Bara barbacka?
Hej! Då min sadel inte ligger rätt nu och jag inte hittat nån ny har jag börjat fundera på om man bara kan rida barbacka… Någon som gör det?=) vad är för/nackdelarna?
Tacksam för svar!
Tills du hittat någon ny sadel så kan du nog rida barbacka, dock finns det teorier om att barbacka ridning är skadligt för hästens rygg.
Lycka till! 
Jag red alltid barbacka på min B-Ponny, då snackar vi alltså flera år, säkert 5 dagar i veckan, gick kanon!
Jag rider även mycket barbacka på mina nuvarande hästar, och det har aldrig varit något problem.
Det där med att det skulle vara skadligt för hästens rygg köper jag inte för 5 öre. Dock är det ju inte bra om ryttaren skumpar runt mycket på hästen - varken med sadel eller barbacka. Men så länge du kan följa hästens rörelser bra så rid på du! Om inte så kan du ju hålla dig till skritt inom ridningen tills du fått tag på en passande sadel.

Jag har fått "order" av min westerntränare att rida barbacka minst tre gånger i veckan för att öva upp balans osv. Hon gör det på sina hästar och då rider hon percis som om hon hade haft sadel på. Jag kan inte se att detta skulle skada häste på något sätt så vidare man inte är precis nybörjare och sitter och skumpar som en idiot :P Däremot så lär ju ryttarens vikt inte fördelas på samma sätt som om man sitter i en sadel.
XOXO//Hua~
Måste tillägga att jag inte är insatt i såvida det är skadligt med barbacka eller ej, jag ville bara upplysa om att det finns en teori om det, själv har jag ingen åsikt gällande det.
Jag har sett aldeldes för många hästar som musklat på sig, blivit positivare och lättare när de rids enbart barbacka (trots att 3 av 4 faktiskt hade passande sadlar) för att lägga tilltro till teorierna om huuvida det är skadligt.
Teorierna går i princip ut på att det blir ett punkttryck när sittbenen möter hästryggen. Och det blir det, men vad man missr är att det punkt-trycket inte är statiskt utan när man sitter där uppe så flyttas man ju runt hela tiden lite grann, ändrar vikten osv. Det gör inte en sadel. (och inte heller en barbacka gjord eller bomlös, därför är det viktigare att sadeln är tryckfördelande, dvs med en väl passande bom eller en BRA bomlös som inte ger tryck från stigläderfästen, sadelgjord eller sittben. Så där barbacka är bra så är barbacka gjordar eller dåliga bomlösa definitivt inte bra).
En annan del av det hela är hur man sitter. Sitter man i stolsits så gräver man ner sittbenen i hästryggen. Men sitter man som man ska med mycket av sin vikt på insidan av låren blir det inte alls samma tryck. Testa i stolen du sitter - sitt vanligt och känn med handen under sittbenen, sen kan du sätta dig så att du kommer åt att vinkla bak/räta ut låren och känna hur sittbenen får mer stöd av vävnaden runt om, samt hur det blir lite mindre tryck på dem. Det är en viktig skillnad - och en väldigt tydlig ridhjälp för hästen om man lär sig utnytta den ;)
Sen finns det alltid undantag, men en tumregel är att om det är bekvämt för dig är det nog bekvämt för hästen. Om du däremot slår i manken, ryggraden osv så får ni bägge ont (både hästar och människor har ju ben under ett tunnt hud och nerv lager där vi ''möts'' och ben mot ben gör ont, men inte ben mot mjuka muskler), då kan en tjockare padd - utan stigläder - hjälpa till. Om hästen visar obehag, sänker ryggen eller så, så får man ju se till det också. (Fast ge det några minuter, det kan ju också vara att det känns lite ovant och i så fall tar det inte lång tid innan hästen vämjer sig vid känslan av barbacka, så länge det inte är obehaglgt)
Personligen fick jag rida barbaca en sommar då en sadelgjords-stropp gick av på min sadel. Det var väldigt nyttigt för oss båda.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att rida med en icke passande sadeln kan jag ju säga på en gång är betydligt mer skdligt för hästen än vad barbacka är, och så vitt jag evt så är brabacka enbart skadligt om sittbenen gräver ner sig i hästens rygg. Men förhoppningsvis så får man ju då ont själv och kan fixa till det så det inte blir helt fel, en sadel går inte att fixa till så lätt.
