mkt. I vår padock skjunker man nog ner något mer än 5cm. I ridhuset vi åker till så skjunker man ner ännu mer. Nej, jag håller inte med dig om att det är för djupt för hästar att jobba i.

Pelzi
0

Vi har inte skor på shettisarna som jag brukar sköta om dom går barfota men vi tömkör dom och ibland brukar små barn rida på dom lite i skritt och trav så vi har inte så hårda pass med dom :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Elshira
0

#7 Jag tycker det ofra är alldeles för tunggått i många ridhus. Tror att ett mjukt underlag snarare gör det värre än ett hårdare. Men mitt fungerar inte på vintern så det finns ju rn anledning tilö det med :)

Hakuna matata!

Lorita
0

Jag har inte haft skor på någon häst sen 1986 Skrattande och inga problem, därmot fick jag sko en häst, fram som var här för att säljas.

Hade det inte varit för att hon var till försälning hade jag dragit ner på träningen en tid så hovarna kunnat återhämta sig men nu var hästen mitt i en skilsässa och behövde komma till ett bra nytt hem och det var viktigare än att hålla henne barfota, för ägaren.

Så länge det finns att verka var 8:e vecka så är det barfota som gäller för mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Vi har försökt i så himla många omgångar med att ha våra russ barfota. Det fungera utmärkt så länge de inte tränar utan bara rids då och då. Men så fort de börjar träna är hovarna utslitna efter en vecka. Jättetrist.
Men nu är två av dem dräktiga och ska förhoppningsvis föla i sommar. De är just nu barfota och kommer att få vara så tills de börjar träna igen efter fölningen. Få se hur länge de klarar sig utan skor.

Peppe
0

#10 det optimala vore väl om man aldrig behövde verka sin häst, utan att den sliter så pass bra att hovarna aldrig hinner bli för långa :)

jag har aldrig varit med om att en häst har slitit ner för mycket, tvärt om! men om man vill att hästen ska gå på hovväggen så förstår jag att man tycker hovarna är nedslitna när hästen även går på sula och stråle, vilket den egentligen SKA. well well, det är en annan diskussion. den som är intresserad kan kika in på länken tidigare i tråden för att läsa mer om detta :)

Tusen
0

#12 Jag vet när hoven är utsliten. Om hästen inte ens vill gå på gräs och det är sulan som är utsliten tänker jag inte utsätta mina häster för det lidandet.

Lorita
0

#12 jo det hade det varit men lite marginal vill jag ha.

Jag ska byta sommarhagar nästa sommar och då kommer dom få gå på kuperad grusmark och då kommer jag troligen få mindre att verka.

Ofta apassar sig hovens tillväxt till hur mycket den slits så att hitta en bra balans är det absolut bästa, för det man verkar bort blir ju som om man sliter bort hoven och samma är det om man har skor då reagera hoven som om den inte slits och slutar växa så fort. Därför tar det lång tid för hoven att stälal om sig till att gå barfota.

Det funkar också bättre på hästa med korekt benställing att gå barfota, om dom inte är korekta i benen då slits också hovarna ojämt.

Tusen
0

Frågor: HUr länge raknar ni med att det ska dröja innan hoven har anpassat sig? Hur ofta och på vilket underlag rider ni era hästar? Någon som kör sina hästar barfot?

Lorita
0

#15 dryga året tar det för hoven att anpassa sig, det bästa är att aldrig sätta på skor. Alla spikgål måste bort i första hans och sen krävs det mer tid men hoven blir tåligare och tåligar om man inte kör sönder hoven för sliter man för djupt kan tillväxten också hämmas.

Det värsta man kan göra mot hästen är att ta av och på skor utan ska dom gå barfota då ska man sikta på det klarar man inte att ha barfota häst då ska man ha skor.

Jag tider antingen på grusväg eller i grusad padock, tyvärr är ingen inhörd just nu men jag har kört barfota häst regelbundet.

