Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3795 ggr
Rynkel
2011-10-06 20:18
0

Passande hingst?

Kollar nu mest för skojs skull, men man vet ju aldrig vad som händer under kommande år!

Har ett halvblodssto med lite fullblod längre bak i stammen (http://blup.se/sv-SE/horses/193666-no-regrets-69-swb) f. 03 på 161,5 cm

Vad ska man titta på när man väljer hingst?

Hon är oerhört snäll och tillgiven, lagom motor men blir såklart piggare i hoppningen. Lite nervig men har oftast alla tassarna på jorden.

Hon har fin gång och har fått mycket beröm för hennes hoppteknik.

Ni som gillar detta med avel, vad för hingst tror ni skulle passa? Gärna tips på namn eftersom jag inte är speciellt insatt i avel!

Undrar även varför det står (69) bakom namnet på henne och hennes mamma om det är någon som vet!

Rynkel
2011-10-06 20:20
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dressyr eller hopphingstar spelar ingen roll!

Cezanne
2011-10-06 22:55
0

(69) betyder att hon tillhör stofamilj 69, den stammar från det hannoveranska stoet Nora 693 född 1902 som var importerad från Tyskland.

När man väljer hingst bör man kritiskt granska sitt sto och se hennes för- och nackdelar och sen försöka hitta en hingst som har samma goda sidor som hon så de förstärks och som saknar hennes svagheter så att de förhoppningsvis förbättras. Enkelt va;) T ex så har jag själv ett ädelt sto med bra gång och spänst men inkorrekt i benen och lite för långlinjerad. Alltså letar jag efter en hingst som är korrekt i benen, kortare i ryggen och med god spänstig gång. Sen ska man också titta på hur föräldrar, mor- o farföräldrar, syskon och andra nära släktingar ser ut. Saker som det egna stoet inte har kan hon föra vidare till sina avkommor. Mitt eget sto har nedärvt en halsansättning som hon själv inte har men som hennes morfar hade.

En trevlig hingst att titta på är Hip Hop 1045. Han tävlar själv svår internationell hoppning men har inte bara gett hopphästar utan även avkommor med bra gång. De brukar ockå vara coola och ridbara.

Rynkel
2011-10-06 23:36
0

#2 Okey, tack för infon/tipsen! Jag har lite att kolla på med andra ord ;)

Tusen
2011-10-07 09:21
0

Om stoet självt har ett bra temperament kan man titta mer på det exteriöra. Se till att hingsten kompletterar hennes.Tro bara inte att t.ex. en utåttåad hingst med en inåttåatsto ger ett föl med korrekt benställning.

Benen anser jag annars vara viktiga att de är bra, för de är grunden till alla rörelser. det andra kan man jobba med.

Varför inte lägga upp några bilder på ditt sto då hon står uppställd. Det kan ge en vink om vilken typ av hingst hon skulle kunna vara lämplig för.

Rynkel
2011-10-07 18:45
0

#4 Jag kan ta nya uppställningsbilder imorgon! Hade några från i augusti men de är borta. Så imorgon kommer det! :)

Rynkel
2011-10-09 22:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håll i hattarna! Tog bilder igår när det började skymma lite, slängde av täcket på min fult rakade och oborstade häst..

Köpte henne i februari, då hon såg ut lite som en ranglig 3-åring och har sedan dess byggt upp hennes kondition, muskler osv. Förhoppningsvis kommer hon ju att bli mer "biff" ;)

Rynkel
2011-10-09 22:12
1

Slänger in lite ridbilder från de inom de senaste 3v också :)

Från ett ridpass den 24e. Är det bara jag eller ser hon helt enkelt större ut under ryttare? 8-)

Rynkel
2011-10-09 22:14
0

Hon har en lite skev vinkel på halsen här = underbara ögonblicksbilder :)

Rynkel
2011-10-09 22:17
0

Och en hoppbild från tidigare förra månaden

Rynkel
2011-10-09 22:29
0

Och sista bilden, så nära uppställningsbild jag kunde komma där hon är orakad och fin i pälsen :) Kände mig tvungen att lägga upp denna bilden haha!

Tusen
2011-10-09 22:45
0

#6 Oj, det var svårt att se hur hon ser ut. Så svart att alla skuggor försvinner.Glad
Men om du ställer upp henne så benen närmast kameran är öppna och de bakre något under hästen, så ser man benen något bättre. Sen kanske en bild rakt framifrån och bakifrån kan säga en del om hennes benställning.
Men det är alltid svårt att se på bilder enbart. Men vilka fördelar tycker du själv att din häst har (rent exteriört) och vilka är hennes svagheter. Titta på det innan du bestämmer hingst.

Är hon bara 3 år? Då blir det en ganska ung mamma då?!

Rynkel
2011-10-09 23:43
0

#11 Nej nej, hon är född 03! Alltså är hon 8 år :)

Tusen
2011-10-10 00:51
0

Opps!Skäms Läste lite för slarvigt tror jag. SkämsFlört