Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 973 ggr
[Lina89]
0

Angående foder fråga på unghäst

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har en hings på 17månader som jag nu räknar ut en foderstat på, på cp horse. jag har räknat ut att han äter typ 18kg om dagen och då ligger allt över hans behov och och koten mellan energi och smrpblir 8,4.

Unghästar ska ju hälst ha fri tillgång på hö helatiden

energin ligger på 101,21mj och smrp ligger på 858,82

och hans behov är energi 93,24 och smrp 615,35..

Gör de nått att de skiljer så?

Detta är ett varmblod hingst som tränas lätt och bra i hullet

Tusen
0

Han är ung och dessutom hingst. Tycker inte det är någon fara alls.Glad Alla foderstater är enbart ett utgångssvärde. Sen måste man se till hur hästen ser ut i alla fall. Det finns de som får allt de behöver helt enligt konstens alla regler och ändå är de magra eller muskelfattiga. Ögat ser en hel del och ögat ser inte fel.

AnnaLundin
0

Det som möjligen kan hända OM det är så att han får mer än han behöver, är att han blir fet. DÅ får du antingen minska på maten, öka motionen eller gilla läget…

Det är jättebra med grovfoderanalyser och uträknade foderstater, men det måste ändå vara ögat och dina händer som avgör om foderstaten är rätt för just din häst. Vissa hästar ligger låååångt ifrån tabellvärdena medan andra kan följa dem slaviskt!

[Lina89]
0

han har hittils bara ätit hö och nu när jag räknat så har jag komit fram till att lite mineraler och vitaminer är de ända han behöver  =)

Tusen
0

#3 Låter väldigt vettigt tycker jag. Väldigt få hästar behöver mer än grovfoder, vitaminer och mineraler.

[Lina89]
0

kanske blir någon näve med betvor med för att blanda ut vitaminerna med  =)..

jeanette
0

Hästar har nässtan aldrig behov av extra vitaminer. Mineraler är även detta ganska överskattat. Många fodrar bara för att med mineraler. Men mineraler finns i nässtan allt man stoppar i sin häst. Men just vitaminer finns ingen anledning att ge OM inte hästen dragits med tex magsjukdom eller liknande.

Tusen
0

#6 Sant. Om en häst får gå på bete brukar det räcka. Hästen har dessutom en förmåga att lagra vitaminer och järn till framtida behov, vilket vi människor inte kan göra. Flört

Hos oss är marken tyvär selenfattig så därför behöver vi ge våra extra selen. Därför måste de desutom få extra kalk.

AnnaLundin
0

När hästarna går på bete och äter förskt gräs får de oftast i sig det de behöver i mineralväg. Men i vinterns torkade grovfoder är mineralerna mer svåråtkomliga och därför behöver man oftast tillsätta lite extra mineraler, för att säkerställa att hästen verkligen får i sig det den behöver. Men man behöver oftast inte ge de stora givor som mineraltillverkarna rekommenderar….

Tusen
0

#8 Och de kan dessutom lagra vitaminöverskottet till senare.Glad

AnnaLundin
0

#9 - mja, delvis sant

vitamin A, D. E och K är fettlösliga och dessa kan i viss mån lagras i kroppsfettet. Vitamin B och C är vattenlösliga och överskott kissas ut. Fast det är ändå så att hästen tillverkar normalt de B-vitaminer den behöver med hjälp av mikroberna i tarmen och man anser att C-vitamin normalt inte behöver tillföras till hästar.

Men de fettlösliga vitaminerna kan man behöva ge tillskott av på vintern, eftersom dessa försvinner ur grovfodret när det lagras.

Tusen
0

#10 Ja, om de inte fått i sig tillräckligt av vitaminer under vintern.

Jag har dessutom läst att man inte ska ge vitamintillskott om man inte absolut vet att hästen har brister. (Jag kan tyärr inte visa vart jag läst det då jag läste detta i en veterinärtidning på Stömsholms väntsal)

Överskott av vitaminer är minst lika farligt som underskott enligt den artikeln.