Träning 1-2 timmar om dagen har inte varit några problem för mig, just nu så hinner jag inte så mycket som jag vill rida så det får bli att verka mer Flört

smurfen2
0

Nja jag skulle inte börja rida mer där! Därimot att sitta av och leda en bit varje gång så han/Hon inte har en massa extra vikt på ryggen. Och om du kan så få in ett grusparti i hagen tex vid vattnet med lite grövre grus! Så har jag löst det. Vänjt till försiktigt så dom inte får hovbölder. Trampar dom på en spättsig sten och är ovana med underlaget kan det resultera i hovböld. Lycka till!

smurfen2
0

Nja jag skulle inte börja rida mer där! Därimot att sitta av och leda en bit varje gång så han/Hon inte har en massa extra vikt på ryggen. Och om du kan så få in ett grusparti i hagen tex vid vattnet med lite grövre grus! Så har jag löst det. Vänjt till försiktigt så dom inte får hovbölder. Trampar dom på en spättsig sten och är ovana med underlaget kan det resultera i hovböld. Lycka till!

Lina
1

Jag läste någonstans att risken när hästen går barfota är att den sliter hoven snett pga sin snada benställning, därför ska hästen gå med skor.

Men i min hästs fall så går han barfota just pga att han ska slita sin hov snett så hans kota blir i rätt läge. När han gick med skor hade han inte möjligheten att få sin naturliga ställning därför blev påfrestningen på kotan för mycket och han hade inflammationer som inte ville ge med sig. Nu däremot så har han varit skadefi i över ett år när hans hov slits efter hans sneda ben.

Vad tycker ni om det? Låter det klokt i era öron eller rent åt helvete fel?

CelsiusT
1

#19 Om barfota hästar sliter hoven snett eller rakt beror ju på om benställningen är sned eller rak. Min häst har helt raka och helt paralella benställningar och sliter helt jämnt runt om. Har en häst sned benställning så bör man i min värld i normala fall verka hästen så att hoven håller sig korrekt, man får helt enkelt kompensera så att hoven behåller sin runda form. Men jag har hört om vissa fall där det är bättre att verka hästen lite snett, men inget jag har erfarenhet av så vill inte uttala mig.

Tusen
0

#16 Våra hästar har vi fött upp själva eller köpt som unghästar (1- och 2-åringar) och har då aldrig varit skodda innan.
En shettis köptevi som 5-åring och inte heller hon hade varit skodd tidigare. Ändå har vi inte lyckats få någon av dessa att gå barfota för jämnan. Är inte det konstigt?
Shettisen började tränas för ponnytrav då som 5 åring men som 7-åring gick det inte att ha henne oskodd längre. Hennes hovar slets ner alldeles för hårt. Samma sak har hänt med samtliga våra ponnysar. Vi har väntat i det längsta med att sko dem, men längre än till 4-årssäsongen har det aldrig hållt. Det är då de får börja träna lite hårdare.
Fast det är kanske underlaget som är boven. Hårda grusvägar, asfalt och travbanor är väl inte hovens bästa vän kanske.

Skulle så gärna vilja ha dem oskodda och ändå kunna träna dem ordentligt. Nu ska två av dem vila från travet då de väntar föl till nästa sommar. Så vi gör ett nytt försök med barfota på dessa två. De är barfota nu men tränar inte längre lika hårt. Så nu håller hovarna.

CelsiusT
0

#21 Det jag tänker på är sådant som foder och brister, miljö (mer än vid träningstillfället), vinklar på hovarna, på benen och rörelsemönstret, stress och övrigt allmäntillstånd osv osv. Allt detta är sådant som påverkar hästens förutsättningar att kunna gå barfota.

Säger inte att det är något ni bör ändra på eller gör fel, men det är punkter att se över när hovarna inte klarar att vara barfota, det kan ju vara så att det är något som går att ändra så att barfota kan fungera.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Jag kan ju berätta lite om hur våra hästar har det så kanske du kan tipsa om det är något som inte är bra för deras hovar.

Vi har gotlandsruss och en shettis. De tränar, somsagt på asfalt, hårda grusvägar och tävlar på travbanor (det underlaget brukar raspa hovarn rejält)

De tränas i ett högt grundtempo c:a 2.20-2.30 per kilometer. Mest trav. Men visst skrittar de då och då under turerna.
Rundorna är på mellan 1 - 2 mil långa och tar c:a 45 min.

