Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3170 ggr
wtb
2011-10-05 11:37
0

Höanalys

Hej.

Vi har ingen analys på vårat hö. vi ger begränsad fri tillgång + mineraler

Är det någon ide att göra en analys på några hö buntar? jag menar det man får fram från dom kan väl inte stämma i resten av höet vi kommer att köpa? för även om det är från samma gärde, så skiljer det väl rätt mycket från ställe till ställe på gärdet?

Vad tycker ni?

www.frusundhs.blogg.se

Uss
2011-10-05 14:40
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför inte vänta med analysen tills du får hem resten?

Men ide och ide, vet du att du får från samma gärde? Om det inte är det (eller du inte vet) så tycker jag att det är bortkastat såvida du inte har köpt "buntar" så det räcker iaf ett par månader.

Om det är från samma gärde/intilliggande gärden med samma typ av jord och som gödslas/sköts på samma sätt så borde väl inte mineralerna skilja så mycket iaf, kanske mer energi och protein eftersom de är typ "mognadsberoende" - någon annan som vet mer bestämt? - men man kan ju inte ta strån från ALLA buntar i en skörd så kanske blir det inte mer missvisande än alla andra analyser… Dvs ditt prov blir lika representativt som något annat med strån från slumpmässigt valda balar :D

wtb
2011-10-05 15:02
0

Vi köpte 20 buntar till att börja med. Vet ju iof inte om det är samma gärden, men dom är iaf intill liggande. Köpte från samma gärden förra året (då var det analyserat/ inte samma som skördade i år,) Och då var det bra värden. Årets hö vet jag inte har höga värden då det är lite missfärgat av regn sen det låg på gärdet.

Jag är inte så duktig på det här, håller på och försöker lära mig :)

Men om jag analyserar från 40 buntar tex kan jag då räkna med att dom andra 200 buntar jag ska köpa är i samma värde? skiljer det inte från ställe till ställe på ett gärde?

www.frusundhs.blogg.se

wtb
2011-10-05 15:15
0

Höet  är väldigt fint, tunt och mjukt. Är det tidigt skördat då?

www.frusundhs.blogg.se

Tusen
2011-10-05 15:35
0

Om hästen inte ska tävlas kan man fodra med ögat. Även om det regnat lite på höet behöver inte värdena vara dåliga. Får hästen övriga mineraler och vitaminer lär den inte lida någon större nöd.

Att höet är tunnt KAN bero på att det är tidigt skördat men det beror också på vad vallen består av för gräs. En del grässorter är tunnare än andra.

wtb
2011-10-05 15:52
0

Ne, dom e inga tävlingshästar, de är skogsmulle ponnier som är extremt lättfödda Glad

En övergödd shettis och en irländs ponny :)

så analys är onödig? har alltid fodrat med ögat förut, förutom när jag hade unghäst.

www.frusundhs.blogg.se

Tusen
2011-10-05 16:14
0

#5 Onödigt är det väl aldrig men jag tror att de kommer klara sig bra ändå. Analys är mest till för tävlingshästar och för din egen skull så du slipper köpa på dig en massa som du inte behöver. Bygger man muskler på hästen eller om det är en växande häst (även fölston) kan manbehöva extra proteiner och då är det bra att veta hur mycket extra man behöver ge. En skogsmulle av dessa raser klarar sig bra på i princip vilket hö som helst så länge det inte är dammigt eller mögligt. Vissa få ju äta halm under vissa perioder pga. bl.a. fångrisk.

Får dina två dessutom gå på lite bete i sommar så fyller de på sina depåer om de skulle behöva det.

WinterPrince
2011-10-05 16:45
0

Jag skulle nog inte gjort någon analys, pga fri tillgång och lättfödda skogsmulle ponnys.

Håll bara nära öga på dom, så dom varken tappar eller går upp för mycket i vikt.

wtb
2011-10-05 16:56
0

Jag hoppar analysen så länge :)

som ni säger. jag ser ju på dom om dom börjar falla ur.

www.frusundhs.blogg.se

AnnaLundin
2011-10-08 08:18
0

När man SER att de börjar falla ur = tappar muskler, har de gått med proteinbrist i foderstaten ganska länge. Och det tar tid att återställa detta…

Jag vet inte om jag tycker att det är mer okej att hästarna går med brister i foderstaten bara för att det är hobbyhästar.

Jag har sett många som skrutit med att de minsann fodrar "med ögonen", där hästarna varit allt annat än runda och fina. Visst kan man göra det, men det krävs ett tränat häst-öga för att det ska funka riktigt bra.

Lättföddhet innebär att de inte har så högt energibehov och det är lätt att styra med mängden foder. Problem uppstår när grovfodret inte ens är i närheten av att täcka proteinbehovet samtidigt som energibehovet är uppfyllt med råge. Det kan då, som sagt, ta lite tid innan man ser att de tappar muskler (främst rygg och rumpa) men bristen finns där ändå.

Uss
2011-10-08 13:34
0

Och hur ser man att det fattas mineraler? För lite Ca, för lite P och/eller för liten kvot Ca/P lakar ur skelettet. Hur ser man det i tid?