Men ett tips, rid aldrig med barbacka gjord eller liknande, ska du rida så rid antingen med en ordentligt och helt passande sadel eller helt barbacka, de här barbacka gjordarna ger punkttryck och kan medföra spänningar i hästens rygg som gör det svårt för hästen att röra sig på ett bra sätt utan att det gör ont. Detsamma gäller även när gjorden sitter på, tänkt efter själv när du haft en tung ryggsäck på dig och gått en bit med den och bara burit upp den genom axelremmarna, då får du jätte ont i skulderbladen och axlarna efter inte allt för kort stund.
Men har du däremot bröstrem och midjerem så fördelar du ut trycket och du kan bära väskan bra mycket längre än om du bara skulle haft axelremmarna.
Detsamma gäller barbacka gjorden och liknande, de ger tryck på ett och samma ställe och det tar inte alls lång stund innan det gör brännande ont och man verkligen inte vill ha på sig den längre.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Men hur e det med longergjordar och liknande? Det blir ju inte tyngden från ryttaren men dom spänns ju ändå som en sadel och det borde blir en del tryck?
#7: Har du den bara att hålla i så är det ju lugnt, körhästar har däckel på sig utan problem. Och då är det ett par kilo i skaklarna också..
Inget problem för körhästar.. Bara man ser till att ha ryggradsfrihet så.
Ang. barbackagjordar osv; min personliga åsikt är att om de har stigläder så går de bort, om de hindrar dig från att sitta bra så går de bort. Annars gör de ingen skada. Sen behöver man ju inte spänna dem hårdare än nödvändigt - normalt spända ligger det så lite tyngd på tryckpunkterna att det inte spelar någon roll. Sen ska de ha ryggrad/mank-frihet.
Har man stigläder så kommer man automatiskt lägga mer eller mindre tyngd i dem, m inget annat bara så att de inte glider av fötterna. Och då får vi punkt-trycket. Att rida lätt etc är än värre.
Vill man ha lite stöd så kan man sy fast en mjuk rulle - tex hoprullad handduk - fram och bak på en vojlock och spänna med en elastisk täckesgjord. Det ger mer stabilitet än man kan tro. Sen får man fråga sig huruvida det blir för stabilt = sina egna sittbens punkt-tryck blir för stilla.. men ofta kan en sån här hemmasydd vojlock samtidigt hjälpa en att sitta bättre vilket i sin tur fördelar vikten från sittbenen till de större och bekvämare områdena på insidan av låren och skinkorna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ibland rider jag lite på arbetshästen jag hjälper en farbror att köra. Då hoppar jag upp bakom bågdäckeln och sitter så bra så. Och om hästen hoppar eller skyggar för något så har jag handtag :P
Hemma har jag köpt en voltigegjord som jag ska prova att rida "barbacka" med. Problemet med åsnorna är ju att de inprincip inte har någon manke alls så sätter de ner huvudet eller stannar så finns det "ingenting" att stoppa mot:)
Jag har inte provar att rida med den ännu.

Hade jättesvårt att hitta en sadel som passade min förra häst så jag red barbacka i ngt år innan jag hittade en som passade oss. Fortsatte att göra det väldigt mycket i alla år med henne. Tränat mycket dressyr barbacka och mycket utridning i alla gångarter. Hon var alltid jättefint musklad och vi trivdes bäst med att inte ha sadel :)
Har hennes föl nu och jag hoppas att det kommer att funka lika bra på henne för jag saknar barbackaridningen.