De är helt korrekta i benställningen och sliter därför jämnt. (De har fått upp till 42 p på utställningar. 8:or på benen.)

De har bra hull och får fri tillgång på bra hö. Fri tillgång på salt och mineraler. Äter ibland lite kraftfoder under sommaren, då de är tävlar som mest.

De går på stora beteshagar mellan 1 maj till mitten eller slutet av oktober.
På vintern går de på lösdrift i kuperad terräng med skog och bergsliknande kullar. Övrig mark är jord med diverse växtlighet, bl.a. brännässlor.

De äter rötterna i hagarna och även barken, så deras tänder har inte behövt slipas på flera år.

De är kolugna och stressar inte upp sig i några situationer. Senast idag gick de en bröllopskörning med bilar som körde om dem hela tiden. Vägen hade en hastighetsbegränsning på 70 km och de klippte inte ens med öronen.

De är ordentligt miljötränade från tidig ålder. Har svårt att komma på någonting alls som skulle kunna göra dem stressade, faktiskt.

Har du (eller någon annan) några idéer? Vi är helt rådlösa inom detta område.

Uss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men, ni är väl typexempel på hästar som inte bör gå (helt) barfota?!

Hästskor är inte direkt en ny uppfinning, man tror att de uppfanns för sisådär 2500 år sedan…  Det ÄR ju så att hovarna slits när hästarna jobbar mycket och då ffa på hårt underlag - vilket verkar vara era hästars vardag.

Men kanske ni kan prova barfotaboots? Då kan ni ju välja att vara helt barfota ibland, när ni har "beställningskörning" eller bara ska ta en lugn tur.

Tusen
0

#24 Ja, det är väl det jag misstänkte. Fast alla säger ju att alla hästar kan gå barfota och att det bara är en vanesak och att man ska ge dem tid. Tänkte att vi kanske gjorde något fel då våra (inte en enda) klarar att vara barfota.
Men jag tror att det nog är som du säger; de tränar för mycket på hårt underlag.

Emmma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#15 mins systers russ körs och rids och hon går barfota och sliter inte direkt på sina hovar. (även lite tävlad) Nu har vi dock skott henne.

Mitt russ går barfota på vintern (då landet mestadels består av mjuk snömark) men jag måste ha easy boots bak för han sliter alldelles för mkt bak annars (har kommit fram till detta ihop med hovslagarn) och han har inte ömmat hittills, men vågar inte riskera på sommartid.
De är en dumjäkel att sko därför ja har han barfota vintertid..
#16 visst kan det anses som dåligt att hålla på så, men de är ju endå halvårs vis.. han har i princip inte ömmat något alls.

De är väl endå travet som sliter på hovarna att trava fort?
De är väl därför de är så få travhästar som kan gå barfota?
En  ridhäst går ju endå i mer samlade tempon..
Skulle då aldrig gå att ta bort skorna på mitt varmblod iaf!

Jag tycker själv att det känns fel att hålla på och träna massa barfota, så går hästen mkt vill jag ha skor på. Annars så absolut, barfota!
Visst är det mer naturligt barfota, men hur naturligt är det med dagens träning av hästar då? Inte speciellt.

CelsiusT
0

#23 Det är väldigt mycket som man inte kan bedöma utifrån text (speciellt inte så enkel beskrivning som blir på ett forum). Så det kan mkt väl hända att det går att förändra saker på flera olika områden, men jag kan inte bedöma det.

Det är dock inte optimalt att träna 45min på hårt underlag och resten av dygnet gå på bete (även om det är kuperad terräng). Å andra sidan så om man bara tränar hästen hårt på hårt underlag ca 45 min per dag så kan man ju använda boots den tiden. Om hästen kan få gå barfota 23h/dygn och ha boots på sig en timmes tid träning. Ju mer hästarna får gå barfota vid övrig tid och utsättas för olika underlag desto bättre.

Som sagt så kan det mkt väl hända att det finns massa annat man kan ändra på och se över i er vardag som skulle kunna ge hästarna bättre förutsättning att klara av barfotagång.

Tusen
0

#27 Vi har boot men eftersom de travar så fort åker de av. Mindre boot passar inte fötterna och dessutom trampar hästarna av sig bootsen vid högre hastigheter.

Vi brukar ha boots på vintern (med brodd i) då de tränar långsamt, men det är bara då de fungerar.
Jag tror att nu när de inte ska tävla mer så kan det funka.
Men då de börjar tävla igen så är det väl bara att acceptera att hovarna sliter mer än de växer. Och då åker det på skor igen.

Lorita
0

det kan också hänga på hovslagaren om dom kan gå barfota, det är mycket som spelar in.

Man kan inte heller köra väldigt hårt en period utan att bygga upp hoven först och jag ser det som en fördel för klarar inte hoven träningen man utsätter hästen för så tror jag inte resten av hästen mår så bra heller.

Vill man ha barfota hästar får man vara väldigt lyhörd och dra ner lite på träningen när/om hoven slits för snabbt

Sen hänger det mycket på foder, hovkvalitén jag tittar mycket på en hästs hovar innan jag köper den. Nu har jag bara en köpt häst resten är avkommor till hästar med bra hovar.

Tusen
0

Jag är lite inne på #24 spåret. Eftersom underlaget måste slita en hel del, så har man nog för 100-tals år sedan kommit på att hästar som går mycket, måste ha hjälp på något sätt. I detta fall skor.

Skulle våra hästar träna på ridbanor i samma utsträckning som de idag tränar på våra vägar, är jag övertygad att deras hovar skulle räcka till, och att de skulle kunna vara barfota året runt.

#29 Att de tränar 5 dagar i veckan i 45 minuter anser i alla fall inte jag som för mycket. Våra hästar är extremt vältränade och mindre träning skulle inte vara schyst om de ska orka tävla. Det tror jag alla människor förstår att om man ska tävla ska man vara väl förbered för det. Och en del i det hela är just att man ska vara vältränad.

Men som jag skrev tidigare. Våra tränar mer än vad hovarna håller och nu när de inte ska tävla på 1½ år så kommer deras hovar säkerligen att hålla för den lilla träning de kommer att få framöver.Glad Hovkvaliteén har det aldrig varit något fel på. Russ och shettisar SKA ha bra hovar. det är en del i rasbeskrivningen.

Peppe
0

#29 tack för att du tog upp hovslagarens roll i det hela!

det ÄR så att en häst som inte kan gå barfota med en hovslagare mycket väl skulle kunna det om man bytte hovslagare. att ingen av dina hästar, Tusen, kan gå barfota skulle kunna tyda på en sådan sak (säger inte att det ÄR så, men det skulle mycket väl kunna vara så). en hovslagare som skor bra behöver nödvändigtvis inte vara bra på att verka så hästen kan gå barfota.

min häst är skodd för er som undrar så jag är ingen extremist, men skulle jag ha en barfotahäst så skulle inte min hovslagare verka den utan det skulle jag låta AANHCP (de i länken följer AANHCP) göra för att ge hästen en ärlig chans att klara av det. min förra ponny gick barfota och verkades enligt AANHCP. aldrig öm, aldrig halt, aldrig nedsliten, hade ej helt korrekt benställning heller för den delen. nej, jag anser inte att vanliga hovslagare kan verka en häst så den kan gå barfota och tränas samtidigt, däremot finns det många som är bra på att verka och slå på en sko efteråt :)

Tusen
0

#31 Jodå, de kan visst gå barfota. Allihopa!Glad Fast deras hovar klarar inte av den intensiva träning de får. Så fort de slutar tävla och därmed inte längre tävlar i trav klarar de av det.

Jag har varit  kontakt och på kurs för Ove Lind och dessutom varit på kurs där vi fick karva i döda hästhovar i två dagar. Jättespännande! Så jag vet hur en barfota hov ska verkas. Skrattande Och då vår hovslagare lyssnar på hur vi vill ha våra hästar skodda (och verkade) så tror jag inte det är fel på hovslagaren.

Så det är verkligen inte så att jag inte VILL att det ska fungera men jag är tveksam till att vi kan få våra hästar att gå helt barfota så länge de tränar så hårt som de gör.

Jag var mest nyfiken på om ni hade några tips om hur man kunde få hovarna att inte slitas så mycket.