Min andra häst går inte en meter om jag inte har sadel ;) Han rör för stort för att jag ska klara att sitta ordentligt på honom i traven och han blir störd av det, dessutom kittlar det. Han visar tydligt vad som inte funkar för honom och barbacka är en av de sakerna. Tyvärr.
Jag saknar min häst något fruktansvärt på alla plan. Men mest av allt, näst hennes mule på min axel, saknar jag barbackaridningen. Vi hade börjat jobba barbacka en del och jag skrittade barbacka nästan varje dag i en månad under ingångsättningen. Jag har fortfarande hästar ikring mig men ingen jag kan arbeta barbacka och jag saknar det med hela kroppen.

#12 har du någon ny häst pågång?
jag rider bara barbacka nu. har sytt en barbackasadel utan stigbyglar bara för att hjälpa mig med balansen nu i början.
Ser bara fördelar med det så länge man har balansen för det.
www.frusundhs.blogg.se

Jag köpte en voltigegjord och har provat den för första gången nu. ÅH vad bra det var! Den störde inte alls men fanns där som en säkerhet och som stopp i nedförsbackarna. Enda nackdelen var att jag inte har kommit på hur man kliver av på bästa sätt utan att få handtagen i magen. Det blev inte direkt smidigt och elegant sist:)
(OT)
#12: Nej, jag orkar inte ens tänka på det ännu. Det gick så grymt fort när hon åkte, det sades att hon skulle bli avelssto hos ägaren och sedan var hon helt plötsligt såld utomlands utan att jag kan få reda på till vem. Någon gång blir det ny häst, men inte på ett bra tag. Jag har inte ens klarat av att tvätta det sista täcket för det luktar som hon …
Jag rider på K-ridcenter en gång i veckan så länge, men det är förstås inte samma gemensamhetskänsla och "finlir" som med en egen häst.
Jag tycker det är bra att rida barbacka, jag har gjort det se senate två-tre veckorna både ut i skogen och paddocken!
Jag har dock schabrak och fårskinnspad för att skona lite och för att det är skönare, men min balans har blivit otroligt bra! innan kunde jag inte trava genom en hörnpasseing, men efter två dagar kunde jag både volter i olika storlekar, skänkelvikning osv.
Dessutom inbillar jag mig att hon muklat sig mer på ryggen under min barbackatid :)
#8 Vill bara rätta dig lite angående tyngden på körhästars ryggar. En välavvägd vagn ska inte ha någon tyngd alls på hästens rygg. Skacklarna får absolut inte tynga ner så att det blir en belastning på körhästens rygg. Det är därför det är så viktigt med rätt selar till de olika typerna av vagnar. Det är minst lika viktigt med en välavpassad sele som en välanpassad sadel. Men med selar fuskas det rejält.
Man kan ofta se hur man har rockards till billiga bröstselar. Det är absolut inte meningen. Skacklarna hamnar då alldeles för långt ner och tynger ner däckeln på ryggen.
#18: Jag måste ha lite tyhngd i skakelhållarna, annars guppar de när hästen galopperar eller på guppiga grusvägar. Vill att de ligger stadigt där. Inte mycket tyngd, men ändå lite.
Kanske har en dåligt balanserad vagn som inte får till balanseringen, men ja..
Har en gigg, dock ingen silettdäckel utan en vagnsdäckel, och den känns välbalanserad. Borde väl ha en silettdäckel till giggen, men för balanseringens skull hjälper det inte.
#19 Ett lätt tryck är inte så farligt men ett par kilo i skacklarna, som du skrev tidigare är för mycket.
Selen på bilden verkar ju passa till vagnen. Finns det en rem som håller ner skacklarna ska de inte hoppa.
En välbakanserad vagn kan man hålla upp med ett par fingrar då det sitter någon i. Däremot ska den inte lyfta hästen heller.