Måste tydligen återigen påpeka att så länge de inte träns hårt, kan de gå barfota. De ömmar i allmänhet inte uutan kan gå på alla underlag,, men jag vägrar att låta dem lida då de går på sulan och inte vill ta ut stegen ordentligt utan bara trippar fram. Det är inte snällt.

CelsiusT
1

#28 Har ni provat olika märken/modeller? Boots från olika tillverkare och olika modeller har otroligt olika former. Väl passande boots åker inte av, då är det inte rätt modell för den hoven.

#32 Vill du har tips på hur du ska göra för att hovarna inte ska slitas lika mycket? Träna mindre! och se till att vinklarna är bra så att hoven landar rätt i steget (tittar din hovslagare på hästens rörelsemönster när h*n verkar?). Vänj hovarna mer vid det underlag du vill träna på, ska hästen tränas på tex asfalt så asfaltera delar i hagen (tex till och från hagen, runt vatten osv). Därremot så vinns det hästar som klarar utmärkt av att slita hovarna mycket, men då växer även hovarna mycket och det finns också massa sätt att få dom till.

Jag rider väldigt mkt på hårda grusvägar, i perioder varje dag, det blir många mil i både skritt, trav och galopp. Ibland är vi ute 5-6 timmar på grus och asfalt. Min häst är barfota och klarar detta utmärkt.

Tusen
0

#33 Nej, vi har enbart provat Easy-boot. De är ju rätt dyra så det är inte något man direkt kan testa i flera upplagor bara för att.

Men som sagt när ponnysarna joggar funkar de bra.

Och att träna mindre kan vi inte göra med våra ponnysar. Det vore inte eftersom då kommer de ju inte väl förberedda till tävlingarna. De tävlar i ponnytrav och då ska de klara av två snabba lopp på vardera minst 2140 m. Annars tycker jag att man utsätter dem för uppgifter som de inte är tränade för. Det är väl djurplågeri.

Men jag misstänker att det är enda sättet. Att träna mindre men då kommer de heller inte att få tävla.

Lorita
0

#34 det är inte frågan om att träna mindre utan att träna anorlunda där hovarna är en del av att se hur hästen mår.

CelsiusT
0

#35 Ja precis. Klumpigt av mig att enbart skriva mindre. Jag menar ju mindre av den form som brukas idag.

Tusen
0

#35 Men hur menar du då? Hur ska vi träna dem då?Oskyldig
För att vara på elitnivå i ponnytrav och fortfarande kunna gå barfota. Som jag skrev tidigare så har vi ju haft våra ponnysar långt innan de börjar tränas och de har fått gå barfota så länge det har gått. Man kan väl inte behöva låta dem starta dåligt tränade för uppgiften eller träna på bara för att man absolut vill ha hästen barfota. Hur nedslitna hovarna än är.

hannibal-roll
1

#37 Jag har precis som du haft russtravare. Av alla 10 talet russ jag tränat har inte en enda kunnat gå i full träning barfota. Det går utmärkt att ha dom barfota under perioder med mindre och långsammare träning, under vintern tex. Men så fort det blir snabbare och längre turer och tävling/snabbjobb så räcker inte hovarna till. Då har jag fått sko samtliga. Dock har jag kört en del barfota endast i lopp. Kan vara enklare än att balansera och fixa inför lopp i vissa fall.

När det gäller barfotaboots och travare så är min erfarenhet att dom är för klumpiga och sitter för dåligt för att fungera i snabbjobb och tävling. Förvisso funkar dom i lite snabbare intervaller (2.20-2.15 tempo) på vissa av mina, om passformen är perfekt.

Dom slits ju också liksom en järnsko gör, och skillnaden mellan min kompis ridhäst som har samma skor i 3 skoperioder á 8 veckor och min travare som sliter ut sina skor på 6 veckor, gör att travhästen skulle slita ut många fler boots på samma tid som ridhästen.

Alternativet till järnskor skulle ju vara att hitta en boots som faktiskt sitter kvar (om en sådan finns?) och fungerar och sedan tävla barfota.

Alla arbetande hästar kan inte gå barfota. Det är nog anledningen till att hästskon kom till från första början.